Cesta do Berlína - České dráhy za nedostatky nemůžou
24. 8. 2015
Ačkoli nejsem zaměstnancem Českých drah ani s nimi nejsem v jakémkoli
jiném obdobném spojení, chtěl bych reagovat na článek Vašeho redaktora
p. Bohumila Kartouse "ČD: Nejezděte vlakem!", zveřejněný ve Vašem
deníku dne 20.8. 2015, a uvést zjevné nepřesnosti na pravou míru, píše Jan Vachek.
Vlakem jezdím několikrát týdně, především v Čechách, ale pravidelně i
v Německu, s vlakovým spojením na trase Praha - Berlín mám díky
studijnímu pobytu v SRN poměrně značné zkušenosti.
<
P>
V první řadě je minimálně nefér obviňovat z vysokých cen na této trase
pouze České dráhy. Dopravcem vlaku je (s určitým zjednodušením) vždy
národní dopravce toho státu, kde se vlak nachází. Pokud vlak jede ve
dvou nebo více zemích, dopravce se tedy jednou nebo vícekrát změní. V
tomto případě je tedy z Prahy po státní hranici (přechodový bod
Schöna) dopravcem podnik České dráhy, od Schöny do Berlína či dále pak
Deutsche Bahn AG. Každý dopravce si určuje cenu za svůj úsek
samostatně, což je podstatný rozdíl např. od mezinárodních autobusů.
Doporučuji k vyzkoušení
zajímavou aplikaci,
což je simulátor mezinárodní (ev. po
překliknutí i vnitrostátní) pokladní přepážky ČD. Zde lze zjistit, že
jednosměrné jízdné z Prahy do Schöny (nutno zadat Schoena) stojí 298,-
Kč, tedy jen malou část výsledného jízdného. Jízdné z Schöny do
Berlína stojí 1408,- Kč - též mi to přijde přemrštěné - ale opravdu za
to nemohou České dráhy, jde o tarif Německých drah (DB). Aniž bych
chtěl tyto vysoké ceny omlouvat: Snad lze spekulovat o tom, že z
pohledu DB jízdné z Prahy do Berlína nemůže být levnější než
frekventované spojení Drážďany - Berlín (maximální cena 45 euro),
protože by si pak každý koupil levnější lístek na delší trasu.
Naštěstí lze z Prahy do Berlína cestovat vlakem i mnohem levněji, a to
aniž by cestující musel být, dle autorových slov, "dítě, důchodce či
fanoušek ČD". Dokonce této možnosti využívá dle mých zkušeností drtivá
většina cestujících, jak Čechů, tak Němců. Na stránkách ČD
www.cd.cz/nemecko lze velmi snadno najít odkaz na cenu 821 Kč (29
euro) za jízdenku jedním směrem, není podmínkou koupě přes internet,
stejnou cenu nabízejí pokladníci ČD nebo na telefonních informacích ČD
- jedinou podmínkou je koupě aspoň tři dny předem, před cestou v
exponované dny více, dále se jízdenka kupuje jako např. letenka na
konkrétní jméno, aby nebylo možné ji přeprodat. Výhodných slev
existuje více, což opravdu není složité si zjistit.
Co se týče dostupnosti wifi v zahraničí, naprosto souhlasím, že lze
oprávněně čekat funkčnost sítě i na německém území. Zde jde však o
pláč na špatném hrobě (ČD), míč je na straně DB. Wifi v německých
vlacích není dosud překvapivě samozřejmostí, což zcela recentně
potvrzuje namátkou článek v týdeníku Focus.
Navíc pro DB spojení Prahy a Německa zjevně nebylo dosud prioritou -
dosud zde nebyla téměř žádná konkurence. Až počátkem roku 2013 totiž
skončil téměř úplný zákaz vnitrostátních autobusů v Německu, který měl
chránit monopol železnic na vnitrostátní dálkovou dopravu, od té doby
mají DB významnou konkurenci. Např. z Prahy do Berlína lze proto
cestovat autobusem již za 9 euro, byť jde o pomalejší a méně pohodlný
způsob dopravy. I zde však platí pravidlo o včasném nákupu jízdenky.
Blíže viz např. ZDE.
Na trase z Prahy do Ostravy (na tento příklad levné, rychlé a
komfortní dopravy se autor odvolává) nastala před časem podobná
situace. Před nástupem konkurence zde také dosavadního monopolistu
(ČD) nic nenutilo ke zlepšování služeb, takže jízdenky byly relativně
drahé a služby omezené. Snad se toto zlepší i na trase Praha - Berlín;
jsem v tomto směru jako pravidelný cestující vlakem optimistou,
protože zlepšování služeb je vidět, jsou k dispozici i levnější
nabídky jízdného.
Stesk nad tím, že vlak z Prahy musel v Německu čekat na průjezd jiného
německého vlaku, je snad lepší nekomentovat. Jak za to může management
ČD? Za co by mu chtěl pan Kartous "umývat hlavu"? Na německém území v
ten moment nešlo o český vlak, byť mohl být tvořen českými vagóny, ale
o vlak dopravce DB, dopravní cestu (výhybky ...) v tu chvíli zcela
jistě nekoordinoval manager ČD, ale německý výpravčí, hradlář,
výhybkář ...
Pro úplnost bych ještě chtěl podotknout, že některé vlaky z Prahy do
Berlína vypravují (resp. vagóny poskytují) České dráhy, jindy Německé
dráhy a v případě expresu z Budapešti dokonce Maďarské dráhy (MÁV). I
z tohoto důvodu nelze tedy svalovat automaticky veškerou vinu na ČD.
Závěrem: se stížnostmi pana Kartouse na stav české společnosti,
politiky, kultury atd. lze často i souhlasit, zde však na základě
jedné špatné zkušenosti však vynesl poněkud rychlý a zjednodušující
soud, navíc uvozený titulkem jako z Parlamentních listů. Jak zní motto
Britských listů, skutečnost je vždy složitější, což by mělo na
novináře klást nárok na seriózní rešeršní práci.
PS: Mám zcela čerstvou dobrou zprávu pro autora, pokud ho neodradila
tato špatná zkušenost od dalších cest do Berlína - České dráhy si
zjevně uvědomují, že vše není ideální, a chystají proto na německé
koleje nové vagóny /zde:
http://byznys.lidovky.cz/ceske-drahy-zbroji-na-nemecke-koleje-podivejte-se-na-prvni-opravene-vlaky-1q7-/doprava.aspx?c=A150821_112704_ln-doprava_pave
/
Pokud autorovi není něco jasné, nebo jsem se nevyjádřil docela
srozumitelně, jsem mu plně k dispozici.
S pozdravy
Jan Vachek
Vytisknout