Radní Prahy chtějí škrtnout rozpočet na cyklistickou dopravu

12. 11. 2012

Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat

PRAHA -- Po zrušení pozice koordinátora se chystají radní hlavního města zasadit další ránu cyklistické dopravě. V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok z minulého týdne je v příslušné kapitole nula (1). Město zřejmě neplánuje žádné investice do cyklistických stezek, pruhů, stojanů ani do údržby existující infrastruktury. Podle iniciativy Auto*Mat je to hazard s bezpečností a zdravím Pražanů, kteří jezdí na kolech rok od roku více. Rada bude návrh rozpočtu schvalovat v úterý 13. listopadu. Více než osm set lidí se přes víkend připojilo k protestnímu dopisu primátorovi.

"Praha by měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic přitom asi jen osmdesát milionů. Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají," říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

"Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu není možné rozvíjet a udržovat. V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím, dodává Filler.

Podle statistického sčítání narostl v roce 2011 oproti roku předchozímu počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento.

"S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety. Rada porušuje i vlastní programové prohlášení (5)," podotýká Vratislav Filler z Auto*Matu. Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat 50 až 80 tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí (6). Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne vyplývá, že se nyní navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.

Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.

Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 12.11. 2012