28. 6. 2005
Obchodní řetězce likvidují drobné obchodníkypolemika s článkem Jana Bláhy "Nenáviděný ZISK u Josefa Víta" Stálo by za to ještě upozornit, že obchodní řetězce od dodavatelů (kromě toho, že vyžadují nejvýhodnější možné množstevní slevy) zpravidla ještě vybírají poplatky za zařazení jejich zboží do svého sortimentu, dále navyšované, když je zboží v regálech umístěno tak, že je zákazníkovi více na očích. Při takzvaných akčních slevách si obchodní řetězec dokonce může dovolit zboží prodávat za cenu, za kterou je nakoupil a přesto na akci neprodělá, protože vydělá na poplatcích, které za uskutečnění akce zaplatí dodavatel (který tak obchodnímu řetězci přenechá většinu zisku, který mu vznikl zvýšením odbytu). |
Obchodní řetězce likvidují drobné obchodníky tím, že si mnohdy vzhledem k množstevním slevám mohou dovolit prodávat zboží za ceny, které jsou shodné s velkoobchodními cenami, za které zboží nakupují drobní obchodníci. Drobný obchodník, který bez marže prodávat nemůže, musí pak stejné zboží, aby na něm neprodělal, prodávat minimálně o 20 % dráže než supermaket, čímž pochopitelně zhoršuje jeho prodejnost a klesají mu tím tržby i zisk. Zavedená praxe obchodních řetězců také nutí dodavatele zaměstnávat týmy obchodních zástupců, jejichž hlavním úkolem je kontrolovat, zda obchodní řetězec dodržuje všechny sjednané podmínky prodeje a tudíž poplatky účtuje oprávněně. |