14. 7. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 7. 2005

Zmatek v hlavě čtyř britských mladíků

Muslimští obyvatelé severoanglického města Leeds jsou šokováni, že osobami, podezřívanými z násilných útoků na londýnskou veřejnou dopravu z minulého čtvrtka, byli místní mladíci. Všichni je dobře znali a nikdo si o nich nemyslel, že by to mohli být extremisté. Například dvaadvacetiletý britský mladík asijského původu Shehzad Tanweer, jeden ze čtyř mužů, kteří při londýnských útocích zahynuli, velmi rád hrál v místním parku se svými přáteli onu snad nejangličtější hru - kriket. Byl to sportovní mladý muž, který jezdil v mercedesu svého otce a měl v Leedsu mnoho přátel.

(Vyšlo ve čtvrtek v Lidových novinách)

"Ten kluk je naprosto spolehlivý," řekl britským novinářům jeden jeho kamarád. "Představa, že by odjel do Londýna a odpálil tam bombu, je šílená. Hrál jsem s ním tady kriket ještě před deseti dny. Byl kriketem posedlý a chtěl se mermomocí dostat do okresního sportovního družstva." Všichni Shehzadovi kamarádi chodí v tričku a v džínách, žádný z nich nenosí tradiční islámský oděv.

Shehzad byl synem rodičů, kteří se přistěhovali do Británie z Pákistánu a tvrdě pracovali, aby se tam podnikatelsky uchytili, což se jim podařilo. Shehzad vyrostl v ulicích jedné dělnické čtvrti v Leedsu, kam se jeho rodiče přistěhovali, když mu bylo sedm. Pomáhal jim v jejich restauraci, prodávající "fish and chips", avšak - přátelé přiznávají - "i když nebyl fanatik", v poslední době se začal stále více zajímat o islámské náboženství a "pořád chodil do různých mešit".

Tito čtyři mladí Britové nejsou prvními násilnými extremisty, které Británie vyprodukovala. Dosud se však podařilo jen jedinému britskému sebevražednému atentátníku úspěšně realizovat svůj cíl. Byl jím jednadvacetiletý Asif Hanif, který v roce 2003 odpálil bombu, umístěnou na svém těle, v přímořské restauraci v Tel Avivu. Usmrtil jí sám sebe, dva hudebníky a číšnici a zranil čtyřicet osob. Britská rozvědka varuje, že dnes prý existuje celá řada britských muslimů, zradikalizovaných válkami v Afghánistánu, Bosně, Čečensku, Iráku a izraelsko-palestinským konfliktem, a tedy schopných páchat násilnosti. Bývalý šéf londýnské policie Sir John Stevens je přesvědčen, že "výcvikovými tábory Usámy bin Ladina v Afghánistánu prošlo až tři tisíce Britů" a v Británii je prý dnes "asi dvě stě přesvědčených domácích teroristů".

Co vede některé mladé lidi, narozené v Británii a vyšlé ze zázemí islámské kultury, aby začali páchat násilné zločiny proti tolerantní a multikulturní společnosti, v níž vyrostli? Je to podle mého názoru především dezorientace mládí a hodnotový zmatek. Do určité míry mu jistě načas propadá každý mladý člověk, lidé, kteří se v důsledku globalizačních tlaků ocitají na rozhraní různých kultur, to však mají podstatně obtížnější. Komentátoři opakovaně poukazují na to, že druhá generace islámských přistěhovalců do západní Evropy zvládá problémy své kulturní totožnosti daleko hůř, než jaké to bylo pro jejich rodiče. Ti, když do Evropy před dvaceti či třiceti lety přicestovali, se přidržovali i nadále kulturního a hodnotového systému zemí, z nichž pocházeli, ale nebyli to fanatici. Plně respektovali kulturu a zákony své nové země a tvrdě pracovali, aby zbohatli a dosáhli v nové zemi uznávaného společenského postavení. Často se jim to podařilo.

Mladá islámská generace to dnes má paradoxně v Británii ekonomicky i společensky daleko jednodušší, než jaké to kdysi měli její rodiče. Hovoří bez cizího přízvuku a britská multikulturní společnost se k nim většinou nestaví rasisticky. Tito mladí lidé však mají vážný kulturní problém. Jsou v konfliktu dvou kultur.

U mnohých přistěhovalců druhé generace, často i středostavovských a bohatých, zaznamenávají komentátoři poslední dobou návrat k intenzivní islámské zbožnosti. Tito mladí lidé odmítají relativismus západní společnosti jako degeneraci a k islámu se vracejí z důvodů morálních. Poskytuje jim hodnotové a filozofické ukotvení ve zmateném a rozbouřeném světě. Není nevysvětlitelné, že u hrstky těchto mladých lidí může jejich úsilí najít v dnešním světě jistotu vést až k touze páchat násilné akce, motivované nesnášenlivou ideologií.

                 
Obsah vydání       14. 7. 2005
14. 7. 2005 O životě v Uzbekistánu
14. 7. 2005 Fox News: "Jak vás ohrožují Jane Fondová a BBC"
13. 7. 2005 Co to znamená, že atentátníci byli Britové?
14. 7. 2005 Zmatek v hlavě čtyř britských mladíků Jan  Čulík
14. 7. 2005 Dopis dcery Iráku britskému lidu
14. 7. 2005 Ráj Karel  Toman
14. 7. 2005 Nový přístup profesora Prahalada jak odstranit problém globální chudoby Miloš  Kaláb
14. 7. 2005 Zelení ze Země a zelení z Marsu Pavel  Pečínka
14. 7. 2005 Etický kodex advokáta? Jaroslav  Štemberk
14. 7. 2005 Spasí nás dieta? Miloš  Dokulil
14. 7. 2005 Nepovažuji vás za blbce, jste pouze fachidiot
14. 7. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 25. června -- 1. července 2005
13. 7. 2005 Damir Kapidžič: Mám muslimské kořeny, ale piju alkohol Jan  Čulík
13. 7. 2005 Strašidlo mediální digitalizace 2010 Štěpán  Kotrba
13. 7. 2005 Nebezpečný narcismus Západu Oskar  Krejčí
13. 7. 2005 Policie identifikovala čtvrtého atentátníka
13. 7. 2005 Od vědy k ideologii, od světlých zítřků k temné budoucnosti Milan  Černý
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
13. 7. 2005 Sázka Bohumil  Kartous
13. 7. 2005 Nezákonné kácení Pod Vyšehradem a postoj úřadů potřetí Petr  Kužvart
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce