25. 10. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 10. 2002

Co ztrácíme honbou za postavením

Ve vydani BL z 23.10 byl clanek od americkeho zurnalisty, jehoz smysl nejlepe ilustruje citace z uvodu zmineneho clanku:

"Poznej sama sebe," radil řecký mudrc. Ale to je samozřejmě nesmysl. Skutečně štastní lidé žijí podle pravidla "Myslete si o sobě co nejvíc." Vychovávají je milující rodiče, kteří je zahrnují chválou. Kráčejí rozhodným krokem životem se sebedůvěrou, založenou na neuvěřitelně přehnaném hodnocení svých vlastních schopností. A usazují se ve stáří v příjemné, teplé záři osobního uspokojení. Každý z těchto lidí je samotným Bohem sebeuspokojení, žije na svém soukromém Olympu.

Zdemokratizovali jsme v Americe elitářství. Teď má každý právo být snob, argumentoval David Brooks v měsíčníku Atlantic.

Dovolim si cterarum BL nabidnout uplne jiny pohled:

Zastavam nazor, ze k pravemu a jedinemu autentickemu pocitu stesti tyto veci clovek nejen ze nepotrebuje, ale dokonce jsou rozhodujici prekazkou k tomu, aby clovek byl skutecne spokojeny a vyrovnany.

Od malicka nas ucili: "To jsi ty a to jsou zase druzi. Tvym ukolem ve svete je vydobyt si sve svetlo na slunci mezi nimi. Oni usiluji o totez, a proto ty musis byt lepsi. To predpoklada, ze na sobe budes tvrde pracovat; jeste tvrdeji nez oni. Jedine tak to dotahnes dal nez oni."

Toto vpravde pochmurne evangelium je zvlast nalehave v dnesnich liberalnich zapadnich demokraciich, ktere vyznavaji kredo individualni svobody. Oficialni nabozenstvi a vsechny mozne ideologie byly odvrzeny jako omezujici a jediny, v koho je treba verit, je svobodna lidska bytost, ktera ma mit co nejvetsi prostor ke sve seberealizaci.

Jsem hluboce presvedcen, ze prave usilovani o vyniknuti, ktere nam bylo takto vstipeno (a ktere je podporovano spolecnosti), nas omezuje obzvlast tyranskym zpusobem. Zabranuje bezprostredni radosti ze zivota.

Podivejte se treba jak se raduje male dite, kdyz vidi slunce a mraky zrcadlici se v obycejne louzi! Degraduje zazrak zivota a existence na jakousi pitomou sportovni disciplinu, ve ktere jde jen to, kdo dosplha co nejdal na pomyslnem kariernim zebricku. Navic nuti postizene investovat spoustu energie do toho, aby ve svemu publiku (napr. pred svymi detmi) udrzovali zdani, ze porad jsou tim Mistrem, do jehoz role se vcitil.

Ten, kdo pristoupi na toto pojeti existence, pak uz vubec nemuze mit cas treba na to, aby se radoval z krasy prirody ci naslouchal hudbe, apod. A nejvyssi metu jeho stesti znamena jen pocit, ze muze byt snobem shlizejicim do bezmezne stupidniho udoli.

Cituji:

A každý může být snobem, protože každý se může dívat s pohrdáním ze své hory na ony miliony ubožáků, kteří neumějí tak dobře, řekněme, krasobruslit, anebo jsou ubozí v oblasti finančních nástrojů, anebo jsou zoufale zaostalí, když jde o sociální uvědomění anebo o spásu své duše.

Vysledky jsou videt na kazdem kroku; To ze clovek povysil sam sebe na Boha, mimo ktereho uz nic neni (krome spousty hlupaku ovsem), vede k tomu, ze ordinace psychiatru zaplnuje stale vic nestastnych lidi, z nichz mnozi dobrovolne ukoncuji zivot.

Vede to take k tomu, ze z krajiny, ktera je obrazem duse, se stale vic stava smetiste (v honbe za uspesnosti neni prece cas na to abychom se tim zabyvali), vede to k tomu, ze lidska sidla pripominaji stale vic zaplivana nadrazi, kde se kazdy nekam zene a nema vubec cas aby se zamyslel nad svym zivotem, byt jen na okamzik. Vede to k dalsim neradostnym vecem.

Domnivam se, ze zakladni pricina vsech techto potizi tkvi v tom, ze jsme se v myslenkach oddelili od toho, z cehoz jsme vzesli i od sebe navzajem. Ja jsem sice ja a ty jsi ty, ale to uz vubec neznamena, ze nejsme na sobe vsichni zavisli.

Existuji jen diky bezpoctu mne neznamych lidi, kteri me zivi, kteri me sati, kteri mi postavili strechu nad hlavou.

Dokonce i ten nejvetsi snob a nafoukanec musi uznat, ze je zavisly na "idiotech" kolem sebe; kdyby jich nebylo, nemel by nad kym ohrnovat nos. I ten nejdomyslivejsi osel je zavisly na ovoci jehoz slupky s takovym pocitem dulezitosti prezvykuje.

Jsem to co vidim. Kdosi hodne davno rekl, ze svici tela je oko. Vidim-li tedy kolem sebe same pitomce, nemohu pak o sobe tvrdit, ze jim sam nejsem. Zdravne sebevedomi tkvi podle meho nazoru v tom, ze si prave tyto veci uvedomuji.

                 
Obsah vydání       25. 10. 2002
25. 10. 2002 Normalizační desatero českého ministerstva vnitra Jan  Čulík
25. 10. 2002 Britský parlament: v žadatelských zemích o vstup do EU včetně ČR trvá "široká diskriminace Romů"
25. 10. 2002 Pražské matky: Chceme žít ve slušné společnosti
25. 10. 2002 Prezident jako rovnější mezi rovnými Josef  Trnka
25. 10. 2002 Je bezplatná, dobře míněná právní rada v ČR trestná? Jaroslav  Hlaváček
25. 10. 2002 Slovenský student nevpuštěn přes státní hranice do ČR pro politický názor
25. 10. 2002 Byla éra stalinismu dobou "naivní bezstarostnosti"? Jan  Čulík
25. 10. 2002 Jsou staré pověsti české jen Kosmovým výmyslem?
25. 10. 2002 Co ztrácíme honbou za postavením Petr  Vařeka
24. 10. 2002 Proč se z lidí stávají hrdinové?
25. 10. 2002 Císařovský jde "po stopách 'wampyrismu'"
25. 10. 2002 Czech Film: A Regeneration
24. 10. 2002 Publikujeme znovu, ministr Němec je zřejmě hluchý: Proč jste v parlamentě tvrdil nepravdu, pane ministře?
23. 10. 2002 Neohrabaná nová Kunderova novela
21. 10. 2002 Kundera, Nevědomost: Nikdy nevstoupíš dvakrát do téže země
21. 10. 2002 Kundera zkoumá exil a návrat
24. 10. 2002 Slovensko: potrefené husy se ozývají Jan  Čulík
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
22. 10. 2002 Nerovnost zabíjí
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL