EU připravuje opatření k boji s ruskou propagandou

20. 3. 2015

Představitelé EU sdělili Reuters, že desítky expertů na public relations a komunikaci začnou koncem března v Bruselu pracovat na protiopatřeních proti tomu, co EU označuje za záměrnou dezinformační kampaň ohledně role a cílů Moskvy na Ukrajině a jinde v Evropě koordinovanou Kremlem.

Jde o první fázi plánu a lídři EU si přejí, aby šéfka zahraniční politiky Federica Mogheriniová dokončila tuto část v červnu. Tato část může zahrnou snahu vytvořit ruskojazyčné programy, zejména pro etnické Rusy v postsovětském prostoru.

Tyto komunity jsou nyní pod silným vlivem ruských státních médií, která mají větší rozpočty než místní stanice jak na zábavné programy, tak na zpravodajství.

Lídři EU, zejména z Pobaltí, jsou znepokojeni tím, jak Moskva využívá média k získání podpory pro své názory a politiku - s rozpočty, které jsou stále výrazně vyšší než pár milionů eur, jež patrně může poskytnout Unie.

EU se ve čtvrtek shodla na prodloužení ekonomických sankcí, které mají donutit Rusko dodržovat ukrajinskou dohodu o příměří, a na protiopatřeních vůči ruské propagandě.

Bezprostředním úkolem nového bruselského oddělení je "oprava a kontrola dezinformací" a "vytvoření narativu EU prostřednictvím klíčových sdělení, článků, editorialů, faktografických souhrnů, infografiky, včetně materiálu v ruském jazyce". Personál oddělení bude sestaven z úředníků již zaměstnaných v evropských institucích nebo doplněn z některých z 28 členských zemí.

EU již poskytuje určitou podporu médiím uvnitř bloku i za jeho hranicemi, včetně grantů a technické podpory různorodých kulturních programů a zpravodajského pokrytí evropské problematiky. Nyní se bude snažit čelit ruskému vlivu. "Můžeme žádat větší návratnost investic," prohlásil jeden z představitelů připravujících zmiňovaný plán.

Organizace European Endowment for Democracy (EED), která propaguje demokratický rozvoj v sousedních oblastech, předloží návrhy na mediální opatření na summitu v Lotyšsku ve dnech 21. - 22. května. Zde se evropští lídři setkají s ukrajinskými a lídry několika dalších postsovětských sousedů Ruska.

Ředitel EED Pomianowski tvrdí, že jendou z možností je "větší integrace a kooperace" s existujícími ruskojazyčnými médii v zemích, jež s Ruskem hraničí, aby došlo ke sdílení obsahu, jenž může konkurovat programům placeným Moskvou.

Představitelé EU tvrdí, že experti mají pomoci vytvářet programy schopné přitáhnout ruskojazyčné spotřebitele, kteří nesledují existující západní ruskojazyčná média jako BBC, Deutsche Welle nebo Rádio Svobodná Evropa.

Přesto je osobám pracujícím na projektu jasné, že nemohou soupeřit s drahými zábavnými a zpravodajskými produkty šířenými Ruskem daleko za jeho hranice nebo s týmy, které propagují prokremelské názory na sociálních sítích.

EU je také omezena tím, že nechce být viděna jako někdo, kdo manipuluje zpravodajství nebo provádí propagandu.

"Čelit tvrdé ruské propagandě stejnými zbraněmi by nebylo účinné a není to proveditelné," prohlásil jiný představitel EU.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 20.3. 2015