Stručná diskurzivní analýza migrační vlny a jejích dopadů na naše uvažování
Řešení uprchlické krize se bez změny diskurzu těžko dočkáme
5. 11. 2015 / Kryštof Kozák
Uprchlická krize je tak závažná, že si nevystačíme
s tradičním omezeným způsobem uvažování - pokud chceme vidět alespoň
nějaká světlo na konci tunelu, potřebujeme nové přístupy, které jsou ukotveny
v nových způsobech uvažování založených na jiné terminologii a jiném
diskurzu.
První problém je se samotným slovem „uprchlík“, které je
sice na první pohled hodnotově neutrální, ale je tak často spojováno se strachem
a dalšími negativními jevy, že se z něj stalo slovo automaticky
označující celou velkou skupinu lidí jako symbolicky podřadnou a
problematickou.
Proč podřadnou?
Uprchlíci přece jednak nejsou bohatí, navíc nemají „papíry“ ani práci.
Uprchnout se navíc dá i před zákonem, takže čistě lingvisticky samotné prchání
příliš sympatií nepřidá. Používání termínu „uprchlíci“ z velké a různorodé
skupiny lidí jedním šmahem udělá jednolitou masu či vlnu, která mnohé děsí už
svoji mohutností.
Co by se stalo, kdybychom místo toho mluvili především o
zoufalých rodinách s dětmi, co jim hrozí vážné nebezpečí? Dokázali bychom
jim pak urychleně a bez předsudků v rámci našich možností pomoci? Nebo
jsme se dostali na samotné morální dno, kdy je člověk člověku vlkem až natolik,
že není schopen se vcítit do pocitu druhých rodičů? Každý, kdo měl nějaké děti,
dobře ví, že starost o ně není snadná ani v dobách míru a relativní
prosperity - teď si k tomu přidejte
bomby padající na vaši čtvrť a mrtvé děti vašich známých, a uprchlíkem se
stanete snadno a rychle.
Už proto by měla být míra sympatií k rodinám
s dětmi na mnohem vyšší úrovni než je teď - zřejmě jim škodí, že jsou
součástí anonymní masy „uprchlíků“.
Klíčová otázka samozřejmě je, zda je uprchlík člověk. I když
se to zdá samozřejmé, z mediálního diskurzu by jeden mohl nabýt obrazu, že
to vlastně ani lidé nejsou - nejen stavění plotů a podmínky v detenčních
zařízeních odkazují na zacházení s dobytkem či nebezpečnou zvířenou.
Je až
děsivé, jak snadno lze vytvořit atmosféru strachu a využít ji proti konkrétním
lidem v kritické životní situaci. Pokud ale začneme vidět a chápat
konkrétní osudy konkrétních migrantů, měl by nám začít diskurz založený pouze
na nutnosti obrany před beztvářnou masou docela vadit.
Když uděláme odvážný krok a začneme hovořit o lidech, co
nutně potřebují naši pomoc, tak je to dobrý začátek k hledání řešení. Často
se ale bohužel dají slýchat hlasy, že pomáhat nemáme, protože sami máme málo,
nebo že nejsme odpovědní za to, co se přihodí jinde. Toto sebestředné
uvažování, které je navíc často jenom tenkým závojem nového rasismu
v nábožensko-kulturním kabátě, je alarmující v tom, že až příliš
jasně ukazuje, nakolik se ze společnosti vytratila základní lidská solidarita a
nakolik dokáže být cynická k utrpení ostatních.
I když nemám normalizaci rád, možná by tady pomohl termín
„normální muslim“. Většina příchozích totiž jsou právě ti „normální muslimové“
– chtějí především bezpečí pro svoji rodinu, práci, bydlení, teplo, klid. Právě
protože jsou „normální“, tak jsou nuceni utíkat před fanatickými a násilnými
vykladači islámu.
Rozlišovat mezi muslimy je zřejmě pod naši rozlišovací
schopnost, i když je to stejná chyba jako kdyby někdo nechápal rozdíl mezi
vlažným evropským křesťanstvím a plamennými kázáními amerických evangelikálů.
„Normální muslimové“ mají velký potenciál obohatit evropské společnosti, pokud
se jim ovšem podaří do nich rozumně začlenit, což vyžaduje dobrou vůli a
nasazení z obou stran. Tvářit se, že je to nemožné, je ale vrchol
pokrytectví ve světle milionů „normálních“ muslimských rodin žijících
v USA i v Evropě.
Samozřejmě že nemůžeme do pražského Jižního města jen tak přesunout
čtyři miliony uprchlíků z Turecka. Proto je potřeba začít jinak uvažovat a
mluvit i ohledně geografie. Jak koneckonců ukazují samotní migranti, země jako
Sýrie, Afghánistán či Eritrea už nejsou vzdálené exotické destinace, nýbrž
hodně blízké sousedství. Metafora sousedství je přiléhavá v tom, že i když
si své sousedy nevybíráme, měli bychom jim pomáhat řešit problémy, které se ve
svých důsledcích týkají i nás.
Jako bohatší sousedé máme větší díl odpovědnosti, navíc je i
v našem dobrém zájmu, aby se dařilo celému sousedství. V tomto ohledu
evropská i americká politika selhává, protože neexistuje dostatečná politická
vůle problematiku sousedství koncepčně řešit. Jestli je někde světlo na konci
tunelu, tak je to v takovém uspořádání sousedství, ve kterém se jeho
obyvatelé nebudou bát o život. Proč nikdo neuvažuje o pořádném Marshallově
plánu pro Střední východ? Vydělali by na něm ve výsledku všichni. Pokud tohle
nedokážeme, tak budeme důsledky nutně řešit i tady u nás. Představa, že stačí
postavit dostatečně vysoké zdi, za kterými necháme umírat nevinné lidi včetně
„normálních muslimů“, je sice pro mnohé zjevně svůdná, nicméně klidně spát může
v takové situaci jen někdo s opravdu tvrdým žaludkem. Děsivé je,
kolik lidí zjevně takový tvrdý žaludek má – lze jenom doufat, že když se lidé a
věci začnou nazývat pravými jmény, tak se začnou místo strachu a nenávisti objevovat
i ochota a vůle podílet se na reálných řešeních, ať už doma či
v sousedství.
Vytisknout