4. 12. 2003
Poslanecká sněmovna podpořila návrh zákona o výstavbě dálnictisková zpráva Ekologického právního servisu Poslanecká sněmovna se drtivou většinou přítomných poslanců vyslovila pro návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který tak postoupil do druhého čtení. Pro přijetí této právní úpravy se vyslovili téměř všichni přítomní poslanci ČSSD, KSČM a KDU-ČSL. |
Od tohoto kontroverzního návrhu si jeho předkladatelé/2 slibují urychlení výstavby dálniční sítě v ČR. Za tím účelem se v něm mimo jiné zkracují lhůty pro všechny úkony v rámci příslušných správních řízení a znevýhodňují se vlastníci nemovitostí v trasách plánovaných komunikací. Návrh zákona dále u vyjmenovaných dálnic deklaruje, že se jedná o stavby ve veřejném zájmu a stanoví, kudy mají jejich trasy vést. Takto pojatý zákon se však podle názorů právních expertů pohybuje za hranicí souladu s ústavním pořádkem České republiky. Poslaneckým klubům byl při rozhodování k dispozici například posudek předloženého návrhu zákona, který vypracoval odborník na ústavní právo, Prof. JUDr. Aleš Gerloch, CSc. Návrhu zákona vytýká nejen to, že neodůvodněně tvrdě zasahuje do vlastnického práva majitelů pozemků dotčených stavbou dálnic, ale upozorňuje i na skutečnost, že případné schválení zákona nejspíše k žádnému urychlení výstavby dálnic nepřispěje, cit: "je dosavadní právní úprava natolik neúčinná, že brání výstavbě silnic a dálnic? Lze se domnívat, že není. Je sice možné, že celá stavba se značně prodlužuje kvůli dlouhým správním a případně i soudním řízením, nicméně tento problém navrhovaný zákon jednoznačně neodstraní. Právní řád zná dostatek institutů, jež umožňují stavbu realizovat, ať už jde o vyvlastnění či věcná břemena." V rozpravě k návrhu zákona vystoupili s tvrdou kritikou ekologických občanských sdružení poslanci Hanuš a Schling. Poslanec Schling, jako bývalý ministr dopravy přímo zodpovědný za nedodržování zákona při plánování výstavby některých dálničních komunikací/3, se ve svém projevu důrazně žádal omezení práv veřejnosti vyslovit se prostřednictvím účasti ve správních řízeních k vlivům těchto staveb na životní prostředí. "Poslanec Schling šíří mýty o tom, že občanská sdružení mohou zablokovat výstavbu dálnic. Skutečným důvodem pro zpožďování různých staveb je však na prvním místě nedostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu, dále pak nesmyslný výběr tras tak, že mnohdy zasahují chráněná území/4 a v neposlední řadě neschopnost úředníků Ředitelství silnic a dálnic a různých státních orgánů povolit stavbu dálnice v souladu se zákonem," komentoval Schlingův projev Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který právně v několika případech zastupuje ekologická občanská sdružení. Kontakt: Mgr. Pavel Doucha Ekologický právní servis Tábor email:tabor@eps.cz Poznámka pro redakci:1/ plný název: zákon o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a o změně některých zákonů, sněmovní tisk č. 373 2/ výsledky hlasování na http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=34107 3/ viz kauza stavby dálnice D47 do Ostravy 4/ některé trasy dálnic zasahují i do území, která mají být vyhlášena jako chráněná v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Jedná se tedy o lokality celoevropského významu. Je to především případ dálnice D8 v Krušných horách, dálnice D47, rychlostní silnice R35 a další. |