POZNÁMKA NA OKRAJ:

Pokřesťanštění bylo na prd, aneb Kde jsou alespoň ti pánové z KDU-ČSL?

21. 7. 2015 / Uwe Ladwig

Když jsem četl článek Jana Čulíka „Slabost českého státu je alarmující“, vzpomněl jsem si jednak, že nejde o stát, ale o jednotlivé lidi, kteří jednají či nejednají (viz k tomu: "O ideologickém používání slov, neboli Stát, trh a Dow Jones"), a pak také na reakci Borise Cveka na článek Bohumila Kartouse.

Cvek argumentoval, že podle jeho názoru byly základy západního emancipačního projektu v dějinách lidstva položeny už ve středověku, který oproti antice vnímal všechny lidi jako rovné před Bohem, a - také oproti antice - uznával důstojnost fyzické práce a potřebu zlepšovat fyzickou prací svět. A trochu udiven z toho, ze prý středověk něco vnímal, jsem našel trochu dál v textu jen krátkou zmínku o „křesťanském pojetí lidské rovnosti“.

Právě tohle je podle mého názoru dnes žijícího ateisty asi nejdůležitější změna od židovského pojetí Boha ve srovnání s pozdějším konstruktem Boha křesťanského. Pro společnost věřících to tehdy znamenalo, že se okruh potenciálních věřících zvětšil. Už to nebyly jen děti, porozené židovskými ženami, ale děti, které se rodily všem lidem na světě. Dodnes má právě tato změna obrovský význam pro dnešní uvažování o lidských právech – ta jsou nedělitelná a má na ně nárok každý individuální člověk.

Kdo se alespoň trochu vyzná v „lidských právech“ se asi nediví tomu, že se jim tak říká v češtině a neříká se jim „práva člověka“. Ale i ten ví, že to, co se odehrálo při demonstracích proti imigrantům v ČR, bylo porušením lidských práv.

Z titulu této mé poznámky lze ale vytušit, že mi nejde jen o demonstrace proti uprchlíkům, ačkoliv je opravdu podivné, že náboženští představitelé křesťanů a političtí činitelé koaliční strany KDU-ČSL proti antiimigrantským demonstracím oficiálně neprotestují. Totéž ovšem platí i pro křesťanské i ateistické intelektuály i pro onu tak internacionalistickou levici.

Hrůzné ale je, že se dalo očekávat, že ani oni, ani český prezident proti antiimigračním demonstrantům nebudou protestovat.

Proč?

Kdo přece v ČR v posledních letech protestoval oficiálně a často v českých, moravských a slezských ulicích a v médiích proti tomu, že jsou Romové diskriminováni a že hodně z nich nemá možnost se z toho ponižujícího stavu pomocí státu dostat, ačkoliv oni nemají jen českou státní příslušnost, ale jsou velkou většinou i křesťané?

Kdo by se potom divil, že existují lidé, kteří v ČR nechtějí přijmout ani křesťanské uprchlíky, přestože utekli ze svých domovů před hrozbou smrti. Vy byste je možná přijali, ale co váš soused?

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 21.7. 2015