Monitor Jana Paula:
Jan Hendrych v Liteře
16. 12. 2011 / Jan Paul
V galerii Litera na Karlínském náměstí je k vidění komorní vystava plastik a kreseb profesora Akademie výtvarných umění Jana Hendrycha (1936). Autor patří ve své generaci k sochařům, kteří v modelaci prokazují znalost klasického sochařského řemesla. Jeho doménou nejsou pouze bravurně zvládnuté portréty, mnohé na první pohled vážné figurální kompozice v sobě nesou i groteskní prvky. Ostatně grotesknost je pro české moderní umění typická.
Charakteristickým rysem Hendrychovy tvorby je osobité strukturování povrchu umocňující výraz díla a jeho sdělení. To je nepochybné dědictví moderního sochařství šedesátých let minulého století, a sám Hendrych patřil k autorům, kteří tehdy vycházeli z české abstrakce, především ze strukturálního symbolismu, který byl v českém umění mimořádně významný. Nevyhnul se ani vlivu pop-artu a nové figurace, kterou dokázal osobitě interpretovat.
Vždy ale zůstal bytostným sochařem, těžícím nejen z tradičního moderního světového sochařství, ale třeba i z barokní rozevlátosti či dynamičnosti. Hendrych je v jistém smyslu fascinován možnostmi hmoty, zcela zaujat svobodnými možnostmi modelace a hry s hmotou. Patrný je především vliv Henriho Moora, který otveřel pro sochařství nový proctor uvolněným tvarem, jakousi hravostí volného fantazijního ztvárnění modelace.
Současné sochařství se až na výjimky uvelebilo v příjemném zápecí konceptuální mnohovýznamovosti, a socha v tradičním slova smyslu z našeho umění pomalu mizí stejně tak, jako obraz. Mám tím na mysli sochu, která ještě prozrazuje vnitřní pnutí, sochu s dobře namodelkovaným objemem a proporcí, stejně jako obraz, který vyjadřuje emoce, který nedostatečnost obsahu nemaskuje bezduchých a samoúčelným experimentováním.
Na první pohled se zdá, že Hendrychova tvorba už nemá současnému přeinformovanému člověku co říci, vašak autor skutečně není glosátorem událostí, jeho tvorba nejsou anekdoty, komentáře, ani ilustrace myšlenek. Jeho tvůrčí jazyk je prostý a sdělný, ikdyž artikuluje hodnoty, kterým stale méně a méně rozumíme. Výstavu uspořádanou k 75. Narozeninám autora lze navštívit v Galerii Litera, Karlínské náměstí 13, Praha 8 do 27. ledna 2012.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 16.12. 2011
-
17.12. 2011 / V Egyptě pokračuje násilí16.12. 2011 / Šéfka MMF: Světu hrozí krize jako v třicátých letech16.12. 2011 / "Vzdělání není byznys"13.12. 2011 / Krize na britských univerzitách - to, co přijde do Čech16.12. 2011 / Mojmír BabáčekPoslední zpráva Mezinárodní agentury pro atomovou energii musí vyvolávat obavy ze světové války16.12. 2011 / Anonymní příspěvky16.12. 2011 / Ministerstvo ignoruje řadového občana16.12. 2011 / Assange má právo se odvolat proti deportaci do Švédska16.12. 2011 / Britské listy zaznamenaly vzrůst čtenosti16.12. 2011 / Karel Dolejší"Ta naše neviňoučká Sýrie", aneb Potíže zkurvysyna, jenž není americkým zkurvysynem16.12. 2011 / Daniel VeselýSpojené státy učinily právní krok k nastolení vojenské diktatury na domácí půdě17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor2.4. 2012 / Hodně klesající tendence15.12. 2011 / Studentky "financují své studium prostitucí"15.12. 2011 / Moskva v očekávání brzkého útoku na Írán "optimalizuje" vojenská uskupení na jihu země15.12. 2011 / Dokud lidé klopotně myjí nádobí, režimu to vyhovuje15.12. 2011 / Nevěrohodný Lukáš Ali Větrovec14.12. 2011 / Monbiot: Média proti nám vedou třídní válku14.12. 2011 / Otevřený dopis Viliamu Buchertovi14.12. 2011 / Co mají lidé dělat?14.12. 2011 / Karel DolejšíProč jsou v České republice všechny kočky černé, aneb U nás v (mediálním) Kocourkově15.12. 2011 / Čína uvalí vysoká cla na dovoz amerických automobilů14.12. 2011 / Hospodaření OSBL za listopad 2011