Výzva pro všechny hudebníky, kteří žili a hráli v době normalizace
14. 2. 2013 / Jamie Smith
Jmenuju se Jamie Smith. Jsem postgraduální student v oboru českých studií na Glasgow University ve Skotsku, kde spolupracuji s Jan Čulíkem. Jsem také profesionální folkový hudebník - hraju hlavně na housle - který se specializuje na irskou a skotskou folkovou hudbu. Mým cílem je v současné době spojit své dva hlavní zájmy v životě: folkovou hudbu a české a slovenské dějiny.
Z tohoto důvodu jsem si vybral, jako téma své disertační práce hudbu a kulturu v Československu během normalizace. Chtěl bych pochopit, co to znamenalo být hudebníkem, a to zejména folkovým hudebníkem, v pozdním období komunismu v Československu: tj. V letech 1969 - 1989. Až do teď se západní literatura o kultuře v tomto období zaměřuje téměř výhradně na disidentské hnutí a na lidská práva. Samozřejmě mě zajímají osobní příběhy těch lidí, kteří byli v tomto období pronásledováni a marginalizováni za svou hudební činnost.
Avšak ještě větší zájem mám o zkušenosti těch hudebníků, ať už amatérů nebo profesionálů, kteří v Československu sedmdesátých a osmdesátých let dělali relativně nekontrolovanou hudbu. Hráli jste během tohoto období ve folkové kapele? Byli jste vychováni ve venkovské oblasti, kde se pěstovala tradiční hudba Čech a Moravy a stále se té tradici učily děti a tradice byla zachovávána? Možná jste si vydělávali na živobytí hraním na hudebních festivalech, které v Československu kvetly v šedesátých letech a dobře se jim dařilo i po celé období normalizace. Možná jste si vydělávali na živobytí stejně jako já soukromým hraním na večírcích, na svatbách, na křtinách či na různých akcích.
Možná jsem idealista, ale moje patnáct let zkušeností folkového hudebníka mě dovedlo k přesvědčení, že muzicírování a vydělávání si na živobytí prostřednictvím hudby vám umožní žít relativně svobodně, abyste se nemuseli prostituovat -- úřady vám dají pokoj. Aspoň tak to funguje tady ve Skotsku, v 21. století.
Jak daleko podle vaší praktické zkušenosti dospěly za normalizace snahy režimu v Československu ovládat hudební výstupy, hudební východu a hudební průmysl? Do jaké míry respektoval režim odkaz starých českých a moravských lidových melodií, jak jsou například záznamy, které shromáždil Leoš Janáček a českou klasickou hudbu? Rozuměli úřady v šedesátých letech, že když mladí českoslovenští hudebníci tehdy slyšeli americkou folkovou hudbu, že se příliš neodlišuje od české a moravské folkové hudby a že je množství podobností mezi americkou lidovou hudbou a českou a moravskou lidovou hudební tradicí?
V dubnu budu pobývat měsíc v Praze a chci tam i jinde v České republice a na Slovensku strávit co největší množství času setkáními a rozhovory s lidmi, kteří by mi pomohli osvětlit toto téma.
Pokud máte o mé téma zájem a byli byste ochotni se se mnou setkat, sdělte mi na sebe kontakt. Byl bych vám vděčen i za nápady, s kým bych měl promluvit a jaká místa bych měl navštívit.
Pokud si chcete poslechnout, jakou hudbu hraju, ZDE jsou internetové stránky mé kapely. Mnohokrát děkuji.
Jamie Smith
Výlet do Prahy a do České republiky
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 14.2. 2013
-
14.2. 2013 / Miloš Zeman jako rytíř na bílém koni14.2. 2013 / Názor zpoza anglické mlhy14.2. 2013 / Musíme respektovat demokratické principy14.2. 2013 / Jádro věci, paní Baborová14.2. 2013 / Je rozumné bojovat proti útlaku bez strategie?13.2. 2013 / Pan Baťa paní Věru z kladiny neshodí13.2. 2013 / Radek MikulaLevičáci se rozčilují, že politika je boj, místo aby ho čestně, inteligentně a odvážně vedli13.2. 2013 / Drastické restrikce úhradové vyhlášky pro rok 2013 naprosto neodpovídají trendu příjmů zdravotního pojištění13.2. 2013 / Karel DolejšíChcete konec parlamentního systému? Přenechejte ústavu aktivistickému prezidentovi12.2. 2013 / Duel Reflexu: Drda vs. Kotrba12.2. 2013 / Soud rozhodl, že povinnost dělat nucené práce za podporu v nezaměstnanosti je protizákonná7.1. 2013 / Hospodaření OSBL za prosinec 2012