POZNÁMKA NA OKRAJ:
Krev je prý hustší než voda, anebo Opel jako vytoužená, vysoce ztrátová dcera...
22. 7. 2009 / Uwe Ladwig
Celkem tři podniky mají zájem převzít automobilku Opel od její mateřské společnosti General Motors: dodavatel Magna, investor RHJ International a výrobce aut BAIC. Chtějí to udělat, přestože firma Opel prý v letech 2003-2007 prodělala prý 1,86 miliardy euro a ztratila tři procentní body svého podílu na evropském trhu. Takže by se člověk mohl ptát nejen, proč německá vláda tu koupi podporuje finančně a proč tyto tři podniky chtějí ten ztrátový dceřinný podnik firmy General Motors převzít, ale také, proč GM firmu Opel nezlikvidoval už dříve.
Když jsem četl o finančních ztrátách firmy Opel v letech 2003-2007 v listě "Financial Times Deutschland", začal jsem se ptát ještě naléhavěji než dříve, proč asi naše vláda v Berlíně chce převzetíá firmy Opel finančně podporovat. Podle mého názoru je to zcela zbytečné, protože přece existuje více než dost kapacit na výrobu automobilů v Evropě.
Čtenáři mých poznámek asi vědí, že v případě firmy Opel nemá finanční podpora státu podle mého žádný smysl. Proto se k tomuto tématu už nechci znovu vracet; tentokrát bych chtěl ale poukázat na to, z jakého důvodu nevypovídají vlastně oficiální finanční data z firmy Opel nic moc o skutečné hospodářské situace téhle dceřiné společnosti firmy General Motors. Z toho vyplyne zajímavá otázka pro německého ministra financí...
Otázka výdělků dceřiných společností není svou podstatou spojena s dodáváním jejich výrobků do koncernu a s jejich zúčtovacími cenami. Je jasné, že ty tři firmy, které chtějí převzít Opel od General Motors, mají různé zájmy a že pro některou z nich může být takový obchod lákavý i v tom případě, i kdyby Opel byla velice ztrátová firma. Kdyby se však tyto tři firmy o podnik Opel teď nezajímaly, vznikla by z toho pro německého ministra financí otázka, jestli v letech 2003-2008 neško o krácení německých daní.
Právě tohle totiž mohlo být důvodem, proč firma General Motors nepřestala už před časem vyrábět auta značky Opel a vědomě nechávala růst finanční ztráty, a to v době, kdy její podíl na německém trhu poklesl z 13,7 procent až na 8,4 procenta a počet prodaných automobilů z 522 000 na 258 000. Nevím nevím, mám ohledně toho celého takový divný pocit. Nebo si myslíte, že krev je i v kšeftu hustší než voda a že firma General Motors, přestože prodělala tolik peněz, neprodala ani nezlikvidovala automobilku Opel už dříve, protože ji jako "dceru" milovala?
VytisknoutObsah vydání | Středa 22.7. 2009
-
22.7. 2009 / Richard Medek: Děkuji Václavu Kasíkovi22.7. 2009 / USA: Ruské námořnictvo čelí "neodvratnému kolapsu"22.7. 2009 / Čínská velká strategie v Brookings Institution22.7. 2009 / Uwe LadwigKrev je prý hustší než voda, anebo Opel jako vytoužená, vysoce ztrátová dcera...21.7. 2009 / Komu překáží ředitel rozhlasu?21.7. 2009 / Deset věcí, které potřebujete znát k životu na ulici22.7. 2009 / Polsko: Spor o policejní zásah ve varšavské tržnici22.7. 2009 / Zvěrstvy si Čína sama ubližuje21.7. 2009 / Počet starých lidí brzo globálně převýší počet dětí21.7. 2009 / Západní firmy rozdmychávají válečný konflikt v Kongu21.7. 2009 / Festival nad řekou 200920.7. 2009 / Letní filmová škola, Uherské Hradiště, 200912.7. 2009 / Hospodaření OSBL za červen 2009