Jaká bude postata předvolební kampaně

Pravice zneužije pro společnost atraktivního emocionálního mýtu

25. 8. 2013 / Veronika Sušová-Salminen

Jaká bude podstata následující volební kampaně - tedy podle signálů, které zatím můžeme identifikovat: levice je nejen vnitřně rozdělená a vnějškově rozdělená (demokratická levice - komunistická), což ji dlouhodobě oslabuje. Ale především není schopná čelit tomu, jak se vede kampaň ze strany pravice. Pravice, stále víc a přímo úměrně se ztrátou idejí a vizí, vede kampaň postavenou na využívání předsudků, strachů a fóbií, historických reminiscencí s emotivním nábojem ("jako" 1948, 1968, jako Hitler...), mýtů (budeme jako Řecko) a hlavně velkého vyprávění antikomunismu o dobré pravici a zlé levici, o návratu komunismu atp.

Levice dnes nesoupeří ani tak s konkrétním politickým programem, ale mnohem víc s politickými předsudky, které bohužel nacházejí sluchu u českých médii a části voličů. Mám dojem, že zvolení nějakého dobrého "antikomunistického" tématu, které "potáhne", zase rozhodne volby 2013.

Ne programy, ne výsledky vládnutí pravice, ne personální osazenstvo, ale to, najde-li pravice emotivně dobře nabitý motiv, který lidem prodá, rozhodne velkým dílem výsledky voleb. Zatím svá témata testuje.

Sociální demokraté se tím nechávají vláčet, namísto aby se tvrdě ozvali. Prostě vedou zásadně mimoběžnou kampaň, která nedefinuje témata ani nereaguje na to, co dělá pravice. Nevím, co to mají za voly v těch PR agenturách, co jim radí...

Je to jak v blázinci: Pravice řve "Zeman je jak Gottwald, do boje za parlamentní demokracii!" a soc.dem. kouká jako tele na nová vrata a začne v tom taky jet: "No jo, vlastně, to my jsme taky pro tu obranu." Pak se to samozřejmě obrátí proti ní, ale to už bude pozdě.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 23.8. 2013