Nejasnosti okolo ředitele Národního ústavu vzdělávání
23. 3. 2015 / Bohumil Kartous
Před několika týdny se bez jakéhokoliv oznámení stal ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání člen ČSSD a odborář Václav Pícl. Poté, kdy EDUin upozornil na netransparentní jmenování bez výběrového řízení, MŠMT žádalo o dementi. Ředitel prý byl pouze pověřen. Odmítá tuto informaci oficiálně zveřejnit, nesdělilo termín výběrového řízení. Pícl je navíc člověk, který jako dočasný ředitel přichází zvenčí, což je velmi nestandardní. Z dalších událostí: Finsko nahrazuje předměty tématickými celky a orientuje se na kolaborativní učení,
nově vznikající školy často ustupují od známkování, zapojení digitálních prostředků do výuky je zcela mizivé. Přijďte v úterý do EDUpointu (Staroměstské nám. 4) od 17.00 na debatu s oponenty EDUin. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin, připravovaném spolkem EDUin.
Témata týdne
David Yilma se ve svém blogu zamýšlí nad tím,
že ne
každé pojetí „inovací“ ve vzdělávání skutečně povede ke kýžené změně
(EDUin).
Senát posunul prezidentovi návrh
novely školského zákona, beze změn (Týden.cz).
O miliardovém
businessu s vysokoškolskými tituly píše týdeník Echo, a to velmi
vyhroceným způsobem.
Smutnou zprávou pro Miloše Zemana je sdělení na webu
Caltechu, nejlepší technické školy současnosti: projev na promoci přednese kulturní antropoložka, jinak
viceprezidenta technologického gigantu Intel (Britské listy).
Bude Mezinárodní den
učitelů, EDUin k této příležitosti pořádá v pátek 27. 3.
netradiční párty na Staromáku, chcete-li přijít, pište na tamara.kovacova@eduin.cz.
Američtí akademici mají nebývalý zájem
pracovat v ČR, dokládá na Britských listech Kryštof Kozák.
Výrok týdne
„Školy učí způsobem, který byl
přínosný v roce 1900, jenže potřeby nejsou stejné a my potřebujeme systém
adaptovaný na 21. století.“
Marja Kyllonenová, manažerka vzdělávání
v Helsinkách,
komentuje
převratnou reformu finského školství: příklon ke kolaborativnímu učení a
nahrazení předmětů tématy (The Independent, Britské listy).
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nízká transparentnost při
jmenování do klíčových pozic ve školském systému. Na pozici ředitele Národního
ústavu vzdělávání (NÚV) byl před několika týdny jmenován Václav Píce,
odborářský předák a člen ČSSD (DOPLNIT ODAZ NA TZ). Stalo se tak bez
výběrového řízení. Veřejnost nebyla informována, byť tak v
podobných případech zcela standardně postupuje. Postup je to
překvapivý, neboť NÚV je klíčovou institucí, která určuje
obsah vzdělávání v český školách (MŠ, ZŠ, SŠ) a po sloučení v
roce 2011 koncentruje řadu
dalších podpůrných služeb, jako je poradenství pro veřejnost nebo
pedagogicko-psychologické poradenství. Přes NÚV také "protéká"
velká část peněz z fondů EU. Je významem srovnatelný se Statistickým
úřadem nebo Nejvyšším kontrolním úřadem. Na místa ředitelů těchto institucí
se zcela běžně vypisují výběrová řízení. Aktualizace: Po zveřejnění informace o dosazení Václava Pícla na post ředitele NÚV reagovalo ministerstvo školství žádostí o dementi s tím, že Václav Pícl byl pouze pověřen, nikoliv jmenován. Tuto informaci však ministerstvo původně nezveřejnilo a nadále odmítá vydat o tom oficiální zprávu. Na webu NÚV pouze přibyla informace o " pověření". Je nestandardní, aby byl dočasným řízením pověřen člověk zvenčí a aby zároveň nebylo sděleno, kdy proběhne výběrové řízení.
- Digitální vzdělávání ve školách v
podstatě neprobíhá. Pouze 3,5 procenta odučených hodin probíhá se zapojením digitálních
prostředků, vyplynulo z diskuse na Kulatém stole SKAV na téma "Co říká učitelům strategie digitálního vzdělávání?". Ve světě, v němž jsou digitální
technologie neodmyslitelnou součástí poznání a komunikace, se takový stav
dá označit za tristní. Klíčovým faktorem změny je vedení škol, které je iniciátorem
změny, a pak učitelé, kteří musí být ochotní poznávat a pracovat s
vlastními chybami. Samotná strategie je dle odborníků sepsána dobře,
záležet bude na její implementaci, ke které zatím chybí personální
zajištění na MŠMT. Její předností je i to, že vznikala do značné míry v otevřené
odborné diskusi. Více o strategii v prezentace Ondřeje
Neumajera. Video a zápis z kulatého stolu přineseme na stránkách
EDUin. Shodou okolností ve stejném týdnu zveřejnila Česká pozice recenzi
na knihu, která ukazuje jak
využít fenomén zvaný velká data ve škole.
- Kam až se dá za současné situace posunout česká škola:
když hodnotíme bez známek. Pokračují debaty o tom, že české školy neodpovídají představám stále
většího počtu rodičů. DVTV přinesla rozhovor se zakladatelkou základní
školy Livingston Evou Dittrich Sanigovou, v níž obhajuje
přínos svobodně pojatého vzdělávání proti konzervativnímu přístupu.
Jedním z prvků, které chce Livingston zavést, je odlišné hodnocení
dětí. Bez
známek se chce obejít ve své nové škole i Ondřej Šteffl. O tom, že
známky nutně nemusejí být jediným, natož nejlepším nástrojem hodnocení, je
i nový
díl Vší ve škole. V článku o tom, proč nadané děti dosahují
špatných výsledků ve škole, je jako jeden z faktorů uvedena i přílišný
důraz na soutěživost, kterou systém známkování podporuje (Nadané
děti). Způsob hodnocení
můžeme rozdělit v zásadě na dvojí: sumativní, reprezentované
právě známkami) a formativní, hlubší hodnocení ukazující žákovi nedostatky
a přednosti (RVP.cz).
- Vzdělání je výtahem z bídy, uvědomují si to chudí
lidé i populističtí politici. Zajímavou dvojici článků přinesly v uplynulém týdnu Britské
listy. První je o tom, že britský populista a předseda krajně pravicové
strany UKIP Nigel Farage chce prosadit, aby děti imigrantů neměly prvních 5
let přístup k veřejnému vzdělávání. V indickém státe Bihár
propukly masové snahy rodičů o to pomoci dětem k dosažení co
nejlepších maturitních výsledků, a to za cenu podplácení i riskování vlastního života. Připomínáme, že ČR
je stále kritizována za to, že zejména romským dětem znemožňuje rovný
přístup ke vzdělání (iDNES.cz).
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- EDUpoint na „Staromáku“
- Vícehlav,
Peďák, diskuse s oponenty. Přijďte, ať jste kdokoliv! Rozvoj mimoškolního vzdělávání a škola. Seminář
v Senátu, 1. 4. od 13 – 17.
Vytisknout