11. 1. 2002
Co nesmí a co musí Západ tolerovat na Středním východěKanadský fejetonista George Jonas soudí, že Západ nemá rozhodovat o tom, zdali mají mit ženy v Saúdské Arábii právo řídit auta. Vyjádřil se tak ve svém článku, kdy odpovídal fejetonistce Margaret Wentové na její názory uveřejněné v novinách Globe and Mail. Paní Wentová napsala, že podle mnoha známek se chování Severní aliance v Afganistánu vůči ženám neliší od stanoviska poražených Talibánů. Podobně se prý vůči ženám chovají vládcové v jiných zemích na Středním východě. - Článek přeložil Miloš Kaláb.
|
Paní Wentová napsala, že americký prezident tam nevytvoří nový národ ["nation building" je technický výraz amerických politiků pro napomáhání vzniku demokratické občanské společnosti, pozn. JČ], jak si předsevzal, dokud nebudou moci ženy v Saúdské Arábii řídit auta a dokud ženy v Kuvejtu nezískají volební právo. Podobně nemůže být jeho úsilí považováno za úspěšné, pokud nebudou bezpečné před náboženskou policií ty ženy, které se odváží odhalit svou tvář. Shrnula, že Západ nemůže tolerovat teroristy vůči ženám ani ty, kteří takovým teroristům poskytují útočiště. Proti takové formulaci měl pan Jonas značné výhrady. Podle jeho názoru nesmí Západ tolerovat situaci, kdy by docházelo k ničení letadel, budov a lidských životů. Západ nesmí dovolit, aby na něj někdo útočil. A jestliže jej někdo napadne, musí reagovat. Prostě nemůže tolerovat to, co by mu dělal někdo jiný. Ale nejenže může, nýbrž musí tolerovat to, co si druzí dělají sami sobě. Pokud by Západ netoleroval způsob, jakým si jiné země řídí vlastní život, jednal by jako imperialistická mocnost. Možná, že je něco, co by se dalo říci o imperialistických mocnostech a také o civilizačním vlivu na svět, jenže to by nebyl běžný názor lidí, kteří si o sobě myslí, že jsou "pokrokoví" a "liberální". Za normálních okolností tito lidé bývají mezi prvními, kdo registrují a odsuzují známky "kulturního imperialismu". Je zajímavé, jak rychle ztrácejí liberálové svůj odpor vůči kulturnímu imperialismu, když se ten stává předmětem jejich vlastního zájmu. Člověk nemusí být pochopitelně feministou, aby usoudil, že když policie bije ženy, které si nezahalily hlavu, je to arogantní - ale k tomu ten člověk nesmí být AfgHáncem. "Já sám," napsal Jonas, "považuji za urážlivé to, že saúdsko-arabské ženy nesmějí řídit auta, jenže za prvé nejsem občanem Saúdské Arábie a za druhé nejsem přesvědčen, že mám právo intervenovat v případech, které se mi jeví jakožto urážlivé." "Budovy zničené na Manhattanu pochopitelně patří do sféry zájmů prezidenta Bushe, ale otázka, zdali smějí saúdsko-arabské ženy řídit auta, je záležitostí saúdsko-arabských mužů a žen. Neostýchal bych se poslat námořní pěchotu proti kterémukoliv režimu na Středním východě, který koncentruje zbraně hromadného ničení. Nešel bych ale do války za právo saúdsko-arabských žen řídit auta. Přestože přeji kuvajtským ženám volební právo a afghánským ženám právo používat make-up kdykoliv se jim zlíbí, nevypálil bych na jejich podporu jedinou raketu s plochou dráhou letu, ani bych tam nevyslal jediného vojáka". "Souhlasím s Wentovou, že islámští fundamentaliosti terorizují ženy, tedy alespoň podle našich měřítek, ale to si musejí vyřešit sami muslimi. Vnucovat svoje hodnoty jiné civilizaci je kulturním imperialismem nejhoršího zrna. Liberálové by to chápali, kdyby se jednalo o jiné západní hodnoty, od svobody jednotlivce po účinnost zákona, ale ne řízení aut nebo make-up. V takovém případě jsou ochotni vyhlásit celé oblasti válku. Ukazuje to tedy na to, jaké jsou jejich prvotní zájmy". "Je to právě pořadí jejich důležitých problémů, které vede jejich oponenty k odporu proti modernizaci Středního východu a podobně proti americké podpoře Izraele. Militantní muslimové se cítí ponižováni pohledem na ženy, které řídí auta nebo které chodí po ulicích s nalíčenými tvářemi i rty podobně jako existencí toho, co nazývají sionismem. Někdo by se mohl zeptat, zdali by bylo kulturním imperialismem, kdyby byl šel Západ do války proti Hitlerovi v době, kdy začal pronásledovat židy v Německu. Je to zbytečná otázka, protože Západ do války nešel. Nevyhlásil Hitlerovi válku ani poté, co Hitler připojil k Německu Rakousko a okupoval Československo. K válce došlo teprve když Hitler napadl Polsko, takže Západ neměl na vybranou. Snad je to štěstí pro svět, že fanatici vždycky přeženou svoje akce do extrému. Poté, co zterorizovali svou vlastní kulturu, napadnou buď Polsko nebo Manhattan. Západ potom může legitimně začít střílet z děl a bombardovat - prostě dělat to, co nemohl dělat v době, kdy zloduši pouze napadali židy, ženy a disidenty jako členy své vlastní kultury. |
Genderová nerovnost ve společnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
11. 1. 2002 | Burka je až to poslední... (názor z Afganistánu) | ||
11. 1. 2002 | Co nesmí a co musí Západ tolerovat na Středním východě | ||
1. 12. 2001 | Postavení žen v Afghánistánu je strašlivé | ||
1. 12. 2001 | Podařilo se v Bosně a v Kosovu dát větší politickou moc ženám? | ||
30. 11. 2001 | O lidskosti: "Proč jste ji nechal žít?" | ||
22. 11. 2001 | Temné stránky evropského rozumu | Przemyslaw Wielgosz | |
6. 11. 2001 | O rozdílu mezi vědou a vírou | Jiří Karas | |
8. 10. 2001 | Strč pánbíčkářovi prst a utrhne ti celou ruku | Petr Gočev | |
5. 10. 2001 | Kdo je nekonzistentní? | Linda Sokačová |