9. 4. 2008
DOKUMENTZelení proti modrozelenýmBilaterální přístup v této důležité otázce je pro zelené nepřijatelný, protože by to v Evropě vedlo ke vzniku oblastí s rozdílnou mírou bezpečnosti, což by určitě vyvolalo nové závody ve zbrojení. To by mělo negativní dopad na evropskou bezpečnostní strategii a na evropskou strategii proti zbraním hromadného ničení. Pokud by v budoucnu došlo ke skutečné multilateralizaci protiraketové obrany, jsme ochotni svůj postoj opět diskutovat. ŠOK│ Tak to jsou slova, která v komentářích novinářů jako závěr stanoviska Republikové rady Zelených nezazněla. Nedivím se, vzhledem ke zřejmé politické orientaci skoro všech deníků a kvalitě žurnalistů v nich. Brát na vědomí neznamená souhlasit. V tu chvíli je to naprosto jasné a zřetelně formulované stanovisko strany, která v tu chvíli ovšem stojí proti svému předsedovi a proti některým svým poslancům. Otázka, zda dosáhne předseda strany a jeho Katuška toho, že "je zkrotí silou", "tumany nad rjekoj", nebo ne. Uvidíme. Razcvětaly jabloni i gruši... Cesta k řešení je otevřena. Stanovisko RR SZ k závěrům bukurešťského summitu NATO ohledně protiraketové obrany ZDE Analýza podmínek podřízení prvků protiraketové ochrany USA na území ČR velení a řízení NATO ZDE |
Stanovisko RR SZ k závěrům bukurešťského summitu NATO ohledně protiraketové obranyBereme na vědomí závěry bukurešťského summitu Severoatlantické aliance. Tedy že šíření balistických raket představuje zvyšující se hrozbu, proti níž je potřeba se bránit a že americký systém protiraketové obrany je přínosný pro bezpečnost celé Aliance. Poukazujeme na fakt, že NATO nyní bude zkoumat způsoby, kterými bude možné tuto americkou schopnost zapojit do současného aliančního úsilí tak, aby v budoucnu vznikla jednotná protiraketová obrana pro celé NATO. Konkrétní rozhodnutí o možném propojení plánovaných systémů USA a NATO padne nejdříve na příštím summitu NATO v roce 2009. Konstatujeme, že z podmínek, které stanovil Sjezd SZ v únoru 2007, byla splněna pouze jedna - bylo dosaženo společného stanoviska v Radě NATO. Další dvě podmínky - závazná garance vlády USA, že radarové zařízení protiraketové obrany bude začleněno pod řízení a velení NATO a společné stanovisko Rady EU - splněny nebyly. Z tohoto důvodu Republiková rada SZ nesouhlasí s umístěním radarové základny USA na území ČR a vyzývá ministry, poslance a senátory zvolené za SZ, aby hlasovali proti jejímu vybudování na území České republiky. Zelení jsou přesvědčeni, že posílení mezinárodní bezpečnosti lze docílit pouze mnohostrannou spoluprací mezinárodního společenství, proto podporujeme další debatu expertů v EU a NATO o této otázce. Bilaterální přístup v této důležité otázce je pro zelené nepřijatelný, protože by to v Evropě vedlo ke vzniku oblastí s rozdílnou mírou bezpečnosti, což by určitě vyvolalo nové závody ve zbrojení. To by mělo negativní dopad na evropskou bezpečnostní strategii a na evropskou strategii proti zbraním hromadného ničení. Pokud by v budoucnu došlo ke skutečné multilateralizaci protiraketové obrany, jsme ochotni svůj postoj opět diskutovat. zdroj ZDE Analýza podmínek podřízení prvků protiraketové ochrany USA na území ČR velení a řízení NATOpodkladový materiál pro rozhodnutí RR SZ Republiková rada požádala svým usnesením č. 12/01/2008 sekci o vypracování analýzy podmínek podřízení prvků protiraketové ochrany USA na území ČR velení a řízení NATO. Prvek protiraketové obrany (radar), podléhá řízení a velení NATO (Command and Control, C2), pokud funkce řízení a velení jsou vykonávány prostřednictvím všech níže uvedených prostředků:
Zároveň musí být tyto prostředky podřízeny veliteli kvůli splnění úkolu během plánování, řízení, koordinace a dohlížení nad silami a operacemi, které se dějí za použití prvku protiraketové obrany (radaru). Prvek protiraketové obrany (radar) nepodléhá řízení a velení NATO:
Je pravděpodobné, že se v nějaké míře podaří dosáhnout formální kontroly evropské části amerického systému GMD ("Ground-Based Midcourse Defense" -- součástí je radar) ze strany politických struktur NATO. Je pravděpodobné, že výměna informací mezi americkým systémem GMD a již budovanými či plánovanými protiraketovými systémy NATO (např. protiraketová obrana bojiště TMD, "Theatre Missile Defence") nebude představovat vážnější technický problém. Na druhé straně je velmi nepravděpodobné, že se podaří dosáhnout plnohodnotné integrace systémů na úrovni řízení a velení (C2), a to jak z důvodů odlišného určení systémů, tak i z důvodů politických. Podmínka řízení a velení NATO musí být splněna ke dni podpisu smlouvy. Zdrojewww.nato.int Poznámkový aparátVybavení a zařízení NATO - Movitý (výzbroj a výstroj) a nemovitý majetek obsluhovaný bezpečnostním personálem.
zdroj ZDE |