15. 2. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 2. 2007

Daimler > DaimlerChrysler > Daimler? aneb Jak se hrozí zaměstnancům bez přiznání vlastního ztroskotání?

Zprávy jsou v těchto dnech jsou plné informací o firmě DaimlerChrysler. 13 000 zamestnanců hrozí u Chryslera výpověď. Šéf DaimlerChrysleru vyhlásil, že v budoucnosti žádná možnost pro firmu Chrysler nemůže být vyloučena. On sám už je v kontaktu s podnikem General Motors, aby Chrysler převzali...

O co ale vlastně jde, o čem se dnes tolik nemluví? Kdo je vinen za to, že ta mizérie vznikla. Není to vlastně stručná historie manažerských chyb? O tom si chci zapřemýšlet, pokud se chcete dozvědět, co zamýšlí DaimlerChrysler v podrobnostech změnit, tak to na tomhle místě nenajdete. Ale musím tady přiznat, že už se dříve hodně mluvilo o tom, že se situace ve firmě DaimlerChrysler musí změnit, a vlastně všechno pokračovalo jako problém, možná dokonce jako větší problém než dříve...

Podíváme se nejprve na jeden základní problém a až potom na podnik DaimlerChrysler. Jak je možné, že úspěšná firma už není úspěšná nebo dokonce krachuje? Často firmu zakládající šéf zestárl a nezjistil, že časy se změnily.

Jednoduché, majitel už nevěděl co a jak! Ale jak je to u akciové společnosti? Tam přece mají manažery, kteří jsou dobře placení, aby se to nestalo. Někdy je problém, že ti manažeři jsou úspěšní. Často jsou dokonce velice úspěšní, ale mají ještě větší hlad, chtějí stále větší obrat, stále více zaměstnanců... Hledají v takové situaci, jak ten hlad by mohli nejrychleji utišit, a proto si koupí další firmu... A někdy to stačí, aby se pak už mluvilo o úspěchu jen v minulém čase...

Daimler byla v osmdesátých let velice úspěšná firma. Předsedou výboru firmy byl Edzard Reuter. A ten měl sen. Chtěl udělat z automobilky 'integrovaný technologický koncern'. Reuter byl velice úspěšný. V koncernu měla hrát velkou roli taky vojenská technika. Říká se, že Reuter by mohl být úspěšný i s tím, kdyby do toho by nepřišel pád berlínské zdi.

Jako vždy, nový směr koncernu nebyl ekonomicky lehký. Reuter neměl čas, aby mohl ukázat, že je jeho sen uskutečnitelný i v nové době. Byl vyměněn. V roce 1995 přišlo čas Jürgena Schremppa, který s tím integrovaným technologickým koncernem nechtěl mít vůbec nic společného. Schrempp byl úspěšný, ale také měl hlad. Věděl něco o zájmech akcionářů a chtěl pracovat pro ně. Schrempp snil o "světové akciovce" v automobilovém sektoru a vytvořil podnik DaimlerChrysler.

Sloučili se Chrysler Corporation s Daimler-Benz AG a narodil se obr jménem DaimlerChrysler AG. Schrempp tehdy byl šťastný, mluvil o 'svatbě v nebesích' a koncern začal mít velké problémy. Americká část koncernu, tak zvanaá Chrysler Group, prodělávala. Ale zachránce byl na dohled. V roce 2000 se stal šéfem firmy Chrysler Dieter Zetsche. Zetsche jako zachránce v situaci, za kterou mohl Schrempp. To trvalo až do konce roku 2005. A v lednu 2006 Zetsche převzal od Schremppa místo předsedy výboru správní rady společnosti DaimlerChrysler AG.

Problém s firmou Chrysler ale tím vyřešen nebyl. Proto na tiskové konferenci teď Zetsche pohrozil, že problém nemůže vyřešit a nemůže nyní vyloučit žádnou možnost, teď hrozil Zetsche, který vlastně nemohl ten problém vyřešit, s tím, že nemůže vyloučit žádnou možnost, aby docílil toho, za co byl kdysi příliš brzo oslavovaný. O své roli teď nemluvil, že vždy říkal, že problém vyřeší, a že přesto za šest let nedocílil toho, co teď prý bude možné podle slov nového šéfa firmy Chrysler Toma LaSordy za několik let.

Copak? Proč jeden mluví o tom, jak se problém řeší, a druhý mluví o jiných možnostech, aniž by naznačil, co má na mysli? Problémem pro Zetsche je, že firma DaimlerChrysler AG je výnosná, velice výnosná. On hrozí, aby zaměstnanci Chryslera souhlasili s tím, že 13 000 z nich dostane výpověď. A proč jen naznačuje, že by Chrysler mohl být prodán, nebo se osamostatnit ? Kdo by Chryslera koupil, když se ani Daimleru nepovedlo mít z té skupiny zisk? A jak by chtěl Zetsch Chryslera osamostatnit? To by musel převzít ohromné závazky, na příklad na pensi. Je to jednoduché: Zetsche hrozí, protože to, co by nejmíň potřeboval, by byla stávka. Řešení zatím nemá. Ale doufá, a kdo by to v jeho situaci nedělal...

                 
Obsah vydání       15. 2. 2007
15. 2. 2007 EU schválila ostře kritickou zprávu vůči CIA
15. 2. 2007 Globální oteplování "způsobuje kosmické záření"
15. 2. 2007 Očkování proti obrně: "Je to americké spiknutí!"
15. 2. 2007 100 britských osobností protestuje proti překotné obnově britských jaderných střel
15. 2. 2007 Zelený frak: ani ryba, ani rak, ani onak, ani tak Milan  Daniel
15. 2. 2007 Evropští zelení jsou proti raketové základně v Polsku a v ČR
15. 2. 2007 Iniciativa "Ne základnám" se zúčastní demonstrace v italské Vicenze
15. 2. 2007 MFD: Ruzyně se obrnila. Před terorem varovala sensibilka.
14. 2. 2007 Kam až sahá arogance Pavel  Čámský
15. 2. 2007 650 Kč za papír o ničem Milan  Kulhánek
15. 2. 2007 Odlišné vnímání skutečnosti Daniel  Veselý
15. 2. 2007 Podivnosti pana Veselého
15. 2. 2007 MFD: Jan Rybář straší špinavou bombou
15. 2. 2007 II. Marcela  Pátková
15. 2. 2007 Daimler > DaimlerChrysler > Daimler? aneb Jak se hrozí zaměstnancům bez přiznání vlastního ztroskotání? Uwe  Ladwig
15. 2. 2007 Mezi klimatology "neexistuje společný názor na příčinu globálního oteplování"
15. 2. 2007 Čeští klimaskeptikové nikdy nic nevyvrátili Ladislav  Metelka
15. 2. 2007 Proti dobrovolným a horlivým udavačům by se mělo zasahovat
15. 2. 2007 Sociální podnikatelství Marie  Haisová
14. 2. 2007 Nóta Velvyslanectví Spojených států Ministerstvu zahraničních věcí ČR ve věci umístění radaru Spojených států amerických na obranu proti balistickým střelám
14. 2. 2007 Presumpce viny -- neviny Petr  Wagner
14. 2. 2007 Nejvyšší soud: Parlament majitelům domů žádnou škodu nezpůsobil! Stanislav  Křeček
14. 2. 2007 Marx je mrtev, ať žije Marx! Martin  Škabraha
14. 2. 2007 O nás opět v Mnichově Oskar  Krejčí
13. 2. 2007 Svou pravdu nebudeme skrývat Jiří  Jírovec
14. 2. 2007 Zbytečná polemika Ivan Odilo Štampach
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce