Pravidelný týdenní přehled o událostech ve vzdělávání
Dienstbierovo nepochopitelné jednání
20. 4. 2015 / Bohumil Kartous
Jiří Dienstbier, ministr pro lidská práva, odvolal během minulého týdne Martina Šimáčka, ředitele Agentury pro sociální začleňování, která pod jeho úřad spadá. Nikdo moc nechápe proč a ministr své důvody zatím nezveřejnil. Faktem je, že Martin Šimáček je jedním z těch lidí, kteří jsou schopni doložit, proč je inkluzivní, nesegregované vzdělávání společensky prospěšné a potřebné. Dojde na změny ve financování škol, což je samo o sobě dobrá zpráva. Čeští "experti" však, pod dohledem průmyslové lobby, opět vymýšlejí kolo a zcela ignorují fakt, že model který navrhují pro odborné školství, žádá spoluúčast průmyslu, jenž se k tomu ale nehlásí. Jsou ale podniky, které jdou příkladem a dokládají svou společenskou odpovědnost. Seznamte se s pozoruhodnými názory Václava Klause ml., s jistou mírou pravděpodobnosti jednoho z budoucích ministrů školství... Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin, připravovaném vzdělávacím think-tankem EDUin.
Témata týdne
Společnost Jablotron jde
příkladem ostatním technickým a technologickým firmám, plánuje založení
vlastní střední školy, na vlastní náklady.
Neochotu
dětí hlásit se do učňovských oborů dokumentuje článek MF Dnes: bez
maturity nejste nic. Podle stejného deníku neklesá
zájem o víceletá gymnázia.
Podle Václava Klause ml. „tlačí“ inkluzi
zejména neziskovky, které na to seženou „miliardy
korun“ (Parlamentní listy).
Podle sociologa Daniela Prokopa neposílají chudé
rodiny děti do MŠ, protože je to pro ně z krátkodobého
hlediska nevýhodné (iDNES.cz).
Další
ocenění, tentokrát od holandského Institutu pro zdravotní vědu,
získal český projekt na zdokonalení čtení Rozečti.se (Česká škola).
Upozorňujeme
na pochybné aktivity tzv. Asociace
škol ČR (MŠMT), která posílá školám výzvy k uhrazení faktur za
nevyžádaná plnění.
Výrok týdne:
„80 % českých učitelů je pro oddělené vzdělávání.“ Jana Straková
(PedF UK Praha) na setkání se skandinávskými velvyslanci nad rovnými
příležitostmi ve vzdělávání citovala výsledky aktuálního průzkumu.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí
Financování školství v ČR: svérázná inspirace
německým duálním systémem. V pondělí 13. 4. představili zástupci MŠMT a krajů, za dohledu
průmyslníků, návrh na reformu financování regionálního školství v ČR.
Stalo se tak na panelové diskusi, která je součástí seriálu k Roku technického
vzdělávání, jenž pro Svaz průmyslu a MŠMT realizuje vydavatelství
Economia. Jeho média tyto informace následně medializují (HN). S financováním
školství tzv. „na žáka“ panuje dlouhodobě nespokojenost a podle některých
se projevuje na úrovni kvality vzdělávání (Britské listy). Návrh se má
dotknout MŠ, ZŠ i SŠ. Tzv. financování „na pedagoga“ bude muset být řízeno
buď optimální naplněností tříd, nebo odučenými hodinami. Na SŠ má být
přihlédnuto k tomu, zda absolventi směřují do „požadovaných odvětví
trhu práce“. Podle vyjádření z panelové diskuse by tak mělo docházet na základě údajů z úřadů práce a také na základě požadavků
firem (Aktuálně.cz). Hrozí tedy, že odborné školství se bude orientovat na aktuální, nikoliv budoucí potřeby
(Aktuálně.cz). Ze strany průmyslníků, kteří stále požadují tzv. duální
systém platný v Německu, stále chybí jakýkoliv závazek k tomu, že se
na něm budou finančně podílet, jako je tomu právě
v Německu (Britské listy). Dlouhodobě se proto mluví pouze
o „prvcích duálního systému“ (Deník.cz).
ČR je stále nahlížena jako stát, který segreguje děti ve
vzdělávání. V pátek 17.
4. uspořádal Open Society Fund za podpory velvyslanectví Norska, Švédska a
Dánska panelovou diskusi na téma rovných příležitostí ke vzdělávání. Na kulatém stole opět
zaznělo, že v tzv. infringement proceedings (BBC, Aj), vyšetřování
Evropské komise pro liknavý přístup ČR ve věci segregace Romů ve
vzdělávání, které bylo zahájeno v září 2014, doposud chybí uspokojivé
důkazy ze strany ČR o řešení. V přímém přenosu mohli zástupci
zmíněných zemí, ale i Velké Británie, Kanady a EU sledovat vnitřní spor
mezi neziskovým sektorem, úřadem ombudsmanky a MŠMT (Britské listy, ČT, MŠMT).
Odvolání ředitele Agentury pro sociální začleňování,
jednoho z nejvýraznějších proponentů inkluze. Založení nového odboru
speciálního školství na MŠMT. V minulém týdnu se sešly dvě významné události. Martin Šimáček,
ředitel Agentury pro sociální začleňování
a dlouhodobý obhájce inkluze (Česká škola), byl odvolán ministrem Jiřím Dienstbierem, pod jehož
ministerstvo agentura spadá (ČT). Důvody prozatím nebyly zveřejněny. Proti
odvolání Šimáčka se postavili zaměstnanci a řada dalších osob i organizací. Takřka
ve stejném okamžiku vznikl na MŠMT nový odbor pro speciální školství. Podle
přímého vyjádření náměstka Fidrmuce jde pouze o návrat k praxi před
ministrem Dobešem. Odbor povede Pavel Schneider, zastánce dosavadní praxe speciálního školství (EDUin).
Tablety do škol. Ministr Chládek se začal v médiích prezentovat s dalším nápadem,
chce za veřejné peníze pořídit každému žákovi 1. a 6. třídy tablet
(iDNES.cz). Proti jeho nápadu se postavila např. členka sněmovního
školského výboru Anna Putnová, která se ptá, s kým takový nápad konzultoval (Parlamentní listy),
i další (Pooh.cz). Janek Wagner (Česká škola) si všímá ministrovy neznalosti problematiky. Milan Kopecký, ICT
odborník a pedagog, vyvrací mýty, které se objevují v diskusích nad
Chládkovým návrhem (Respekt).
Inspirace z (a do) praxe
Kompetenční přístup v neformálním vzdělávání.
Metodika
k dispozici.
Akce tohoto a
příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
Škola
demokracie. Projekce
filmu Tomáše Škrdlanta a beseda s autorem v rámci cyklu Peďák+. 21. 4., 17
– 19 v EDUpointu na Staroměstském nám. 4, Praha.
Podpora
rodičů ve vzdělávání svých dětí. Mezinárodní konference pod záštitou European Parents Association,
24. – 25. 4., Parkhotel Praha.
JA
Studentská firma roku. Soutěž a vyhlášení proběhne 21. 4., Galerie Harfa, Praha 9.
Vytisknout
Související články
18.5. 2015 / Bohumil Kartous
V průběhu státních maturit dochází tradičně k mediálnímu hodncení výsledků zveřejněných ministerstvem školství. Dezinterpretace svými nepoučenými výroky přiživuje ministr školství Chládek. Faktický problém spočívá v tom, že ministerstvo nezveřejňuje ...
12.5. 2015 / Bohumil Kartous
Mikuláš Bek, rektor Masarykovy univerzity, přednesl zásadní projev u příležitost Dies academicus (dne akademiků). Upozornil v něm na fakt, že český vzdělávací systém se podílí na reprodukci sociálních rozdílů, místo aby se je snažil snižovat, což je ...
28.4. 2015 / Bohumil Kartous
Podle zprávy Amnesty International vláda na podzim uznala, že český vzdělávací systém diskriminuje romské děti. Minimálně Jiří Dienstbier si to patrně pamatuje, protože se zprávou souhlasí. Ministr školství ale diskriminaci popírá. V českém veřejném ...
26.4. 2015 / Bohumil Kartous
Fakt, že je ČR rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva, a aktuálně podle závěrů Amnesty International, mezinárodního watchdoga v oblasti lidských práv, považována za zemi, jejíž vzdělávací systém porušuje ústavní práva, vzbuzuje velmi emotivní re...
13.4. 2015 / Bohumil Kartous
Nebývale tvrdou reakci na tzv. dlouhodobý záměr vzdělávání (2015 - 2020) zveřejnila Asociace ředitelů gymnázií. Ministerstvo školství se prý chová jako filiálka lobbyistických organizací zaměstnavatelů. Záměr obsahuje pro české vzdělávání řadu poziti...
7.4. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu a dopravy (SPČR) odpovídá na otevřený dopis jeho prezidentovi Hanákovi, v němž byl žádán, aby vysvětlil své požadavky vůči vzdělávacímu systému. Z odpovědi vyplývá, že SPČR nepožaduje zvýšení počtu učňů, jak z některých předchozích vyjá...
30.3. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu mírní prohlášení svého prezidenta o tom, jak chce ovlivňovat vzdělávání, na otázky ohledně učňovského školství a zaměstnatelnosti jeho absolventů ale ještě neodpověděl? Data o tom, jaký je vztah mezi nezaměstnaností a dosaženým vzdělání...