Cesta do Berlína - České dráhy za nedostatky nemůžou

24. 8. 2015

Ačkoli nejsem zaměstnancem Českých drah ani s nimi nejsem v jakémkoli jiném obdobném spojení, chtěl bych reagovat na článek Vašeho redaktora p. Bohumila Kartouse "ČD: Nejezděte vlakem!", zveřejněný ve Vašem deníku dne 20.8. 2015, a uvést zjevné nepřesnosti na pravou míru, píše Jan Vachek.

Vlakem jezdím několikrát týdně, především v Čechách, ale pravidelně i v Německu, s vlakovým spojením na trase Praha - Berlín mám díky studijnímu pobytu v SRN poměrně značné zkušenosti.

<
P> V první řadě je minimálně nefér obviňovat z vysokých cen na této trase pouze České dráhy. Dopravcem vlaku je (s určitým zjednodušením) vždy národní dopravce toho státu, kde se vlak nachází. Pokud vlak jede ve dvou nebo více zemích, dopravce se tedy jednou nebo vícekrát změní. V tomto případě je tedy z Prahy po státní hranici (přechodový bod Schöna) dopravcem podnik České dráhy, od Schöny do Berlína či dále pak Deutsche Bahn AG. Každý dopravce si určuje cenu za svůj úsek samostatně, což je podstatný rozdíl např. od mezinárodních autobusů. Doporučuji k vyzkoušení zajímavou aplikaci, což je simulátor mezinárodní (ev. po překliknutí i vnitrostátní) pokladní přepážky ČD. Zde lze zjistit, že jednosměrné jízdné z Prahy do Schöny (nutno zadat Schoena) stojí 298,- Kč, tedy jen malou část výsledného jízdného. Jízdné z Schöny do Berlína stojí 1408,- Kč - též mi to přijde přemrštěné - ale opravdu za to nemohou České dráhy, jde o tarif Německých drah (DB). Aniž bych chtěl tyto vysoké ceny omlouvat: Snad lze spekulovat o tom, že z pohledu DB jízdné z Prahy do Berlína nemůže být levnější než frekventované spojení Drážďany - Berlín (maximální cena 45 euro), protože by si pak každý koupil levnější lístek na delší trasu.

Naštěstí lze z Prahy do Berlína cestovat vlakem i mnohem levněji, a to aniž by cestující musel být, dle autorových slov, "dítě, důchodce či fanoušek ČD". Dokonce této možnosti využívá dle mých zkušeností drtivá většina cestujících, jak Čechů, tak Němců. Na stránkách ČD www.cd.cz/nemecko lze velmi snadno najít odkaz na cenu 821 Kč (29 euro) za jízdenku jedním směrem, není podmínkou koupě přes internet, stejnou cenu nabízejí pokladníci ČD nebo na telefonních informacích ČD - jedinou podmínkou je koupě aspoň tři dny předem, před cestou v exponované dny více, dále se jízdenka kupuje jako např. letenka na konkrétní jméno, aby nebylo možné ji přeprodat. Výhodných slev existuje více, což opravdu není složité si zjistit.

Co se týče dostupnosti wifi v zahraničí, naprosto souhlasím, že lze oprávněně čekat funkčnost sítě i na německém území. Zde jde však o pláč na špatném hrobě (ČD), míč je na straně DB. Wifi v německých vlacích není dosud překvapivě samozřejmostí, což zcela recentně potvrzuje namátkou článek v týdeníku Focus.

Navíc pro DB spojení Prahy a Německa zjevně nebylo dosud prioritou - dosud zde nebyla téměř žádná konkurence. Až počátkem roku 2013 totiž skončil téměř úplný zákaz vnitrostátních autobusů v Německu, který měl chránit monopol železnic na vnitrostátní dálkovou dopravu, od té doby mají DB významnou konkurenci. Např. z Prahy do Berlína lze proto cestovat autobusem již za 9 euro, byť jde o pomalejší a méně pohodlný způsob dopravy. I zde však platí pravidlo o včasném nákupu jízdenky. Blíže viz např. ZDE.

Na trase z Prahy do Ostravy (na tento příklad levné, rychlé a komfortní dopravy se autor odvolává) nastala před časem podobná situace. Před nástupem konkurence zde také dosavadního monopolistu (ČD) nic nenutilo ke zlepšování služeb, takže jízdenky byly relativně drahé a služby omezené. Snad se toto zlepší i na trase Praha - Berlín; jsem v tomto směru jako pravidelný cestující vlakem optimistou, protože zlepšování služeb je vidět, jsou k dispozici i levnější nabídky jízdného.

Stesk nad tím, že vlak z Prahy musel v Německu čekat na průjezd jiného německého vlaku, je snad lepší nekomentovat. Jak za to může management ČD? Za co by mu chtěl pan Kartous "umývat hlavu"? Na německém území v ten moment nešlo o český vlak, byť mohl být tvořen českými vagóny, ale o vlak dopravce DB, dopravní cestu (výhybky ...) v tu chvíli zcela jistě nekoordinoval manager ČD, ale německý výpravčí, hradlář, výhybkář ...

Pro úplnost bych ještě chtěl podotknout, že některé vlaky z Prahy do Berlína vypravují (resp. vagóny poskytují) České dráhy, jindy Německé dráhy a v případě expresu z Budapešti dokonce Maďarské dráhy (MÁV). I z tohoto důvodu nelze tedy svalovat automaticky veškerou vinu na ČD.

Závěrem: se stížnostmi pana Kartouse na stav české společnosti, politiky, kultury atd. lze často i souhlasit, zde však na základě jedné špatné zkušenosti však vynesl poněkud rychlý a zjednodušující soud, navíc uvozený titulkem jako z Parlamentních listů. Jak zní motto Britských listů, skutečnost je vždy složitější, což by mělo na novináře klást nárok na seriózní rešeršní práci. PS: Mám zcela čerstvou dobrou zprávu pro autora, pokud ho neodradila tato špatná zkušenost od dalších cest do Berlína - České dráhy si zjevně uvědomují, že vše není ideální, a chystají proto na německé koleje nové vagóny /zde: http://byznys.lidovky.cz/ceske-drahy-zbroji-na-nemecke-koleje-podivejte-se-na-prvni-opravene-vlaky-1q7-/doprava.aspx?c=A150821_112704_ln-doprava_pave / Pokud autorovi není něco jasné, nebo jsem se nevyjádřil docela srozumitelně, jsem mu plně k dispozici. S pozdravy Jan Vachek

Vytisknout

Související články

ČD: Nejezděte vlakem!

20.8. 2015 / Bohumil Kartous

Vlaky se jeví být budoucností globální dopravy. Jsou relativně ekologické, relativně bezpečné a dokáží být mnohem rychlejší než auto. A když k času strávenému v letadle přičtete i čas nutný k odbavení a potřebnou rezervu, na kratší vzdálenosti umí bý...

Obsah vydání | Pondělí 24.8. 2015