Asociální názory posvěcené vysokoškolským diplomem
2. 3. 2015 / Bohumil Kartous
Je politováníhodné, když někdo negramotný a chudý nepřeje jinému
negramotnému chudému. Je opovrženíhodné, když totéž nepřeje negramotnému a
chudému někdo, kdo se domnívá, že je vzdělaný a kdo žádnou nouzí netrpí…
Stává se to opakovaně. Vede se
diskuse o vzdělávání a padají nepodložené, na první pohled zcela pomatené argumenty.
Problém je, že je velmi často zastávají lidé, kteří se honosí svým vlastním
vzděláním. V českých profesních a odborných kruzích se nyní vede diskuse o
tom, zda zavádět či nezavádět povinný poslední rok předškolního vzdělávání.
V podstatě jde o prodloužení povinné školní docházky ze současných 9 na 10
let na jejím začátku.
Je nutné konstatovat, že toto
opatření má sloužit zejména zanedbaným dětem. Český vzdělávací systém si
s nimi neumí poradit a separuje je ve velkých počtech v tzv.
praktických školách, které vzdělávají podle ochuzeného vzdělávacího programu,
postaveného na úroveň dětí s mentálním postižením. Jde o řízený proces
vytváření bazální nevzdělanosti na základě sociálního vyloučení. Paradoxně ho
vytvářejí a podporují ti, kdo většinou formálního vzdělání dosáhli a měli by si
tedy uvědomovat, jak vysoký vliv na jejich sociální status to mělo. Asociální
spodní proude v české společnosti ovšem vede k tomu, že ti, kdo
formálního vzdělání dosáhli, jsou vesměs přesvědčeni, že je to výsledek jejich
individuálních kvalit. Ignorance začíná u nedostatku sebereflexe a neschopnosti
připustit si, že to byly z velké části podmínky, které jim jejich sociální
seberealizaci umožnily.
Pro dokreslení kontextu celé diskuse nutno dodat, že
ministr školství Chládek zveřejnil tento návrh v podobě, kdy se řada lidí
oprávněně obává povinnosti bez výjimky, tedy bez možnosti vzdělávat své děti
v předškolním věku jinak než v mateřských školách. Zdá se ovšem, že
jde pouze o intelektuální neobratnost ministra, je-li možné domácí vzdělávání
na 1. stupni ZŠ, bylo by zcela nelogické, aby totéž nebylo možné na úrovni
předškolní.
Použiju zde esenci toho, o čem se
domnívám, že reprezentuje „vox populi“ majoritní části současné české
společnosti. Tohle napsal v diskusi na toto téma člověk, který se jinde
ohání „vysokoškolským vzděláním“ a považuje ho za měrnou jednotku relevance:
„Žádná předškolní povinná
docházka ničemu nepomůže a za pár let se bude s velkou slávou za zvuku
objevitelských fanfár rušit.“
Podle všeho je jeho přesvědčení
založeno na sociálně darwinistické představě (mimochodem krajně fatalistické),
že k tomu, jací budeme, jsme ustrojeni už svou genetickou výbavou a design
okolních podmínek nemá na náš rozvoj vliv.
Naše genetické vybavení je jistě
důležité. Design podmínek však také. Existuje několik studií, které říkají
přesný opak toho, co tvrdí citovaný výrok. Konkrétně mluví o pozitivním vlivu
předškolní docházky dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na výsledky ve
škole, ale třeba i na kriminalitu nebo narkomanii. Mezi ty nejznámější patří
Chicago Longitudial Study nebo HighScope Perry Preschool Study, což jsou
studie, které pracují s výzkumným vzorkem po celá desetiletí. Sledují
vývoj dětí ze sociálně nepodnětného, rizikového prostředí, jimž se dostalo předškolní
péče v porovnání s těmi, jimž se této péče nedostalo. Výsledky obou
studií jsou velmi přesvědčivé a mluví ve prospěch předškolní docházky. Obě
studie ukazují, že sledované děti nejen že dosahují výrazně lepších výsledků ve
vzdělávání, ale navíc jsou celkově mnohem více sociálně adaptabilní: vykazují
nižší míru kriminality a drogové závislosti, naopak větší míru funkčního rodinného
života. Shrnutí výsledků z Chicago Longitudial Study je následující:
„Vzhledem k porovnávané skupině mají děti, které se účastnily předškolního vzdělávání, o 29 % vyšší míru v dosažení středoškolského vzdělání, o 33 % nižší míru trestnosti mladistvých, o 42 % nižší míru trestnosti za násilné činy, o 41 % nižší míru umisťování do speciálních vzdělávacích programů, o 40 % nižší míru opakování ročníku a o 51 % nižší míru týrání dětí.“
Za zmínku stojí i implikace ekonomická, což bývá velmi častý
argument těch, kdo se domnívájí, že se jedná o další „nenávratnou sociální
dávku“:
„Výsledky analýzy nákladů a výnosů ukazují, že každý komponent Child-Parent Center (centrum poskytuje vzdělávací program pro rodiny s dětmi v sociální nouzi, pozn. překladatele) přinesl ekonomický výnos, který převýšil náklady. Zatímco průměrné náklady na jedno dítě představovaly 6 730 dolarů (v roce 1998) za účast ve vzdělávacím programu s trváním 1,5 roku, předškolní program vygeneroval pro společnost celkový výnos 47 759 dolarů za každého účastníka.“
ZdrojZDE
Výsledky z citované
HighScope
Perry Preschool Study jsou velmi podobné, přehledný graf výsledků lze najít
přímo na hlavní stránce výzkumu.
ZdrojZDE
Je vysoce signifikantní, že v ČR žádný takový průzkum
neproběhl, byť příležitostí a finančních zdrojů k tomu máme přebytek.
Jeden tragický příběh však proběhl na Slovensku.
V této
diskusi ho dokumentuje Peter Dráľ z iniciativy Chceme vedieť viac,
která na Slovensku vede kampaň za vyšší míru transparentnosti a veřejné
participace při rozhodování o vzdělávání. Pan Dráľ popisuje výsledky osmiletého
podpůrného programu, v němž jeho realizátoři dosáhli zvýšení
v dokončení povinné školní docházky z 0 na 60 %, přičemž tři další
děti pokračovaly na střední škole a jedno na vysoké. Po 8 letech program
skončil kvůli nepřátelským postojům majoritní společnosti, která si nepřála
vidět, že se dříve negramotní chudí (lehce ovladatelní negramotní chudí)
emancipují. Je politováníhodné, když někdo negramotný a chudý nepřeje jinému
negramotnému chudému. Je opovrženíhodné, když totéž nepřeje negramotnému a
chudému někdo, kdo se domnívá, že je vzdělaný a kdo žádnou nouzí netrpí…
Vytisknout