Jak mohl školitel schválit nestrukturovaný blog o Indii?

Méně radikální způsob zvýšení úrovně VŠ vzdělání

1. 4. 2015

Rád bych přidal pár řádek do diskuse na Britských listech ohledně kvality diplomových prací ZDE ZDE a ZDE. Problém není jen ve studentech, problém je dle mého názoru hlavně v jejich školitelích, píše Pavel Trtík.

Největší problém je ten, že za všechny tyhle tristní diplomové a bakalářské práce jsou jejich školitelé odměněni body, které ve výsledku vedou (nebo alespoň mohou vést) k získání vyšší akademické hodnosti. Počet bodů, které si školitel připíše do kolonky 'Vedení diplomových a bakalářských prací' za tyhle tristní práce je stejný jako počet bodu za práce vynikající.

Řečeno jinak, co je větší problém? Je to fakt, že nějaká studentka dostala titul Bc. za nestrukturovaný blog o její cestě do Indie, nebo to, že její školitel díky tomu zřejmě získal pár plusových bodů, které jej posunuly blíže k vyšší akademické hodnosti? Tvrdím, že horší je to druhé. Za psí hovno na chodníku taktéž nemůže pejsek, ale hlavně jeho páníček. Je to poněkud expresivní metafora, ale velmi případná...

Co s tím? Řešení pana Kozáka je určitě zajímavé, ale myslím, že by bohatě postačilo řešení mnohem méně radikální. Dle mého názoru bude stačit, pokud  školitelé diplomových prací budou čelit hrozbě, že za takový typ "školitelství" budou trestáni (a nikoliv odměňováni, jako je tomu doposud). Mohou být trestáni například udělením záporných bodů pro získání vyšší akademické hodnosti, při recidivě vyhazovem.

Tímto návrhem se nechci v žádném případě ztotožnit se systémem, v němž lze vyšší akademické hodnosti dosáhnout díky splnění bodových limitů v nějakých kvantifikovaných kritériích, tedy se systémem užívaným v současnosti na českých univerzitách. To by ale vydalo na samostatnou úvahu.

Vytisknout

Související články

Způsob financování školství vede k poklesu úrovně

16.4. 2015

Od roku 1992 do roku 2013 jsem učil na nejrůznějších středních školách, píše Jaroslav Obermajer, mohl jsem pozorovat jak den ode dne je kvalita výuky i výchovy horší a horší. Ten kdo sám neučil si to v žádném případě nedokáže představit, to mi v...

České studenty nikdo neučí psát, tedy přemýšlet

30.3. 2015 / Mirna Šolić

Ráda bych reagovala na článek Jak pozdvihnout úroveň českého vysokého školství během několika měsíců. Už dva roky učím na bohemistice Univerzity Palackého v Olomouci a myslím, že problém je v tom, že studenty nikdo neučí psát. Mnozí z ...

Obsah vydání | Středa 1.4. 2015