Pravidelný týdenní přehled o událostech ve vzdělávání
Jeden vysokoškolák nahradí několik učňů
30. 3. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu mírní prohlášení svého prezidenta o tom, jak chce ovlivňovat vzdělávání, na otázky ohledně učňovského školství a zaměstnatelnosti jeho absolventů ale ještě neodpověděl? Data o tom, jaký je vztah mezi nezaměstnaností a dosaženým vzděláním, přináší web Datová žurnalistika. Na Britských listech probíhá debata o devalvaci vysokoškolských titulů a úrovni absolventských prací. Pozoruhodná prognóza padla na konferenci Kvalita vzdělávání (Pardubice, 26. 3.) od ředitele českého průmyslového podniku: v budoucnu nahradí jeden vysokoškolák několik učňů. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin, připravovaném spolkem EDUin.
Témata týdne
Proběhl první ročník Extra konference, školy prezentovaly své projekty na podporu komunitního života (ČT D). Ministerstvo školství potvrdilo plošné zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání, a to od září 2017 (iDNES.cz). Podle ombudsmany Anny Šabatové by měly být základy práva součástí vzdělávání na školách (ČT). Český rozhlas přišel s aplikací, která ukazuje, jak by zvyšování platů učitelů zahýbalo s rozpočtem. Komentář Michala Komárka na serveru Romea.cz poukazuje na interpretaci novely školského zákona ze strany Jiřího Pilaře, předsedy Asociace speciálních pedagogů obhajujícího dlouhodobě funkci speciálních a praktických škol. Bývalý ministr školství Ondřej Liška se stal ředitelem české pobočky Ashoky, organizace podporující sociální inovace (HN). Postoje rodičů k inkluzivnímu vzdělávání zjišťuje v průzkumu Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, zapojte se.
Výrok týdne
„Nechceme být zemí montoven, chceme se zaměřit více na inovace.“ Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek ve video vzkazu pro panelovou diskuzi KVALITA VZDĚLÁVÁNÍ: Kde jsme a kam směřujeme?, která proběhla 26. 3. v Pardubicích.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Svaz průmyslu mírní prohlášení svého prezidenta o tom, jak chce ovlivňovat vzdělávání. Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu zveřejnil na webu této lobbistické organizace reakci na článek Boba Kartouse v HN, v němž je kritizován agresivní způsob, jakým Svaz průmyslu prosazuje svou kontroverzní vizi rozvoje vzdělávání. Podle Rathouského jde z většiny o neopodstatněné obavy, Svazu průmyslu jde prý zejména o zlepšení kvality technického vzdělávání. Přesto zůstává nejasné, zda platí vyjádření prezidenta, nebo jeho podřízeného. I proto EDUin vyzval otevřeným dopisem prezidenta Svazu průmyslu Hanáka, aby doložil svá tvrzení (ne)zaměstnanosti absolventů, která veřejně prezentuje, a také životaschopnost koncepce, kterou Svaz průmyslu prosazuje. Mezi tím pokračuje seriál konferencí v rámci Roku technického vzdělávání, další proběhla v Pardubicích. V souvislosti s tím prezentoval Svaz průmyslu průzkum, podle nějž je – mimo jiné – 45 % firem ochotno zapojit se do vzdělávání ve školách. Iva Tahová (EDUin) pořídila reportáž přímo z akce.
- Jak zabránit devalvaci vysokoškolských titulů? Kryštof Kozák, vedoucí Katedry amerikanistiky, náhodou narazil na diplomovou práci z oblasti didaktiky hudební výchovy, která nesplňuje ani základní požadavky, přesto byla obhájena. Že tento problém není ojedinělý, dokazují další práce, které se rozcházejí s jakýmikoliv kritérii akademické práce. Řešením by mohl být „wiki“ přístup, tedy veřejná oponentura. Seriózně by se ale mělo ovšem uvažovat i o tom, jak změnit koncept ověřování kvalifikace absolventů. U učitelů se nabízí, že by mohli poslední rok strávit učením, analyzovat svou vlastní zkušenost, prokázat, že znají současné pedagogické přístupy, navrhuje Bob Kartous z EDUin, mimo to vedoucí prací a oponent (celá diskuse probíhá na Britských listech).
- Jak je to s ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV). Před několika týdny byl bez oznámení veřejnosti dosazen na místo ředitele NÚV Václav Pícl, odborář a člen ČSSD. EDUin vydal tiskovou zprávu, která upozorňuje, že pan Pícl byl jmenován bez výběrového řízení. Podle vyjádření MŠMT nebyl jmenován, pouze pověřen. MŠMT zároveň nezveřejnilo, kdy výběrové řízení vypíše. Pan Pícl přichází jako pověřený ředitel zvenčí, což je nestandardní.
Inspirace z (a do) praxe
- Škola v DOXu, DOX ve škole. Workshopy pro učitele o tom, jak využít galerijních animačních programů při výuce kreativity, demokracie, občanství, lidských práv, společenských stereotypů či médií.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
EDUpoint na „Staromáku“. Vícehlav, Peďák, Otevřená třída. Přijďte, ať jste kdokoliv!
Vytisknout
Související články
20.4. 2015 / Bohumil Kartous
Jiří Dienstbier, ministr pro lidská práva, odvolal během minulého týdne Martina Šimáčka, ředitele Agentury pro sociální začleňování, která pod jeho úřad spadá. Nikdo moc nechápe proč a ministr své důvody zatím nezveřejnil. Faktem je, že Martin Šimáče...
13.4. 2015 / Bohumil Kartous
Nebývale tvrdou reakci na tzv. dlouhodobý záměr vzdělávání (2015 - 2020) zveřejnila Asociace ředitelů gymnázií. Ministerstvo školství se prý chová jako filiálka lobbyistických organizací zaměstnavatelů. Záměr obsahuje pro české vzdělávání řadu poziti...
7.4. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu a dopravy (SPČR) odpovídá na otevřený dopis jeho prezidentovi Hanákovi, v němž byl žádán, aby vysvětlil své požadavky vůči vzdělávacímu systému. Z odpovědi vyplývá, že SPČR nepožaduje zvýšení počtu učňů, jak z některých předchozích vyjá...
23.3. 2015 / Bohumil Kartous
Před několika týdny se bez jakéhokoliv oznámení stal ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání člen ČSSD a odborář Václav Pícl. Poté, kdy EDUin upozornil na netransparentní jmenování bez výběrového řízení, MŠMT žádalo o dementi. Ředitel prý byl pouze...
16.3. 2015 / Bohumil Kartous
Průmysl, který představuje doposud největší ekonomickou sílu (a lobby) v ČR, volá po opětovném zavedení duálního systému vzdělávání, v němž jsou odborně zaměření středoškoláci prakticky připravováni přímo v podnicích. Z rozhovoru zveřejněného na Brit...
9.3. 2015 / Bohumil Kartous
Začal Týden otevřeného vzdělávání, celosvětová kampaň zaměřená na podporu a popularizaci volně dostupných zdrojů vzdělávacího charakteru, jakými mohou být např. Wikipedie nebo Khan Academy. Průmyslníci chtějí diktovat, jak má vypadat školský systém, ...