Co bude ČEZ dělat s problémem nepříjemně překvapovaných odběratelů náhlými horentními účty?

26. 9. 2013

ČEZu žádný zákon neukládá, aby zveřejňoval cenu elektrické energie za 1 kWh. Tak to nedělá.

Ač nerad, musím s mluvčím ČEZ do značné míry souhlasit, píše Vladimír Němec. Ale (vše, co je před "ale", zpravidla neplatí), co mi tam například chybí, je vysvětlení, jestli s tím ČEZ něco hodlá dělat.

Nemyslím tím jen tento konkrétní případ, myslím tím především to, co bude ČEZ dělat s problémem "nepříjemně překvapených odběratelů" (NPO) obecně. Je mi jasné, že ČEZ toto nemá ve stanovách ani v popisu práce, pokud ale mluvčí myslí své tvrzení o "nevýhodnosti likvidace odběratele" vážně, tak by s tím měli něco začít dělat i nad rámec, daný zákonem. A to hodně rychle.

Dobře míněná akce na pomoc té zoufalé paní je na druhou stranu popřením japonského přísloví, které říká, že "není dobré lidem ryby dávat, mnohem lepší je naučit lidi ty ryby chytat". Otázka totiž zní, co potom. Napíše ta zoufalá paní za půl roku či za rok další zoufalou prosbu? Nebo si zjistí, jaký tarif to vlastně ve smlouvě s ČEZ podepsala a kolik že to platí za odebranou kilowathodinu? A už si začala každý měsíc psát stav elektroměru a zjišťovat, jestli na to má?

Proč se na to ptám? No pouze proto, že ač mám určitě větší příjem než ona paní, tak přesně tohle alespoň orientačně dělám a podle toho si upravuji i výši záloh.

Zde bych ovšem na druhou stranu panu mluvčímu ČEZ připomněl, že jejich vyúčtování sice obsahuje kdejakou neužitečnou informaci, informaci o celkové konečné ceně za 1kWh tam však člověk hledá marně.

Proto s ním nesouhlasím také na 100%, protože tady má ČEZ extrémní máslo na hlavě. Poptejte se schválně ve svém okolí, kolik platí Vaši známí za 1kWh odebraného proudu.

NIKDO Vám na to uspokojivě neodpoví.

Pokud to budete chtít zjistit sám, nezbývá Vám než použít speciální kalkulačku na stránkách Energetického regulačního úřadu, kde to po zadání svého tarifu a spotřeby zjistíte alespoň přibližně. Ale aspoň to. Ze strany ČEZ to považuji za poškozování spotřebitele.

Reakce na mou stížnost (postupně až na ERÚ) byla ta, že to ČEZu žádný zákon neukládá! No, ještě mi zbývá stížnost na Evropskou komisi, pokud někdo z ČEZu do té doby nedostane rozum.

Ale abych jen nemoralizoval, uvedu případ ze své praxe. Volala mi před cca třemi lety moje přítelkyně celá zoufalá, že při zálohách 2800,-Kč za měsíc doplácela za plyn při ročním vyúčtování téměř 30 tis.Kč. Moje první otázka zněla, kolik má ve svém malém domečku na ukazateli teploty v bytě stupňů. Měla tam 26 stupňů a nepřipadalo jí to divné!

Vysvětlil jsem jí, že taková teplota je dobrá jen v koupelně, ale že v bytě by mělo být přes den maximálně 22 stupnů Celsia a to ještě ne všude. V noci pak naprosto stačí 17 -18 stupňů.

Každý stupeň Celsia navíc přitom reprezentuje spotřebu energie zhruba o 6% vyšší, což je nutné brát jako přibližný průměr, protože nárůst spotřeby energie při zvyšující se teplotě v bytě rozhodně neprobíhá lineárně.

Po několika emailech, kdy jsem z některých reakcí buď lehce šílel, nebo byl naopak až moc ironicky kousavý, se do toho zapojil i její syn (je samoživitelka) a společně změnili nastavení snad všech parametrů topného systému.

Výsledek? Výrazný přeplatek a to téměř ve výši předchozího nedoplatku. Jejímu nadšení po obdržení vyúčtování a zjištění výše přeplatku jsem se vůbec nedivil. Jen si kladu otázku, co by se stalo, kdybych jí na ten nedoplatek tenkrát chyběly peníze a já jí tu chybějící částku bez dalšího komentáře poslal ... .

Koupila si ta paní už teplý vlněný svetr a teplé ponožky? A hledá levnější bydlení, kde může výši teploty v bytě lépe regulovat? Mohl bych se takhle ptát do nekonečna. Ale protože sám topím ve svém velmi velkém domě v automatickém kotli a topím v něm nejlevnějším uhlím, ptát už se raději nebudu. Kdybych totiž postupoval jako ona paní, tak neplatím ročně za topení a ohřev vody cca 30tis.Kč. Stálo by mne to zhruba 4x tolik. Tyhle peníze ale potřebuji utratit jinde a smysluplněji. A navíc, jak praví stará právní zásada: "Vigilantibus iura scripta sunt!"

Ale abych vše neházel jen na tu nepoučitelnou a naivní paní, vrátil bych se na závěr k mluvčímu ČEZ a zeptal se: pane mluvčí, kdy hodláte zveřejňovat ve svém vyúčtování a na svých stránkách celkovou cenu za odebranou jednotku energie (kWh) podle jednotlivých tarifů. A pane mluvčí, co jako největší distributor energie uděláte pro zásadní snížení podílu NPO (Nepříjemně překvapených odběratelů)? Pane mluvčí, nejste náhodou jen mluvka, který se ohání impotentním zákonem a skutek přitom utek?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 26.9. 2013