Radní Prahy chtějí škrtnout rozpočet na cyklistickou dopravu
12. 11. 2012
Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat
PRAHA -- Po zrušení pozice koordinátora se chystají radní hlavního města zasadit další ránu cyklistické dopravě. V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok z minulého týdne je v příslušné kapitole nula (1). Město zřejmě neplánuje žádné investice do cyklistických stezek, pruhů, stojanů ani do údržby existující infrastruktury. Podle iniciativy Auto*Mat je to hazard s bezpečností a zdravím Pražanů, kteří jezdí na kolech rok od roku více. Rada bude návrh rozpočtu schvalovat v úterý 13. listopadu. Více než osm set lidí se přes víkend připojilo k protestnímu dopisu primátorovi.
"Praha by měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic přitom asi jen osmdesát milionů. Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají," říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
"Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu není možné rozvíjet a udržovat. V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím, dodává Filler.
Podle statistického sčítání narostl v roce 2011 oproti roku předchozímu počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento.
"S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety. Rada porušuje i vlastní programové prohlášení (5)," podotýká Vratislav Filler z Auto*Matu. Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat 50 až 80 tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí (6). Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne vyplývá, že se nyní navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.
Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.
Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 12.11. 2012
-
12.11. 2012 / O obscénním vydírání obyčejných lidí v Kalouskově státě12.11. 2012 / Štěpán KotrbaPrezident vetoval zákon o audiovizi: má pravdu a bude kravál kulturní scény12.11. 2012 / Británie začíná projevovat totalitní tendence12.11. 2012 / Wall Street: "Volební výsledky v USA zvýšily pravděpodobnost, že USA spadnou z fiskálního útesu"12.11. 2012 / Kristol: Republikáni by měli přestat hájit milionáře12.11. 2012 / Štěpán KotrbaPokus o odvolání ředitele Národní galerie: zbláznili se na ministerstvu kultury definitivně?12.11. 2012 / Co bych měl smysluplně dělat ve prospěch komunity?12.11. 2012 / Proč má možnost ovlivňovat veřejnost jen pan Duka?12.11. 2012 / Stanislav Štech a Ondřej Šteffl debatují o školství12.11. 2012 / Češi jsou častými obětmi vykořisťování v Británii12.11. 2012 / Kalousek nemůže nic12.11. 2012 / Demonstrace nezmění nic12.11. 2012 / Žádná doprava na demonstrace 17.11. nebude12.11. 2012 / Proč pořádat demonstrace?11.11. 2012 / Karel DolejšíMnichovanství elit, nikoliv lidová blanická legenda, je hlavním problémem české politiky10.11. 2012 / Jak jednoduché by bylo kontrolovat pohyb pohonných hmot12.11. 2012 / Jak ukončit řádění politiků11.11. 2012 / Čekáme vždycky na spasitele a pak ho zatratíme9.11. 2012 / Kdyby se demonstrovalo jak chtělo, nestane se nic12.11. 2012 / Fašismus není levicový10.11. 2012 / Jak dnes vypadá Kalouskovo a Nečasovo Česko:12.11. 2012 / Vážený pane inspektore, musíte se zlepšit11.11. 2012 / To vyžaduje okamžitou diskusi!10.11. 2012 / Jak BBC informuje o svém vlastním skandálu9.11. 2012 / Kalousek: Osmdesát procent národa "jsou bolševici"10.11. 2012 / Kalouskova bohorovnost plyne z nekritické podpory médií10.11. 2012 / Stávka bude fiasko, je třeba počkat až do voleb10.11. 2012 / On tam nikdo není...9.11. 2012 / Doložte, čím jsou nemocniční lůžka nadbytečná10.11. 2012 / Čekám na impuls9.11. 2012 / Brzo přijdu o zaměstnání4.10. 2012 / Hospodaření OSBL za září 2012