2. 3. 2006
FILM A PIVO DĚTEMJeden svět - s peklem kšeftOd roku 2003 má známý filmový festival Jeden svět hořkou pachuť, neboť generálním partnerem akce je prostřednictvím své prestižní pivní značky 2. největší pivovarnická skupina světa SABMiller. Tato firma vznikla v roce 2002, když si korporace South African Breweries přikoupila ovládnutí druhého největšího amerického pivovaru - stálo to více než 5 miliard USD a za pozornost jistě stojí, že Miller vlastnil Philip Morris. Pokud bychom chtěli lépe pochopit, kde se v SAB vzalo takové bohatství, měli bychom zavzpomínat na jihoafrický rasistický režim. Stížnost ministryni školství Petře Buzkové ZDE Stížnost Krajskému živnostenskému úřadu
ZDE |
Na zasedáních Valného shromáždění OSN a v radě bezpečnosti bylo v letech 1946-1987 schváleno okolo sta rezolucí odsuzujících apartheid a okupaci území Namibie. Bílý management SAB si s tím příliš hlavu nelámal a v roce 1950 se vedení přesunulo z Londýna do výhodnějšího fašisticko-rasistického prostředí Jihoafrické unie. Přes výzvy k rušení diplomatických styků (ČSSR přerušila veškeré styky v roce 1963) , bojkotu a zákazům vývozu vyspělejší země čile obchodovaly a SAB uzavíral lukrativní licenční smlouvy, např. o produkci irské značky Guiness, holandského Amstel, americké Coca-coly či piva Carling. Navíc rozvoj hospod, produkce obalů ,textilu atd., atd. Firma začala obsazovat stále další africké trhy, výborné podmínky samozřejmě našla v rasistickém prostoru sousední Rhodesie (pozdější Zimbabwe ). V Angole zakládá pivovary roku 1973 ( fašistický režim skončil až v dubnu 1974). SAB se stal skutečným specialistou na privatizace, odstraňování obchodních bariér, reklamu a důsledné zvyšování výroby. V současnosti je firma SABMiller také největším světovým partnerem společnosti Coca-cola ( v jižní Africe se dnes význam slova Coca-Cola shoduje v 11 místních dialektech s významem slova "hello" ). Dlouho ale také vydělávali na 49% podílu v Tsogo sun group ( = největší hotelová korporace na jižní polokouli Southern Sun Hotels - cca 13000 pokojů v 80 luxusních hotelích + Tsogo Sun Gaming coby největší provozovatel hazardních her v Jižní Africe- cca 160 stolních her a 4000 hracích automatů v pěti rozlehlých komplexech kasin ). Výkonným ředitelem je v současnosti Graham Mackay ( zároveň stíhá vedení největšího světového výrobce čistících prostředků Reckitt Benckiser), ve vedení je dále např. bankéř a bývalý královnin sekretář Lord Fellowes, či bývalý britský velvyslanec v JAR a USA a ředitel British Airways Lord Robin Renwick of Clifton, nechybí ani čelní představitelé globálního cigaretového impéria. SABMiller se zabývá i vínem a kořalkami, ale základem je pivo. Svou práci dnes firma definuje výslovně jako GLOBÁLNÍ VŮDCOVSTVÍ. Každou minutu lidé průměrně zkonzumují 46 tisíc půllitrů piva SABMiller. Ve finančním roce 2005 prodal SABMiller 148 milionů hektolitrů a firma zaznamenala čistý zisk 2,194 miliardy USD ( oproti 1,391 mld v roce 2004 ). Pro zajímavost: největší pivovarnická skupina světa InBev v roce 2004 prodala 202 miliony hekto-litrů piva (+ 31,5 milionů hektolitrů "soft drinks" ) V Evropě je firma SABMiller klíčovým hráčem na trhu u nás, na Slovensku, v Polsku ,Rusku, Rumunsku, Maďarsku a Itálii. Ve střední Americe ovládá pivní trh v Hondurasu a Salvadoru, má své třtinové plantáže, a také zde ovládá cca 50% trhu s produkty Coca-Coly a balenou vodou. V loňském roce firma ovládla 2. největší jihoamerický pivovar Bavaria S.A. a byly učiněny další kroky k posílení pozic v Indii a Číně. Elitní africká divize SABMiller operuje v 28 zemích ( v 18 státech je to v rámci strategické aliance s francouzskou korporací Castel group . Kolébkou SABMiller je subsaharská Afrika, region nejhůře postižený pandemií AIDS. V prostředí chudoby, beznaděje a nestability, kde lidé nejsou zvyklí na zákeřné marketingové manipulace, má alkoholová reklama skutečně ďábelskou efektivitu. V zájmové sféře SABMiller samozřejmě nechybí nejchudší země světa, oblasti válečných konfliktů i regiony, kde jsou miliony lidí ohroženy katastrofálním nedostatkem vody (Etiopie, Tanzánie, Keňa, Malawi ) . Východní Afrika čelí nejhoršímu suchu za poslední roky, přesto firmy jako SABMiller dál bezohledně odčerpávají a zneužívají nepředstavitelné objemy vody. Pivo je 95% vody. Je opravdu nutné vařit Guiness z etiopské vody ? Je správné vnucovat třetímu světu Brutal fruit a Knock out ? SABMiller ví, že klíč k úspěchu je právě marketing a velkých úspěchů s moderním obalem bylo dosaženo např. u značky Chibuku v Zimbabwe. Pivo "Scud" bylo na trh uvedeno v dvoulitrových petlahvích ve tvaru populární rakety z války v zálivu. Zvláštní reklama, uvážíme-li, že alkohol patří k válce a na mnoha frontách pomáhal a pomáhá zabíjet. Alkohol má v Africe podstatně krutější tvář než v amerických indiánských rezervacích, kde je údajně 50% lidí závislých na alkoholu. V ČR SABMiller ovládá značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický kozel a Frisco. Pro českou sekci SABMiller byl loňský rok opět rekordní- 10,2 milionů hektolitrů. Šéf Prazdroje Mike Short loni prohlásil, že investice celé české pivní divize přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 částku 1,6 miliardy Kč (tolik se zde proinvestovalo v roce 2004). Vlajkovou lodí mezinárodního portfolia SABMiller je ale právě Prazdroj, hrdý generální partner Jednoho světa. V roce 2004 byla v ČR průměrná denní spotřeba vody na 1 obyvatele 158 litrů, ve zmíněných východních regionech Afriky dnes lidé mají na den méně než 1 litr a situace se stále zhoršuje. K nezávadné pitné vodě dnes ve světě nemají přístup více než 2 miliardy lidí. Každý rok zemře více než 5 miliónů lidí na následky nemocí způsobených pitím závadné vody a používáním vody nevhodné pro sanitární účely a hygienu. Podle zprávy Programu OSN na ochranu životního prostředí poklesne na území bohatých států hladina podzemních vod ročně o tři metry. Stížnost, adresovaná minisryni školstvípetra.buzkova@msmt.cz
17. února 2006 6:51
Vážená paní ministryně, obracím se na Vás ve věci filmového festivalu Jeden svět, jehož součástí je projekt festivalu na školách . MŠMT se na pořádání tohoto festivalu podílí již několik let, v dřívějších ročnících organizátoři na internetu konkrétně uváděli jako oficiálního spolupracovníka z MŠMT paní Marii Rauchovou. Do zmíněného školního projektu je údajně zapojeno 259 pedagogů z 208 základních škol a 467 pedagogů z 328 středních škol a letošního ročníku se mají opět zúčastnit tisíce žáků a studentů. Podle internetových stránek Jeden svět "Jeden svět oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky a prostřednictvím filmů se jim snaží představit soubor hodnot, na kterých je postavena svobodná a demokratická společnost." Festival má také samostatnou kategorii pro cílovou skupinu 8-13 let : Jeden svět dětem. Od roku 2003 je ale generálním partnerem festivalu výrobce alkoholu a celý projekt je součástí agresívní alkoholové reklamy. V rámci festivalu je pořádána populární pivní divácká soutěž a akci také opakovaně oficiálně zaštiťuje reklamní zástupce pivovaru pan Kačena. Dle mého názoru zde dochází k jasnému porušování zákona o regulaci reklamy, který jasně stanovuje, že reklama na alkohol nesmí být zaměřena na osoby mladší 18-ti let a nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují. Navíc jsem přesvědčen, že pořadatelé na svou internetovou prezentaci úmyslně umísťují skrytou reklamu, neboť zde zveřejnili i klíčové reklamní slogany svého alkoholového partnera ( festival inspiruje a posiluje, festival jako součást českého kulturního dění ). Po delší úvaze jsem v této věci podal řádnou stížnost Krajskému živnostenskému úřadu a hodlám na problém upozornit novináře. Dovoluji si Vás tímto požádat, aby jste ve věci festivalu zasáhla. Nebylo by možné, aby ministerstvo oslovilo všechny zúčastněné pedagogy a dalo jim pokyn ke konkrétní protialkoholní aktivitě ? Alkoholová reklama je společensky vysoce nebezpečný jev, který by MŠMT v žádném případě nemělo podceňovat či tolerovat .Vždyť stále intenzivnější a agresivnější marketing výrobců alkoholu byl, je a bude nejzásadnější překážkou realizace Evropského akčního plánu o alkoholu... Žáci, studenti i učitelé by měli znát pravdu . Mělo by dojít k přijetí takových opatření, aby v souvislosti s projektem Jeden svět na školách nemohlo docházet k žádnému způsobu propagace alkoholu. Nelegální reklama na alkohol je v tomto případě velmi podobná projektu Letní dětské olympiády 2005 v Brně, kdy se příprav účastnili hned dva zaměstnanci MŠMT- v řídícím výboru Ing.Karel Hrdý a v organizačním výboru Dr.Václav Müller. Propagaci piva v reklamních materiálech akce pro školní děti však tehdy nedokázal zabránit ani jeden z nich. Stížnost, adresovaná Krajskému živnostenskému úřaduKrajský úřad - Středočeský kraj Krajský živnostenský úřad Zborovská 11 150 21 Praha 5 Věc : Internetová prezentace filmového festivalu Jeden svět - stížnost na zadavatele, zpracovatele a šiřitele reklamy. V roce 2003 se stal generálním partnerem festivalu Jeden svět výrobce alkoholu Plzeňský prazdroj -"vlajková loď" druhé největší pivovarnické skupiny světa SABMiller. Festival se od té doby stal součástí agresivní alkoholové reklamy. podrobnosti ZDE Z připojených adres je zřetelně vidět, jak v "partnerství" získává propagace alkoholu stále větší prostor. Podle svých organizátorů "Jeden svět oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky a prostřednictvím filmů se jim snaží představit soubor hodnot, na kterých je postavena svobodná a demokratická společnost." Letošního ročníku se má v rámci kampaně "Jeden svět na školách" zúčastnit kolem 6,000 žáků a studentů základních a středních škol v Praze a zhruba 14,000 regionech.Do tohoto školního projektu je údajně zapojeno 259 pedagogů z 208 základních škol a 467 pedagogů z 328 středních škol podrobnosti ZDE V části webových stránek festivalu Jeden svět se také dozvídáme, že: "Protože se v uplynulých dvou letech setkaly dětské projekce s úspěchem, rozhodli jsme se také letos zařadit několik dokumentů pro děti od 8 do 13 let, které budou uvedeny v kategorii Jeden svět dětem." podrobnosti ZDE Je zřejmé , že zde dochází k jasnému porušování § 4 písm.b/ zákona o regulaci reklamy. Reklama na alkohol nesmí být zaměřena na osoby mladší 18-ti let a nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují. Od roku 2003 festival jménem pivovaru zaštiťuje Michal Kačena,dříve manažer vnějších vztahů , nyní ředitel pro firemní vztahy a komunikaci. V roce 2004 se na realizaci festivalu spolu s Kačenou podíleli i další specialisté SABMiller Steve Woodward, Ian Penhale, Vladimír Jurina a Alexej Bechtin. Pan Kačena tehdy uvedl, že "právě z iniciativy generálního partnera vykročil festival z hlavního města do regionů. Úspěšnou součástí festivalu se stala divácká cena Plzeňského Prazdroje."
Některá reklamní vyjádření pana Kačeny, která jsou na výše uvedených adresách zveřejněna, jsou dle mého názoru značně problematická. 2003: Sdílíme odpovědnost za to, aby svět měl lepší tvář 2004: A co se týče možností a prostředků komunikace, přinášíme mimo jiné ten nám nejvlastnější světoznámý produkt osvědčené kvality a přátelského ducha Výše uvedená vyjádření jsou v rozporu s dobrými mravy a vytváří dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenském úspěchu. Propagací alkoholu ve vztahu k osobám mladším 18-ti let pan Kačena podporuje chování ohrožující jejich zdraví a psychický i morální vývoj. Nelze tvrdit že alkohol má přátelského ducha, to je klamavá reklama. 2004: Nemáme tak široký záběr jako festival filmů z nejrůznějších koutů planety - jsme firma svými kořeny pevně zakotvená v okolí pivovarů Plzeň, Velké Popovice a Radegast Výše uvedené sdělení je klamavou reklamou, neboť firma SABMiller označuje Prazdroj jako svou "vlajkovou loď, která se s úspěchem prodává v 51 zemích po celém světě." V roce 2004 prodala skupina Prazdroj 9,7 milionů hektolitrů, v roce 2005 10,2 milionů hektolitrů. Vloni šéf Prazdroje Mike Short uvedl, že investice celé skupiny - závody Plzeň, Nošovice a Velké Popovice - "přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 loňských 1,6 miliardy korun." Internetová prezentace festivalu obsahuje v části "o festivalu" skrytou reklamu. Ve dvou případech se jedná o reklamní slogan, kterým se alkoholový partner označuje jako součást české kultury. Za pět let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze. podrobnosti ZDE Za šest let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze a ČR. podrobnosti ZDE V dalších dvou případech dochází k použití slovního spojení "Festival inspiruje a posiluje" - zjevně se jedná o úmyslné použití základního sloganu reklamní kampaně o posilující Prazdrojové inspiraci. V Brně dne 14. února 2006 Mgr. Milan Berka Podle informací autora má nyní stížnost v rukách úředník KŽÚ Ing. Josef David. Autor, absolvent Právnické fakulty Masarykovy univerzity, je představitelem Kulturního sdružení KONTEXT. Tvůrčí skupina KONTEXT je výsledkem spolupráce otevřeného okruhu intelektuálů, hudebníků, právníků, pedagogů, výtvarníků, spisovatelů, performerů, "zálesáků a dřevorubců". Zabývá se absencí svobodného přístupu k informacím a jeho svévolnou pseudoaplikací brněnským magistrátem, projektem legálního graffiti v Brně, negativními aspekty konzumace alkoholu mladistvými, neboť v Brně zaštiťovali propagaci alkoholu primátor Petr Duchoň i katolický biskup Cikrle . |