10. 7. 2002
Média "diskutují" s komunisty, ale o podstatě jejich dnešní ideologie se stále nedovídáme nicJe neděle 7. července 2002, právě poslouchám již druhou TV debatu, kde diskutují zástupci komunistů. Na Nově to byl pan Ransdorf, na Primě je teď další komunista.
Nechce se mi smířit se schizofrenií českých médií, která ústy mnoha publicistů na jedné straně mluví o nepřijatelnosti politiky KSČM a na straně druhé - v přímém rozporu s tímto postojem - neváhají znovu a znovu dávat rétorům z řad KSČM neuvěřitelný prostor a tím této straně dále a dále zvyšovat popularitu. Zřejmě je to záměr. |
Volby v roce 2002 potvrdily fakt, že lidé volí tváře, které znají z médií. V této souvislosti mám v čerstvé paměti, jak těžké (ba přímo nemožné!) bylo pro neparlamentní strany získat před volbami v médiích místo pro svou prezentaci. Některé z nich by jistě vnesly do české politiky čerstvý vzduch. Zcela postrádám v médiích odpovědný zájem o vedení důležitých témat se všemi, kdo mají k určité problematice co říci. Možná je to způsobeno tím, že novináři se podvědomě (a vědomě) cítí být politiky, a tam, kde má kdokoliv názor odlišný, tak jej zcenzurují - místo toho, aby na toto téma vznikla diskuse. S jedinou výjimkou - a tou je právě KSČM. Tuto situaci je též možné vnímat tak, že pro média je vlastně tématika KSČM vodou na mlýn. Lidé o KSČM diskutují a sledovanost politického pořadu roste. A médiím roste cena vysílacího času pro reklamu. Až budeme jednou hledat mechanizmus, jak se KSČM dostala znovu k moci (?), bude dobré si připomenout i tento faktor. Uvědomme si, že každá myšlenka a čin zanechává svou stopu v dějinách. Každý čin vzbuzuje svou určitou a přesnou reakci. Někdy to trvá staletí... Do diskuse o politice KSČM bychom měli vnést určitý řád. Každý z nás vnímá ve velkém množství názorů této ideologie své souvislosti: a) Základem ideologie KSČM byl (?) VĚDECKÝ ATEISMUS. Je zajímavé, že v dnešním světě zaplaveném literaturou New Age (existuje velké množství velmi kvalitních knih) se tento programový prvek kamsi vytratil. Bylo by dobré trvat na bližším vysvětlení - zejména v souvislosti s etikou -, kde se bere mravní základ v člověku, zda KSČM vychází např. z idejí humanismu atp. Jaké byly revize v oblasti náboženství? Mohu mít dnes svou víru nebo bude nařízen ateismus? b) Dále nerozumím rétorice KSČM v důležité oblasti soukromého VLASTNICTVÍ. Neznám hranici, kdy si člověk bude moci ponechat svůj majetek a kdy mu bude - samozřejmě ve státním zájmu - odebrán. Tato otázka není jednoduchá a diskuse na toto téma chybí. (Elektrárny, plynárny, vodovody, telekomunikace, média, NIC.CZ, katastrální a jiné úřady, atd.) Myslím, že stará teze o zrušení soukromého vlastnictví dnes už neplatí - mýlím se? c) Otázka 100 % ZAMĚSTNANOSTI. Vězme, že 100 % zaměstnanost je čistá ideologická fikce. Není dobré člověku přidělit pracovní místo, které mu nevyhovuje. Na druhé straně nemůže každý člověk dělat to, co si usmyslí. Někdy člověku trvá i řadu let, než se rekvalifikuje a znovu nalezne své nejlepší uplatnění pro společnost. Doufejme, že čas pánů profesorů ve funkci přidavače na stavbě již minul. Víme, JAK chce KSČM dosáhnout tohoto svého cíle? d) Jak to je s TŘÍDNÍM BOJEM? Kdy a kde byl revidován? Kolik dnešních lidí-komunistů to už pochopilo? Existuje ještě stále TŘÍDNÍ NEPŘÍTEL? Dalších bodů by se jistě našlo více a bylo by dobré vést na tato témata odbornou diskusi. Mezi vnímáním politiky veřejností (médii) a mezi dohodami, které vznikají mezi politickými špičkami na této zemi, existuje vždy určité zpoždění. V demokracii, v takové demokracii jakou máme dnes, politikové nesdělují všechny své představy a plány. Domnívat se, že je skrze média předestírají veřejnosti k posouzení, je přinejmenším naivní. Prostý fakt, že v praxi neexistují referenda k důležitým otázkám (naposledy rozdělení ČSFR na České země a Slovensko), dokumentuje přezírání názorů občanů. To, co mi na této věci nejvíce vadí, je neupřímnost, s níž se tak děje. Existuje-li představa, že lidé jsou nekompetentní, protože ve skutečnosti nemohou mít dost informací a tak nemohou kvalitně rozhodovat, že informace má pouze politická elita, je možné s ní souhlasit. Ale nemluvme pak o demokracii. Má pravdu Karel Gott, který říká zcela otevřeně, že budoucností lidstva je komunismus? (Viz Lidové noviny zde) Jsme opravdu názoru, že chmurná sci-fi vize Georgea Orwella 1984 psaná v roce 1948, ve které popisuje totalitní diktaturu, proti níž byl náš Husákův komunizmus procházkou růžovým sadem, zůstane pouze fikcí? V diskusi k článku "Pravdy a lži" o odposlechu od Martina Zikmunda z 5. 7. 2002 mnoho čtenářů reaguje LOGICKY, že kontrola a odposlechy nemohou vadit lidem čestným a poctivým. (zde) Všichni, kdo si pamatujeme na reálný socialismus v ČR přece víme, že problém spočíval ve lži. Jedny zákony a práva byly garantovány na papíře a jiné ve skutečnosti. Chceme více kontroly? Chceme komunismus? Chceme v médiích diskuse jen s komunisty? Poznámka JČ: Představa, že odposlechy a policejní kontrola "nemůže vadit lidem poctivým", je představa totalitní. Demokratický režim zajišťuje lidská práva a čelnými mezi nimi je právo na soukromí a na individualitu osobnosti. Mnozí lidé v ČR často - zřejmě v důsledku patologie vzniklé za normalizace - dodnes demokracii a základní podmínce demokracie - totiž svobodě a lidským právům - nerozumějí. Lidé, kteří tvrdí, že odposlechy a policejní kontrola "nemohou vadit lidem poctivým" jsou motivováni konformností k většinové společnosti. Ta je však pro rozvoj demokracie vždycky zhoubná. |