13. 8. 2002
Jak nepřečerpat bankovní účetV posledních měsících na nás začaly bankovní domy útočit svými nabízenými produkty a službami. V médiích běží jedna reklama za druhou - o tom, jak je vše jednoduché. Komu je ale tato reklama směřována? Mladému klučinovi, o kterém si vlastní otec myslí, že se zbláznil, chce-li po něm dvacet tisíc korun? Či tomu, kdo si nevydělal na dovolenou, přesto si chce s půjčenými penězi užít volno u moře?
|
S realitou těchto nabídek jsem se srazil v okamžiku, kdy se mi zachtělo (či jsem to potřeboval) přečerpat svůj běžný účet. Samotnému aktu předchází vyplňování docela obsáhlého dotazníku všemožných kolonek, běžně žádaného potvrzení o příjmu atd. Podotýkám jen, že jsem klientem banky (ČSOB) již asi 4 roky a ona má o mém finančním počínání přehled (příjmy, výdaje, zůstatky ...). Vzhledem ke svému platu (pravda, je trochu podprůměrný, ale kdo jiný potřebuje využívat těchto služeb) jsem na základě konzultace s bankovním úředníkem při vyplňování dotazníku, žádal o adekvátní částku možného přečerpání v maximální výši 15.000 Kč. Pravidla to umožňovala. Poté jsem čekal několik dní na analýzu mých osobních dat a poskytnutých informací. Bohužel s centrálního střediska byla má žádost zamítnuta. Důvodem snad byla příliš velká žádaná částka. Ale to je jen domněnka neboť žádné zdůvodnění vyhodnocovacího systému neexistuje. Nicméně po domluvě jsem částku snížil na 10.000kč, s tím, že teď to již bude v pořádku. Výsledek byl však stejný! Bohužel opět nelze zjistit proč, jaké jsou důvody zamítnutí, jelikož toto se zpracovává někde v Praze (jsem ze Sokolova) a na pobočku banky přichází jen vyrozumění. Hledám další možnost, jak moci využívat tuto službu poskytovanou dnes snad už všemi bankami (ale jaká je skutečnost?), a tak volám na zelenou linku ČSOB, kde mi samozřejmě nejsou schopni nic kloudného sdělit. Používám tedy ještě email, abych se z oddělení pro zákazníky dozvěděl, že v Praze nejsou schopni moji žádost zpracovat a kvalifikovaně zdůvodnit odmítnutí poskytnutí přečerpání, a proto prý předávají mojí žádost na mou pobočku v Sokolově. Jedině ta je prý schopna službu poskytnout. Kruh se uzavřel. Při další návštěvě banky se mi k nohám snáší informační leták, kde se píše, že není nic jednoduššího než si sjednat povolené přečerpání účtu. Stačí jen být občanem ČR, starším 18-ti let a být klientem banky. Tímto jsou splněny podmínky pro povolení přečerpání vašeho účtu. Tak nevím, zda v managementu banky neví jeden co dělá druhý, či tato reklama na "běžné" produkty není jen komerčním tahem ukázat se před ostatními bankami. Ovšem jen ve virtualitě. |