10. 2. 2005
Mají být LTO, taxíky, ale i kamiony na tapetě?Oč nám vlastně jde? Ne-li: oč nám voličům, nevoličům, i těm "nahoře" snad dokonce běží? Ne-li dokonce: oč nám všem přímo raketově tryská? Jde nám všem o dokonalou literu zákonů? Proč ne? Těch všelijakých novel je nepřehledně; a umožňují pak všelijaké tanečky mezi normami. Má-li se jimi i laik řídit, pro tu spleť křížících se ustanovení se v nich nevyzná. Taky by se nemělo s tvorbou zákonů spěchat na úkor jejich kvality. Čili raději ne tak kvapně, ale zato pořádně; "píchlo by to"! Jenže na druhé straně: počká ten kypící život kolem nás na své zákonodárce?! |
Jen si vzpomeňme na minulé desetiletí a známou aféru kolem tzv. lehkých topných olejů (LTO). Kdo všechno tehdy upozorňoval na to, že něco (až příliš velkoryse) uniká pozornosti státních orgánů? Včetně desítek miliard korun do státního rozpočtu, kromě nepostižené kriminality a semtam nějaká záhadná vražda jako její kolorit. A neozývalo se --- dokonce z velmi kompetentních úst --- že "všechno je v pořádku"? Nebo že se stávající legislativou "nelze nic dělat"? Nebo dokonce: že je to "dostatečně ošetřeno"? Ty opakující se uvozovky teď chtějí naznačit, že --- bez ohledu na varovné nebo k nápodobě vybízející signály z domova i ze zahraničí --- naše odpovídající a k tomu kompetentní orgány tehdy "nekonaly", ač to očividně v pořádku nebylo. Nedávno ČT 1 měla hodinovou reportáž s jedním potenciálně důvěryhodným svědkem oněch časů, byť toho času ve vězení. Padala při té příležitosti (bohužel?) jména významných funkcionářů státu z oněch i dnešních časů. Prý věděli a nekonali. Že nekonali, jak by bývalo bylo záhodno očekávat, je dnes až příliš smutně jasné. Reakce adresně citovaných nositelů těch jmen a funkcí byly stručně odmítavé, a dost. Je to už zřejmě dávno zameteno pod koberečkem?! Nebo jeden nedávný případ ze života pražského, spíše epizodický, leč už moc dlouho jako fenomén frapantní. Týká se taxíků. Pan primátor se párkrát v přestrojení sveze taxíkem, nezanedbatelným procentem taxikářů je nabrán "na hůl", uvede se to mj. v televizi, a dost. Ještě že nemusí nikdo opravovat informaci ze zahraničních průvodců Prahou, že má naše hlavní město tento svérázný cenový kolorit. Asi není ostuda, že v kulturní zemi ve Střední Evropě (a v EU!) "občas" někdo v matičce Praze okrade nějakého návštěvníka naší drahé domoviny. Pokud při dnešních technických možnostech místo řešení tohoto citlivého problému zůstává zatím setrvale vystaveno na odiv jeho neřešení, kde brát únosné vysvětlení toho, proč nemůže naše společnost svými zodpovědnými zástupci konečně umožnit vytvoření korektního klimatu v tomto typu služeb? Že by zavedení nějaké kontrolní elektronické sítě možná stálo "něco peněz"? Bez ohledu na okamžitý přínos pověsti Prahy i naší republiky? Dokonce mnohde málem v pralese taxikář určuje cenu jízdy až po kontaktu se svou centrálou! Asi se to kdesi v dáli vyplatí... Nebo už pár měsíců se stále jen konstatuje, že české dálnice jsou přecpány kamiony, protože je ten průjezd u nás příliš laciný. Nabízela se tu podpůrně rozmanitá řešení, včetně vyžádaného (leč nezohledněného) odborného doporučení. Technicky na úrovni se to samozřejmě nedá dost rychle v nějaké definitivní podobě zvládnout. Tomu jistě všichni věříme. Ale něco lze možná udělat jako provizorní opatření ihned, aby přišly nějaké peníze navíc do státní kasy, když výstavba dálnic a jejich údržba není zadarmo. Nestačil by na to vhodný evidovaný doklad pro řidiče při vstupu do země a při výjezdu z ní? Počítač by mohl avizovat, s jakou kilometráží kamion přijel; zpětně by bylo možno ověřit vstupní údaje při výjezdu. Přitom bez ohledu na tu málem zaspanou "časovou nouzi" urychlit konečně vydání nové směrnice, spolu s novým sazebníkem a nastaveným termínem účinnosti, by to snad netrvalo věky. Také s nějakými nesymbolickými sankcemi v případě předvídaných provinění. Nebo je "někde" zakopán ten přízračný "pes", který tomu všemu brání? |