18. 10. 2002
Kariérní řád pro učitelenávrh předložený k veřejné diskuzi vznikajícím Učitelským odborovým klubemVe výzvě Učitelé, zvedněte hlavu! požadujeme kromě splnění 5 let starého vládního závazku, že učitelský plat bude odpovídat 130% průměrné mzdy v zemi, také zavedení kariérního řádu. Přestože se o něm už mluví několik let, ministerstvo školství dosud nepředložilo veřejnosti žádný konkrétní návrh, ke kterému by se mohla vyjádřit. Vypracovali jsme tedy návrh vlastní a předkládáme ho k posouzení všem učitelům. Předem děkujeme za všechny konstruktivní připomínky a návrhy, které by ho mohly dále vylepšit.
|
Podmínky pro zavedení kariérního řáduZákladní podmínkou pro úspěšnou realizaci kariérního řádu je skokové zvýšení všech učitelských platů. Také musí být zajištěno, aby se po přijetí kariérního řádu žádnému kvalifikovanému učiteli nesnížil jeho dosavadní plat. Musí být také stanovena přechodná doba, během které bude všem učitelům umožněno, aby si doplnili požadované vzdělání. Kariérní řád musí být jednoduchý, srozumitelný a průhledný. Atestace musí udělovat speciální akreditovaná pracoviště, která budou pod veřejnou i odbornou kontrolou. Kariérní řád pedagogických pracovníků
Poznámka 1: Procenta se počítají vzhledem ke stanovenému základu (tj. 100%). Navrhujeme jeho výši stanovit na 15.000,- Kč hrubé mzdy, to by byl tedy nástupní plat kvalifikovaného učitele bez atestací. Poznámka 2: Kvůli vysoké poptávce po učitelích jazyků a výpočetní techniky navrhujeme, aby jejich aprobace byla zároveň uznána jako příslušná akreditace A, dostanou tedy 110% nástupního platu. Poznámka 3: Totéž navrhujeme v případě češtinářů, jejichž aprobace je velmi náročná (připravují k maturitě a přijímacím zkouškám na SŠ všechny žáky ve třídě) a rozsáhlá (literatura, jazyk, sloh), jejich nástupní plat by byl tedy také 110%. Poznámka 4: Nerozlišujeme mezi učiteli na ZŠ a SŠ, protože jejich práce je stejně náročná (na ZŠ je náročnější didaktická příprava, na SŠ zase odborná). Navíc se liší v úvazku. Plat na VŠ by měl být určen jinak. Otázkou zůstávají školy soukromé. Měl by kariérní řád platit i zde? Rozhodně ano pokud jde o pedagogickou kvalifikaci. Poznámka 5: Počet odučených let se nezohledňuje. Další nárokové složky platuKromě tohoto řádu doporučujeme zachovat stávající odměny za třídnictví, vedení předmětové komise, knihovny, studovny atd. Chceme ale, aby výše těchto odměn byla stejná na každé škole, případně aby byla spočítána podle počtu žáků ve třídě nebo ve škole. Nenárokové složky platuŘeditel by měl mít možnost více ohodnotit učitele, kteří pořádají ve svém volném čase různé soutěže, kroužky atd. Učitele, který má dobré výsledky ve výuce (např. v celostátních srovnávacích testech), zde je ale nutné posuzovat tzv. přidanou hodnotu, ne absolutní výsledky, které častokrát závisí na přísném výběru žáků během přijímacího řízení. Učitele, který úspěšně prošel hospitací vedoucího předmětové komise, ředitele nebo inspektora. Tyto nenárokové složky platu by ale měla schvalovat Česká školní inspekce, aby byla zachována objektivnost. |