25. 10. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 10. 2002

Proč se z lidí stávají hrdinové?

Lidi riskují, aby vyvolali o sebe zájem opačného pohlaví. Ale skutečný altruismus, neovlivněný sobeckými pudy, dosud existuje, argumentuje profesor Robert Winston, jehož nový seriál o lidských pudech (Human Instincts) se nyní vysílá v televizi BBC.

Tak jako v napínavém filmu předem víme, že se stane něco hrozného, protože nás na to připravuje hudba či osvětlení, které předem vytváří napětí, lidské tělo má k dispozici podobný scénář. Lidské tělo je vynikajícím způsobem připraveno na krizové situace. V situaci ohrožení není čas na myšlení. Reflex, vyvolaný strachem, je vždycky nesmírně rychlý. Lidský mozek jedná rychleji, dříve, než člověk může zaznamenal něco racionálně či logicky.

Základní lidské emoce - útočit či ustoupit, bojovat nebo utéct - vznikají tak rychle, že vůbec není čas na myšlení.

Výraz "strach" má ovšem mnoho záporných konotací. Hovoříme o tom, že jsme "ochromeni strachem". Možná je to dědičná reakce z doby, kdy jsme žili na savanách. Tehdy by při ohrožení velkým dravcem bylo naší nejlepší strategií zůstat stát nehybně jako socha.

Máme-li strach, tělo reaguje nesmírně efektivně. Mozek a autonomní nervový systém začnou fungovat na nejvyšší obrátky. Tělo je pak schopno vyvinout až nadlidské úsilí.

Je hrdinství pudové? Lze identifikovat geny, které nás vedou k hrdinským činům? Cílem instinktů není učinit z nás lepšího člověka, instinkty nemají vlastně žádný účel, jsou důsledkem přirozené selekce, v důsledku genetického úspěchu. Jde o rysy, které podporují šance na přežití. Naši předci zřejmě vždycky jednali jen ve svůj osobní prospěch.

Obyčejně se za hrdinský čin považuje to, co obsahuje určitou míruy osobního nebezpečí. "Hrdinsky" se chovají i některé jiné biologické druhy, často v přítomnosti samičky. I muži se často chovají víc hrdinsky, když se na ně dívá atraktivní žena. Jenže hrdinství a odvaha existuje i mimo sex.

Proč ale? Řečeno jednoduše: proč lidé pomáhají jiným lidem?

K tomu je nutno analyzovat naše základní lidské postoje. Mají lidé nějaké pohnutky pro to, aby navzájem spolupracovali?

Evoluční psychologové John Tooby a Leda Cosmides navrhli teorie, která vešla ve známost jako Big Mistake Hypotheses. Tvrdí, že protože jsme se vyvinuli v malých příbuzensky spřízněných savanách v pleistocenu, máme tendenci spolupracovat s členy každého společenského okruhu. Náš moderní mozek přizpůsobuje naše chování ze savany, kde byli všichni členové naší skupiny s námi spřízněni příbuzensky anebo sexem, složitým dnešním sociálním strukturám, takže si "pleteme" širší společnost s naší původní příbuzenskou skupinou ze savany. Takže je spolupráce v dnešním světě vedlejším produktem, chybou, protože jsme stále ještě navyklí na to, pomáhat příslušníkům své rodinné skupiny ze savany.

Stále se nemůžeme zbavit zvyku pomáhat lidem kolem sebe, i když z toho dnes máme daleko menší prospěch než kdysi, protože není důvodu, abychom pomáhali cizincům, kteří nesdílejí podstatnou část našich genů. Totéž pociťují i ostatní, takže někdy za svou vstřícnost nedostatneme nic nazpět.

Avšak téměř všechny aspekty našeho života závisejí plně na spolupráci s jinými, a tedy na důvěře a na nutnosti riskovat.

Téměř všichni z nás jsou schopni empatie, většina z nás jsme schopni mít pocit viny. Reagujeme na morální kód, který určuje naše emoce, ale hrdinství často zachází daleko za ten kód. Tam, kde existuje altruismus, je třeba si ho cenit. Altruismus má pudové kořeny ve schopnosti chápat radost a bolest druhých. Podporuje ho naše vychování a naše morální prostředí. Nakonec však nám poskytuje schopnost chovat se jako hrdina či jako altruista naše schopnost sloučit pudové chování, emoce i intelekt.

                 
Obsah vydání       25. 10. 2002
25. 10. 2002 Normalizační desatero českého ministerstva vnitra Jan  Čulík
25. 10. 2002 Britský parlament: v žadatelských zemích o vstup do EU včetně ČR trvá "široká diskriminace Romů"
25. 10. 2002 Pražské matky: Chceme žít ve slušné společnosti
25. 10. 2002 Prezident jako rovnější mezi rovnými Josef  Trnka
25. 10. 2002 Je bezplatná, dobře míněná právní rada v ČR trestná? Jaroslav  Hlaváček
25. 10. 2002 Slovenský student nevpuštěn přes státní hranice do ČR pro politický názor
25. 10. 2002 Byla éra stalinismu dobou "naivní bezstarostnosti"? Jan  Čulík
25. 10. 2002 Jsou staré pověsti české jen Kosmovým výmyslem?
25. 10. 2002 Co ztrácíme honbou za postavením Petr  Vařeka
24. 10. 2002 Proč se z lidí stávají hrdinové?
25. 10. 2002 Císařovský jde "po stopách 'wampyrismu'"
25. 10. 2002 Czech Film: A Regeneration
24. 10. 2002 Publikujeme znovu, ministr Němec je zřejmě hluchý: Proč jste v parlamentě tvrdil nepravdu, pane ministře?
23. 10. 2002 Neohrabaná nová Kunderova novela
21. 10. 2002 Kundera, Nevědomost: Nikdy nevstoupíš dvakrát do téže země
21. 10. 2002 Kundera zkoumá exil a návrat
24. 10. 2002 Slovensko: potrefené husy se ozývají Jan  Čulík
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
22. 10. 2002 Nerovnost zabíjí
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL