10. 3. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 3. 2009

Rozmanitost jako princip

polemika s článkem prezidenta Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michala Zelenky "Kotrba se ve světě obchodu mýlí", reagujícím na jedno tvrzení v článku Štěpána Kotrby "Komerční rádia mystifikují poslance" v týdeníku Strategie 10/2009

Optimalizace a koncentrace je v dnešním globalizovaném světě zmítaném různými krizemi nevyhnutelná, tvrdí prezident APSV Zelenka ve svém článku Kotrba se ve světě obchodu mýlí, autorem původně nazvaném Coca Cola vysílá skoro na všech komerčních rádiích (když zrovna vysílá). Tím ovšem dojde de facto k likvidaci konkurenčního prostředí. To je ale naprostý opak neoliberálních prokapitalistických tezí, valících se z politiky i médií, požadujících rozvoj konkurence a trhu, minimalizaci regulace. Zelenka přiznává, že APSV sdružuje zájmy 95% rozhlasového trhu a přitom mu jde o další snížení nákladů a tím o zvýšení zisku cestou státní regulace. Zelenkovi nestačí podíl APSV 95%. A tvrdí, že to oligopol není.

Oligopol

Oligopol, neboli koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem. Ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví.

Základní rysy

Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou:
  • existence několika firem v odvětví
  • zpravidla diferencovaný produkt
  • bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P>MC).

Smluvní oligopol

V situaci, kde několik firem prodává stejné nebo podobné výrobky, jejich ceny jsou přibližně na stejné úrovni a vzájemná cenová válka by je oslabila. Uzavřou tajnou dohodu o stanovení monopolní ceny, každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol.

Oligopol s dominantní firmou

Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, který si ponechá se pak silná oligopolní firma chová jako monopol.

Cenové vůdcovství

Menší firmy v odvětví respektují cenu, kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší.

definice oligopolu WIKI

Úspory vysokých fixních nákladů chce Zelenka dosáhnout nikoliv efektivitou, popsatelnou jako atraktivita pro posluchače. To už nejde, protože při 95% obsazení trhu se jedná už jen o přerozdělování. Nejde to ani deregulací, zvětšením konkurence na trhu vysílatelů a rozhýbáním svobodných tržních sil, ale zpohodlňujícím omezením konkurenčních tlaků, další koncentrací reklamního trhu či nekonkurenční koncentrací programové nabídky programovým síťováním. Cestou státní regulace, kdy budoucí, pro ostatní nepřijatelný stav skrytě ovlivňují lobbisté oligopolních vysílatelů u zákonodárce. Na konci tohoto procesu může být hypoteticky i jen jedna programová nabídka a jedna síť vysílatelů, z pozadí řízená jedním vlastníkem přes několik offshorů. Zákon tomu pak nebude umět zabránit a pokusí-li se o to, dojde teprve pak k arbitrážím. Firmy sdružené v APSV by si své postavení udržely tímto "legislativním" zákrokem u doteď nic netušící Sněmovny až do roku 2025. Bez možnosti ho do té doby omezit, i kdyby se to ukázalo jako účelné a správné. Pod návrh tisku č 552/0, kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, který ve skutečnosti připravili u Lagardere a v APSV a poprvé představili nikoliv senátoři, ale pánové Zelenka a Fleischmann v mediální komisi Senátu u senátora Oberfalzera, se na začátku legislativního procesu podepsali poslanci ODS, ČSSD i Strany zelených : Petr Pleva, Michal Hašek , Olga Zubová, Petr Tluchoř a Vítězslav Jandák ...

Programová pestrost komerčních rádií

Rozeberme si programovou pestrost již existujících rádií a sítí. Zjistíme, že snaha odlišit se programovou nabídkou je minimální. Program se zaměřuje na stále stejné, pro reklamu a konzum atraktivní cílové skupiny. Není žádné rádio pro děti, kde by musela být reklama omezena. Není žádné rádio pro seniory, protože nejsou atraktivní spotřebitelé. Kultura je popelkou, neboť posluchače nesjednocuje u nákupních vozíků. Tradiční a lidovou hudbu téměř neuslyšíte. Kdy jste slyšeli v komerčních rádiích cimbál, dechovku či vojenskou hudbu? Jinou než anglofonní či českou populární hudbu nevysílá až na výjimky nikdo. Kdy jste naposled slyšeli v komerčních rádiích řeckou, německou, francouzskou či španělskou populární nebo lidovou hudbu? To není „etno“, ale evropská tvorba, která stojí v naprosté většině mimo zájem českých komerčních rádií... V naprosté většině hudební nabídky vévodí skladby prosazované těmi největšími nadnárodními hudebními vydavatelstvími. Žebříček hitparád české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu, který ovšem neukazuje kvalitu, ale masovost a prodejnost. Nebo snad Mamma mia, onen remake popových kýčů od skupiny ABBA, patří mezi to nejkvalitnější?

Top 10 – rádia?

  1. Katy Perry – Hot N Cold
  2. Kryštof – Tak nějak málo tančím
  3. The Killers – Human
  4. Lady GaGa – Poker Face
  5. Tereza Kerndlová – Anděl
  6. Britney Spears – Womanizer
  7. Morandi – Save Me
  8. Gabriella Cilmi – Sweet About Me
  9. Madcon – Begin
  10. Marek Ztracený – Něco končí

Top 10 v prodejnosti?

  1. Michal Horáček – Ohrožený druh
  2. Mamma Mia!
  3. Lucie Vondráčková – Fénix
  4. Bruce Springsteen – Working On A Dream
  5. Taneční liga 110
  6. Marek Ztracený – Ztrácíš
  7. Kryštof – Kryštof v opeře
  8. Těžkej Pokondr – Best Of – 20 největších hitů
  9. AC/DC – Black Ice
  10. Jaromír Nohavica – Ikarus

Evropská rozmanitost

Rada Evropy, Evropský parlament i Evropská komise ale jako základní veřejný zájem po médiích požadují zajištění informační svobody cestou plurality. Více konkurence – například informační, názorovou a kulturní rozmanitost či právo na ochranu spotřebitelů před komerční mediální manipulací. Požaduje dokonce zrušení omezení, znevýhodňující pod různými záminkami kulturní průmysl EU. Požaduje podporu nezávislých producentů, podporu malých a středních podniků v oboru.

Evropský parlament vyslovil podporu Úmluvě UNESCO o ochraně a podpoře rozmanitosti kulturních projevů, v níž je zejména uvedeno, že „kulturní činnosti, statky a služby mají jak hospodářskou, tak i kulturní povahu, jelikož jsou nositeli identit, hodnot a významů, a že by se s nimi tudíž nemělo zacházet, jako by měly pouze odchodní hodnotu“.

Třeba § 25 německé Státní smlouvy  o vysílání říká, že „je třeba zohlednit. názory menšin“ a „jediný program nesmí v neúměrně míře ovlivňovat utváření veřejného mínění“.

Německý vysílací zákon jde dokonce až tak daleko, že u televizí požaduje, aby provozovatel, který svým plnoformátovým programem nebo menšinovým programem zaměřeným na informace dosáhne průměrně 10% sledovanost ročně, byl povinen do šesti měsíců od okamžiku, kdy to zjistí, vyhradit vysílací čas nejméně 260 minut týdně nezávislým třetím osobám – především v oblasti informací, vzdělávání a kultury. Nikoliv dle vlastního výběru, ale dle výsledků soutěže na udělení licence pro tento „vložený“ program. Pod hrozbou odnětí licence.

Společná evropská politika tvoří celek a nelze si z ní vybírat jenom to, co se hodí, a odmítat, co se nehodí.

Evropa prosazuje a podporuje digitalizaci rozhlasového i televizního vysílání jako proces vedoucí k demonopolizaci technologií i programů a k rozšíření nabídky, v APSV sjednocení provozovatelé 95% segmentu komerčního rozhlasového trhu v Česku nespěchají, protože mají obsazené všechny dostupné rádiové frekvence, nastavené business modely, reklamní sítě a nikdo jiný tak nemá šanci.

Evropa požaduje rozmanitost, v APSV sjednocení provozovatelé 95% segmentu komerčního rozhlasového trhu v Česku chtějí další vlastnickou i reklamní koncentraci a legislativní zajištění svých šestnáct let starých licencí na dalších šestnáct let.

Nebo navždycky. Amen.

Možná jsem v oblasti digitalizace médií a telekomunikací jen příliš velký liberál už od doby, kdy jsem v roce 1998 podporoval protesty proti internetovému monopolu Telecomu pod heslem "Nedopusťme informačně segregovanou společnost!". Akce Internet proti monopolu nakonec vedla k demonopolizaci telekomunikací. Možná tuším, že bez monopolů a oligopolů by nám bylo lépe a ekonomickým normalizátorům kultury hůře... Možná si nemyslím, že když zakážete reklamu, zhroutí se společnost. Možná se jen domnívám, že svět "Bez loga" by byl lepší svět. Možná jen nerozumím tajům ekonomie, ale stále platí tvrzení v mém prvním článku na toto téma, že "komerční rádia mystifikují poslance". Straší je hypotetickými obtížemi rozhlasové digitalizace, ačkoliv by ji mohli podporovat jako technologickou příležitost. Ale kvůli udržení oligopolu to neudělají. Připomeňme si ten citát ze začátku: Optimalizace a koncentrace je přece v dnešním globalizovaném světě zmítaném různými krizemi nevyhnutelná. Slyšíte? Nevyhnutelná. NEVYHNUTELNÁ !

Politika monopolu ale není nikdy pro lidi, ale vždy proti nim.

psáno pro týdeník Strategie

Naomi Klein: Bez loga, Překlad Pavel Kaas, Dokořán 2005, 2006, ISBN 80-7363-010-9; Argo, ISBN: 80-7203-671-8, EAN: 9788072036714, orig. "No Logo" Harpers Colins 2001 ISBN 0006530400, Picador 2000, ISBN 0312271921, ISBN 0312203438

                 
Obsah vydání       10. 3. 2009
10. 3. 2009 Jak to chodí u Zelených při vylučování poslanců: Byl to mnohem větší rachot než z tanku
10. 3. 2009 Nahá konfrontace mezi čínským a americkým námořnictvem
10. 3. 2009 Stiglitz: Světovou banku a Mezinárodní měnový fond musí nahradit OSN
10. 3. 2009 Světová banka: USA táhnou svět do recese
10. 3. 2009 Greenpeace: Dejte prostředky rozvojovým zemím na boj proti globálnímu oteplování
10. 3. 2009 Těžko pochopitelné omyly Miloše Zemana Bohumil  Kartous
10. 3. 2009 Poklona géniovi... Ladislav  Žák
10. 3. 2009 Grázlové ve zlínské sociální demokracii prohráli - prozatím Štěpán  Kotrba
10. 3. 2009 Vládci vesmíru Irena  Ryšánková
10. 3. 2009 OSN: Británie tolerovala mučení
10. 3. 2009 Princ Charles: Na záchranu světa máme už jen 100 měsíců
10. 3. 2009 Jako "Východní Evropa" už jsi i na jídelníčku! Miloš  Dokulil
10. 3. 2009 Velbloud, ten se nemá, aneb leží Rumunsko ve střední Evropě? Karel  Dolejší
10. 3. 2009 V Severním Irsku byl zastřelen policista
10. 3. 2009 Kdo to řekne? Ivona  Novomestská
10. 3. 2009 Suvorov: SSSR prohrál II. světovou válku
10. 3. 2009 Nezaměstnanost ukazuje hloubku hospodářské krize Jiří  Paroubek
10. 3. 2009 Pročpak i Paroubek pravdu míti může Štěpán  Kotrba
10. 3. 2009 Konec dobrých mravů? Aleš  Uhlíř
10. 3. 2009 MDŽ v Americe: Obama slíbil bránit práva žen a vyzval je k aktivní účasti
10. 3. 2009 Rozmanitost jako princip Štěpán  Kotrba
10. 3. 2009 Kotrba se ve světě obchodu mýlí
10. 3. 2009 Jiný svět je nejen možný, ale i nutný Marek  Hrubec
10. 3. 2009 Investice do válek a vytváření nejistoty má přednost před investováním do míru, rozvoje a rovnosti pohlaví
9. 3. 2009 Kongres alterglobalizačního hnutí ATTAC v Berlíně: Dialektika úspěchu
6. 3. 2009 The Crisis of Czech Literature Štefan  Švec
9. 3. 2009 Zahraniční politika Spojených států a nová administrativa prezidenta Baracka Obamy
9. 3. 2009 Lavrov: Rusko navrhuje úplný zákaz raket středního a kratšího doletu Karel  Dolejší
9. 3. 2009 Čas kočárů a lamp, výročí Karla Kryla, Tichá válka o přežití, nejen ve Vile Primavesi Josef  Brož
9. 3. 2009 Jazzová sekce k 70. výročí roku 1939
10. 3. 2009 Zemřela zakladatelka ekologického centra Toulcův Dvůr Emílie Strejčková
10. 3. 2009 Daruj krev s Českým rozhlasem -- již 55. odběr
9. 3. 2009 Dnes vám vyplení peněženku -- zítra vás rozřežou skalpelem Miloslav  Štěrba
9. 3. 2009 O síle osobnosti zeleného předsedy Karel  Dolejší
9. 3. 2009 Bursík svou výhrou prohrál Zeleným co mohl Štěpán  Kotrba
9. 3. 2009 Zubová: "Se lháři ve vedení nezíská Strana zelených podporu voličů"
9. 3. 2009 Jakubková: Bursíkovi zůstane beznázorová a nevolitelná monokultura
9. 3. 2009 Ústřední revizní komise Strany zelených: Čáslavka a Šlegr budou zbaveni všech funkcí
9. 3. 2009 Jak na stranu "vyžírků uprdelených na teplé sesli" Milan  Daniel
9. 3. 2009 Jak mohou být zelení atraktivní pro voliče komunistů? Boris  Cvek
9. 3. 2009 Daniel Solis: Vystupuji ze Strany zelených
2. 3. 2009 Hospodaření OSBL za únor 2009