Ohnivá koule ve Studénce, vinu nese stát a vedení kraje

23. 7. 2015 / Radek Mokrý

Pendolino narazilo do kamiónu na přejezdu plnou rychlostí, v blízké stanici totiž nezastavuje. Nádrž náklaďáku se roztrhla, její obsah se proměnil v oblak snadno vznětlivých kapek a výsledkem byla ohnivá koule tlačená vlakem 500 metrů. Scénu jak z amerického katastrofického filmu si naplno vychutnali i lidé čekající na místní spoje, protože souprava s ohnivou ozdobou prosvištěla zdejším nádražím mezi nástupišti. Nejzajímavější na tragické události je, že kritický železniční přejezd tam už dávno neměl být.

V projektech pěti našich rychlostních železničních koridorů se počítalo se zrušením přejezdů už od roku 1995. Jenomže pak se privatizovalo, kradlo, odklánělo a následně šetřilo, šetřilo a šetřilo až se na původní požadavek projektu pozapomnělo a nastoupila lidová tvořivost místních klik z dotačních peněz.

Sledoval jsem to konkrétně na jednom místě severojižního koridoru Ústí nad Labem - Praha. Přejezd vytížené rychlostní trati mezi Prahou a Roztokami u Prahy záhadně odolával nařízením snížit počet křížení silnic a tratí na minimum. Nebyly peníze.

Když se později peníze našly, povedlo se hejtmanu Bendlovi přesměrovat je na modernizaci hokejového stadionu na Kladně. Přejezd byl nahrazen podjezdem až po změně politické reprezentace Středočeského kraje.

Ve zbytku republiky je situace stejná. Například mezi léty 2005 až 2007 se v Česku zrušilo jen 38 přejezdů. V Německu se ve stejné době zrušilo 1 300 obdobných křížení. V dalších letech (2007 - 2011) se u nás zrušilo dalších 278 přejezdů. Na první pohled jde o uspokojivé číslo, ale není. Podle Dalibora Dostála ze společnosti Česká krajina se totiž mimoúrovňové křížení budovalo hlavně na méně frekventovaných lokálních tratích. Proč?

Pokud by stát dostatečně dozoroval správné provedení jím iniciované výstavby páteřních rychlostních tratí s napojením na evropský železniční systém, k neštěstí ve Studénce by nemohlo dojít. Počet takto kritických přejezdů je totiž i podle mluvčího Jakuba Ptačinského ze Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) jen několik desítek!

Vina padá konkrétně na Ministerstvo dopravy a pochopitelně SŽDC. Že o riziku vědí, dokládá například tento článek v deníku E15 z roku 2012: Železnice zrychlí, zruší se přejezdy na koridorech

Pro deník tehdy náměstek SŽDC Petr Šlegr prohlásil: „Přejezdy jsou překážkou pro zrychlení koridorů nad 160 kilometrů v hodině. Proto patří jejich odstraňování na koridorech k našim prioritám.“ V případě křížení silnic a rychlostních koridorů se ze zodpovědných úředníků slovo „priorita“ sype pravidelně už 20 let. Měli bychom si to zapamatovat.

Vytisknout

Související články

Za tragédii ve Studénce může i stát

25.7. 2015

Za tragédii ve Studénce může i stát, říká dopravní expert Přejezd ve Studénce patří k nejnebezpečnějším v zemi, při nedávné modernizaci koridorových železničních tratí měl být podle proděkana dopravní fakulty Petra Moose odstraněn.Zdroj: ZDE ...

Nehoda upozorňuje na to, že se kamiony vyhýbají dálnici

23.7. 2015

Než začnete psát o nadjezdech na silnicích přes vysokorychlostní trať, měli byste se podívat na mapu, píše čtenář Johan Vávra. Ta silnice nemá ani číslo. Takže otázka není o zajištění přejezdu, ale o tom co tam ten cizí kamion dělal. Když se podívám,...

Jak by měly vypadat železnice

23.7. 2015

Před lety jsem jezdil v Německu z Frankfurtu nad Mohanem podél letiště na Kolín nad Rýnem a dále do Düsseldorfu, píše překladatel Britských listů Milan Lelek. Tam se tehdy mezi Frankfurtem a Kolínem stavěla nová železniční trať. Snesla by srovnání, j...

Obsah vydání | Čtvrtek 23.7. 2015