Monitor Jana Paula:

Gobelíny Evy Brodské oslňují jemnou krásou

14. 6. 2013 / Jan Paul

Vždy jsem byl toho názoru, že výsostným vrcholem umění je obraz a socha, na tzv. užité umění jsem se díval tak trochu skrz prsty, jako na něco, co je druhořadé, méně významné, určeno toliko k užití, a podléhající trendovosti, což ostatně o tzv. volném umění už platí také. V pražské galerii Nová síň ve Voršilské ulici jsem ale po dlouhé době spatřil rozměrné gobelíny, které mě zasáhly svoji hloubkou, jemností, a krásou. Nikdy bych si nepomyslel, že v tomto oboru je něco takového v současnosti možné vytvořit.

Jenomže jejich autorka Eva Brodská (nar. 1937 v Praze) je zkušenou výtvarnicí, která se kromě tkaní gobelínů věnuje i malbě. Ta je pro ni v textilní tvorbě zásadní inspirací, a ve výsledné práci je malířské pojetí gobelínů jasně patrné. To jim dodává svěžest výrazu, lehkost formy, a působivost. Většinou jsou zdrojem autorčiny výtvarné představy akvarely, které nejsou jen pouhými návrhy a předlohami, ale obstojí svébytně jako umělecké dílo. Ostatně Eva Brodská se striktně předlohy nedrží, ponechává si při tkaní gobelínu dostatek prostoru pro imaginaci, a definitivní formu vytváří až metodou alla prima v procesu tkaní.

Z postupu této práce je zřejmé, že goblény vytváří zásadně jen sama. Autorské tkaní podporoval i její profesor na VŠUP Antonín Kybal, který se zasloužil o poválečnou renesanci tapisérie, a s kterým měla Eva Brodská jako studentka konfliktní vztah. Původně chtěla být malířkou, ale neměla dost odvahy zkusit přijetí na Akademii výtvarných umění. V textilním atelieru Antonína Kybala se ale naštěstí hodně malovalo, a jezdilo na malířské plenérové pobyty. Tvorba gobelínů je ale na rozdíl od malby podmíněná velkou mírou trpělivosti.

Abstraktní gobelínové obrazy Eva Brodské jsou plné pocitů, a působí velmi křehce a subtilně. Je to dáno jednak používáním většinou jemných pastelových barev s občasným akcentem barvy výrazné, a také kompozičním řešením s přiznáním kontrastu linky a plochy. Překvapila mě obsahovost vystavených tapisérií, důraz na kontemplativní až snový přístup k tématu, jehož dominantou je světlo nejen jako emotivní výraz, ale i duchovní energie. Názvy vystavených prací jako Zastavení-naslouchání, Světlo-tichý hlas, Moře-chvění, Šepot, či Vznášení to dokládají.

Galerie Nová síň, kterou si nechala postavit Jednota umělců výtvarných počátkem třicátých let minulého století, je jedna z nejkrásnějších galerií v Praze, a to především střídmostí funkcionalistického prostoru, a dokonale rozptýleným denním světlem, které působivost gobelínů Evy Brodské ještě umocňuje. Výstava gobelínů Evy Brodské pod Názvem vlna za vlnou je otevřena v galerii Nová síň, Voršilská 3, Praha 1 denně kromě pondělí od 11.00 do 18.00 hodin, a k vidění bude do 23. června 2013.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 14.6. 2013