Záhada zmizelého malajského letadla

Jeho komunikační systémy byly záměrně vypnuty

15. 3. 2014

Malajsko oznámilo, že pilot (či někdo jiný) se před odmlčením odhlásil výrokem "Tak dobře, dobrou noc" až poté, co byly postupně manuálně vypnuty všechny jeho komunikační systémy.

Čínská státní tisková kancelář zveřejnila dosud nejostřejší útok na to, jak Malajsko zorganizovalo vyšetřování pohřešovaného letu MH370. Tisková kancelář Sinhua se vyjádřila, že "obrovské úsilí bylo vyplýtváno, byly rozšířeny nejrůznější nepodložené zprávy a opakovaně napínány nervy čekajících rodin". Zpráva hovoří o tom, že Malajsko "nesdílelo své informace včas a kompletně", což bylo pro příbuzné pohřešovaných "nesnesitelné".

Malajská policie zahájila prohlídku příbytku pilota pohřešovaného letadla Malajských aerolinií MH370. Malajský premiér potvrdil, že někdo na palubě letadla, "kdo byl profesionál a dokázal s letadlem zacházet", záměrně vypnul všechny komunikační systémy tohoto Boeingu 777.

Kapitán letadla, Ahmad Shah, se angažoval v malajské politice a byl vášnivým stoupencem šéfa malajské demokratické opozice, Anwara Ibrahima. Před osudným letem byl pilot přítomen na politickém procesu s Anwarem Ibrahimem, při němž byl opoziční politik odsouzen na základě falešného obvinění ze sexuálních trestných činů.

Z nových satelitních dat nyní vyplývá, že poté, co let MH370 naposledy kontaktoval letecké dispečery, letadlo letělo ještě dalších sedm hodin, neznámo kam.

Z analýzy komunikačních dat také vyplývá, že komunikační systémy letadla byly jeden po druhém záměrně vypnuty. Letadlo by mohlo být kdekoliv, až v Kazachstánu, anebo v severním Thajsku, anebo v Indonésii až po jižní Indický oceán.

Amereická technická kontrola však usuzuje, že letadlo letělo na jih směrem k Antarktidě a havarovalo v moři poté, co mu došlo palivo. Kdyby totiž letělo na sever na pevninu, zaznamenaly by ho vojenské radary zemí, do jejichž vzdušného prostoru by proniklo.

Ze satelitních dat vyplývá, že letadlo letělo daleko déle, než se původně předpokládalo, a zjevně to vyvolá největší mezinárodní hledání tohoto stroje. Budou se ho od nynějška účastnit i země, jako je Barma, Bangladéš, Indie, Pákistán, Krygyzstán, Čína, Nepál, Tadžikistán a Afghánistán.

Bylo zjištěno, že letadlo mohlo přistát na 634 různých přistávacích plochách v 26 různých zemích světa, například i na Maledivách, v Mongolsku, v Mikronésii a v Japonsku.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 14.3. 2014