14. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 1. 2005

Číselné známkování nesmírně zkresluje

Do známkového hodnocení dítěte se promítá především porovnání se spolužáky a subjektivní žebříček hodnot vyučujícího, zdůrazňuje Šárka Jindrová v reakci na článek Bohumila Kartouse "Rodiče nechtějí o dětech nic vědět". Trojkař ve výběrové třídě se v běžném vyučování stává primánem jen proto, že tamní trojkaři a horší by v porovnání s ním mohli nebo měli propadnout. Trvá-li učitel na přesném znění při výkladu a nevšímá-li si schopnosti použít vyučovanou látku v logických souvislostech, opravdu těžko zjistíme, k jakým oborům směrovat děti.

Tento posun je asi nejvíc patrný při změně školy (prima gymnázia, střední, příp. vysoká škola).

Právě tady by mělo mít slovní hodnocení největší váhu. Co budou vypovídat známky při přijímacích zkouškách?

Jen to, kam se dítě zařadilo mezi svými vrstevníky na předchozí škole.

To nemluvím o vzájemných sympatiích žáka a učitele. Nedej Komenský, aby vaše dítě mělo stejné nešvary jako potomek paní učitelky. Ze slečny, která "o sebe dbá", se stane "zmalovanej fracek", z "živého sportovce" "nesnesitelnej živel".

Navíc, pokud mluvíte s učiteli, zapomínají chválit. Dozvíte se často velmi neurčitě, co je špatně, téměř nikdy nevíte, v čem dítě podpořit. Zkusili jste někdy položit učiteli otázku: "A co dělá dobře?" To byl zmatek v očích učitele! Bojím se, že mnoho nejen starších učitelů si se slovním hodnocením vlastně neví rady, stejně jako většina rodičů by byla z konkrétních připomínek zmatená. Je to velmi jednoduché - za číslem si představíme úroveň znalostí každý po svém, nemusíme řešit nedostatky, o kterých nevíme nebo je opomíjíme a jsme spokojeni.

                 
Obsah vydání       14. 1. 2005
14. 1. 2005 Svádět fiasko s arbitráží na podvržený dokument je alibismus Václav  Žák
14. 1. 2005 Human Rights Watch kritizuje George Bushe za porušování lidských práv
14. 1. 2005 George Bush - prezident fiktivních krizí
16. 1. 2005 Budeme čekat na Godota? Zdeněk  Bárta
14. 1. 2005 V Americe teď někteří konzervativci otevřeně hovoří o krizi v Iráku
14. 1. 2005 Děti Saboritovy v Praze Zdeněk  Jemelík
14. 1. 2005 Jára morálním vítězem? Bohumil  Kartous
13. 1. 2005 "Zdražené" léky a "spoluúčast" Ivan  David
14. 1. 2005 Vlastenci
14. 1. 2005 Demokrácení v čistém europanském prostoru Václav  Dušek
14. 1. 2005 Britský princ Harry se oblékl do nacistické uniformy
14. 1. 2005 Číselné známkování nesmírně zkresluje
14. 1. 2005 Dvojí katastrofa
13. 1. 2005 Situace Romů v České republice v posledních letech předmětem vládního výzkumu
13. 1. 2005 Nemilosrdný mlýn Zdeněk  Jemelík
13. 1. 2005 Formanovo Taking Off je typické emigrantské dílo Jan  Čulík
13. 1. 2005 Rodiče nechtějí o dětech nic vědět Bohumil  Kartous
13. 1. 2005 Cesta do minulosti s Googlem Filip  Rožánek
13. 1. 2005 Kapka v moři
13. 1. 2005 Proč se vracet až ke Spinozovi a proč se nevrátit přímo k Hegelovi a Marxovi Michael  Hauser
13. 1. 2005 Proč je pro nás dnes důležitý Spinoza Rory Olaf Fairslee
12. 1. 2005 Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé?
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce