Koutek reklamní tuposti:

Tudy cesta nevede

29. 11. 2013 / Tomáš Koloc

Minulý týden, když jsem se ocitl na pražském Masarykově nádraží a chystal se do metra, místo známého vstupu do stanice Náměstí republiky mě však zarazila plechová bariéra a opodál tato informační cedule, volně opřená o refýž blízké zastávky tramvaje (!) a zakrývající na ní umístěnou reklamu. Vyvedená hezky dvojjazyčně upozorňuje případného cestujícího, že vchod do metra je uzavřen. Její sdělení má jistě svou hodnotu, cestující se z ní dozví, že jiný vchod do stanice je přístupný, na rozdíl například od stanice Národní třída, která je uzavřena celá. Pátrání po tom, kde se zmíněné "ostatní vstupy" nacházejí, však už musí cestující podstoupit na vlastní pěst. Cedule (která -- jistě -- je nejspíš vyrobena v mnoha kusech pro různé stanice, nicméně by na ní mohlo být počítáno s plochou pro uvedení nějakého "lokálního dodatku") a priori počítá s Pražákem, který přece ví, že další vstup do metra je asi o čtvrt kilometru dál; rovně a vlevo. Jste-li "přespolní", užijte si ZDE dnes už zlidovělou píseň Pražského výběru z pera textařského klasika F. R. Čecha...

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 29.11. 2013