11. 9. 2007
Roš hašana 5768: Kniha života a kniha smrti - aneb kdy odhodit své hříchy do proudu časuSvátkem Roš Hašana ראש השנה začíná židovský nový rok a s ním podzimní období tzv. Vysokých svátků. Tento den Mišna počítá jako den, od nějž se počítají dny židovského kalendáře. Tradice uvádí první tišri jako datum stvoření člověka - Adama ríšona, což můžeme chápat jako vrchol božího tvůrčího procesu. Adamovým prvním provoláním bylo, že prohlásil Boha za Krále vesmíru. Zavolal všechny tvory, a řekl jim: "Přijďte, vzdejte Stvořiteli čest, poklekněte před Bohem, který vás stvořil." Tento den se, o mnoho set let později, narodil i praotec Abrahám. I jeho vnuk Jákob se narodil na roš hašana. Nový rok byl dnem, kdy byly v průběhu dějin vyslyšeny do té doby bezdětné ženy, Sára, Ráchel a Chana. Ráchelin prvorozený syn Josef, uvězněný v egyptském žaláři, byl právě prvního tišri osvobozen a předstoupil před faraóna. Na roš hašana se vymanili Židé z otroctví v Egyptě, což byl první krok k celkovému osvobození. Od roš hašana do pesachu proběhlo deset egyptských ran. Po zničení prvního chrámu, když se s Ezrou Písařem vrátila z Babylónie část exulantů zpět do Izraele, došlo na roš hašana na chrámové hoře k velkému shromáždění lidí, kteří zahájili stavbu nového chrámu. Roš Hašana pak od 13. stoeltí trvá první dva dny hebrejského měsíce tišri. Předvečer svátku - Erev Roš ha šana roku 5768 - začíná tento rok 12. září v 18:45 a druhý den svátku končí 14. září. |
Židovský kalendář je ojedinělý - obsahuje dva začátky roku: občanský rok, začínající prvním měsícem nisan a náboženský rok začínající sedmým měsícem tišri. Odděluje tak světské od duchovního a ukazuje, že šest dní stvoření směřovalo k sedmému dni - slávě Boží, ve kterém teprve dostávají předchozí činy smysl. Symboličnost roš hašana umocňuje netradiční budíček - troubení na šófar, beraní roh, které má probuzeným sdělit, že se blíží Den soudu. Šofar vyhlašuje korunování Boha za krále vesmíru, volá hříšné k pokání a návratu k Bohu, přípomíná šofar, který zněl u úpatí Sinaje, když Izrael převzal na věčné časy Toru, připomíá i sílu víry i oběti Abrahamovy - Spoutání Izáka (Akejda). V synagogách se rozezní šófar celkem sto zatroubeními. Spravedliví jsou o roš hašana zapisování do Knihy života sefer ha-chaim a ti špatní do Knihy smrti sefer ha-meisim. Osud ostatních zůstává otevřen po dny pokání , dokud není vynesen konečný rozsudek o týden později - na svátek Jom Kipur. 22. září bude tedy šófar znít pro tento rok naposled. Bůh tak obnovuje každý rok symbolicky svou vládu nad světem. Při večeři se symbolicky namáčejí kousky chleba a také jablka (aby byl celý rok šťavnatý) do medu (aby byl celý rok sladký). Podle místních zvyků jsou servírovány různé druhy jídla se symbolickým významem, jako např. jazyk nebo jiné maso z hlavy, symbolizující "vrchol roku", u nás pak je to ryba a rybí hlava. Je podáván kulatý chléb challa. Během odpoledne prvního dne se provádí Tašlich - symbolické setkání u řeky a odhození hříchů v podobě kamínků nebo drobků chleba do proudu spolu s odříkáním motlitby Tašlich . A tak si připijme červeným vínem Šana tova - dobrý rok, nebo Šana Tova Umetukach - dobrý a sladký nový rok. Den troubení, den soudu ZDE
Roš hašana 5767: Den stvoření člověka je dnem soudu i počátkem naděje ZDE Roš HaŠana: Modlitby, šofary, jablka, med a granátová jablíčka ZDE z internetových zdrojů Encyklopedie Judaica , Wikipedie - Hebraistika a dalších sestavil koš |