Akviziční systém Pentagonu dávno ztratil zpětnou vazbu

16. 1. 2015 / Karel Dolejší

Akviziční systém Pentagonu byl vždy rejdištěm lobbistů - a těm šlo především o to získat co nejvíce peněz za co nejméně muziky. Nebezpečí z toho plynoucí držela dlouho pod kontrolou vyhlídka na možnou a reálnou konfrontaci s vyspělými zbraňovými systémy protivníka. Tato zpětná vazba ovšem s ukončením studené války nadlouho přestala působit. V mezidobí vznikly a byly vyvinuty například letouny F-22 či F-35.

Náznaky zmíněného vývoje ovšem existovaly již dříve. V 70. letech se v SSSR objevil výškový třímachový záchytný stíhač MiG-25 (nahoře), který deklasoval doslova vše, co proti němu Západ mohl nasadit. Odpovědí na něj se se zpožděním stal slavný americký stíhací letoun F-15 Eagle (dole). Šlo přitom o odpověď zhruba ve stejném smyslu, v jakém byl za 2. světové války německý tank PzKpfw. V Panther odpovědí na sovětský protějšek T-34. Ve výsledku o něco lepší než protivník, ale jen a jen díky tomu, že konstruktér kompletně převzal a pouze dále rozvinul úspěšnou koncepci nepřátelského protějšku (a v tomto případě i jeho počítače, který v hrubých rysech určil podobu MiGu-25). To čím se první F-15 lišily od MiGu-25 je daleko méně významné než to, co měly oba stroje společné. Pokud tedy Jakub Mareš představuje F-15 jako příklad kvalitní americké konstrukce ZDE, dává tím pouze najevo, na jaké úrovni se pohybuje jeho kompetence vyjadřovat se k dané tématické oblasti. Jde-li o koncepci F-15, původně amerického na ní totiž není vůbec nic. Byla prostě okopírována.

Jinak tomu bylo s koncepcí letounu F-16, který bývalý pilot John Boyd spolu s výše zmíněným Pierrem Spreyem ZDE vymysleli, navrhli a prosadili prakticky "v disentu". Tento skutečně původní americký letoun tedy vznikal navzdory nepřízni akviziční byrokracie a jen v důsledku velkého úsilí tvůrců a také šťastné shody náhod se jej nakonec podařilo prosadit. Sprey se také podílel na návrhu bitevníku A-10.

Hnutí za vojenskou reformu, jehož byl Sprey součástí, je dodnes pojmem široce uznávaným mj. i v Rusku, kde jsou si dobře vědomi, jak důležitou roli "disidenti" v Pentagonu na konci studené války sehráli.

Koncepce letounů F-22 i F-35 jsou chybně soustředěny kolem morálně rychle zastarávající myšlenky "stealth", které obětují užitné vlastnosti stroje. Jde o dosti typický produkt byrokratického spoléhání na automatický technologický vývoj - místo toho, aby byly nejprve jasně formulovány požadavky na vlastnosti stroje a k nim vznikala příslušná konstrukce.

V dnešním americkém akvizičním systému ovšem už není žádný prostor pro tvrdohlavce jako Boyd a Sprey. Proto také nevznikají žádné alternativy k předraženým a neužitečným projektům typu F-35. Jedinou alternativou pro Evropu zůstává snaha udržet i do budoucna samostatnou evropskou školu konstrukce bojových letounů.

Pokud dnes USA v Evropě kvůli úsporám omezují svou vojenskou přítomnost a tvrdí, že to vyváží rozmístěním nepovedených letounů F-35, znamená to pouze chabou zástěrku faktu, že americké vojenské angažmá v Evropě ve skutečnosti klesá a zde dosud rozmístěné síly přitom do značné míry ztrácejí dosavadní bojovou kapacitu.

Vytisknout

Související články

Pět ruských zbraňových systémů, jichž by se USA měly obávat

16.1. 2015

Je velmi nepravděpodobné, že by konflikt na Ukrajině vyústil v přímý konflikt mezi Ruskem a USA. Přesto ovšem Rusko vlastní velmi impozantní arsenál a může některé zbraňové systémy vyvážet. To znamená, že se Američané mohou napříště ve světě setkávat...

Obsah vydání | Pátek 16.1. 2015