29. 1. 2009
Zachrání nový ministr dopravy nádraží v Ústí nad Orlicí?Právě s tímto poselstvím se na nového ministra dopravy Petra Bendla (ODS) obrátilo několik uznávaných českých vědců. Ve svém dopise se odvolávají nejen na památkovou a kulturní hodnotu této stavby, ale zmiňují také novou rovinu – výjimečný krajinný ráz Tiché Orlice. „Jedná se o ucelený krajinný celek figurující v různých regionálních členěních jako fytogeografický okres, geomorfologická jednotka apod. Existuje řada dokladů v odborné literatuře mnoha disciplín, že jde o území mimořádně cenné z hlediska migrací různých skupin bioty a také člověka. V úhrnu jde o turisticky a rekreačně atraktivní hodnoty, hodnoty kulturního a přírodního dědictví, které by ani moderní dálková dopravní trasa neměla místním obyvatelům ničit, paradoxně ve veřejném zájmu.“ Doc. Ing. Petr Maděra, PhD., který je předsedou České společnosti pro krajinnou ekologii a Prof. RNDr. Pavel Kovář, CSc., děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy se ve svém dopise dotýkají i skutečnosti, že nejen oni, ale i mnozí jejich zahraniční kolegové se pozastavují nad tím, že z fondů EU jsou financovány devastace ekosystémů a demolice historicky či jinak cenných objektů. O celé kauze jako první informovaly BL. |
Tajné?Demolice historicky ojedinělé nádražní budovy v Ústí nad Orlicí má být provedena v rámci modernizace trati. Celý plán byl před veřejností do poslední chvíle tajen. Přípravu na modernizaci nádraží v přibližné investiční výši 1,5 mld. Kč (spolufinancování z fondů EU) a zejména stavbu nové výpravní budovy provází velké tajnůstkářství. Dokumenty, které byly zveřejněny na petičním webu www.stop-demolici.wz.cz byly získány neoficiální cestou. Projekty, které byly v minulosti připraveny a počítaly se zachováním současného nádraží nejsou k dohledání. K dispozici je jen jediný projekt – ten současný. Po vyjádření starosty města Ústí nad Orlicí Richarda Peška (ODS), který navrženou nádražní budovu označil na tiskové konferenci ústecké radnice za „Tesco znásilněné Penny marketem“ se o její podobu začala zajímat i veřejnost. Do té doby mělo její podobu možnost spatřit kromě investora Správy železniční dopravní cesty, s.o. jen vedení města Ústí nad Orlicí. Modelace projektu byla radním dána jen k nahlédnutí, na světlo světa se dostat neměla. Čím bylo způsobeno to tajnůstkářství, se veřejnost dozvěděla po několika týdnech. Zatímco akreditovanému novináři celostátního deníku SŽDC, s.o. odmítla vizualizaci poskytnout byť jen k nahlédnutí, odpůrci demolice pracovali na získání materiálu neveřejnou cestou. Vizualizací zveřejněnou v masmédiích byla otřesena nejen občanská společnost, ale i odborníci. Okamžitě se strhla vlna nevole, která vyústila ve vyjádření generálního ředitele SŽDC, s.o. Ing. Jana Komárka: „Ani já nesdílím jakékoliv nadšení z navržené podoby nové budovy. Považuji ji dokonce za ne příliš šťastnou.“ Zdroj ZDE Ničení národního bohatství za peníze EUK vývoji celé kauzy Martin Kadrman, iniciátor petice uvádí: „Protože jsme přesvědčeni, že se v případě tohoto projektu jedná o ničení národního bohatství z prostředků strukturálních fondů EU, zaslali jsme intervenční dopis komisařce pro regionální rozvoj Danutě Hübner. Vyzvali jsme ji, aby její komisariát podmínil čerpání dotace zachováním stávající stavby. Je to poslední instance a poslední šance. České úřady nám v ničem nepomohly. Je nám to líto.“ zdroj ZDE Právě Kadrman podal v listopadu 2007 podnět k MK ČR na prohlášení budovy za kulturní památku. V srpnu 2008 ministerstvo pod vedením Václava Jehličky (KDU-ČSL) rozhodlo o neprohlášení stavby za kulturní památku. Rozhodnutí Ministerstva kultury ZDE Ministerstvo argumentovalo „veřejným zájmem modernizace trati“, čímž porušilo § 3 zákona č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči, protože se přiklonil k argumentu účastníka řízení, kterým byly České dráhy, a.s. aniž by zkoumal a rozhodoval v souvislosti se znaky památkové hodnoty celé stavby, jak ukládá § 2 odst. 1 památkového zákona. V říjnu vznikla za účelem záchrany nádražní budovy petice www.stop-demolici.wz.cz, kterou po třech měsících existence podepsalo neuvěřitelných více jak 14000 občanů ČR a dalších zemí EU! Nebudeme se bát vlka nicV současné době MV ČR rozhoduje o registraci o.s. Nádraží nedáme!, které má za cíl zvýšit aktivitu ve prospěch záchrany budovy. Členkou přípravného výboru o.s. je i uznávaná dokumentaristka a režisérka Olga Sommerová, která má k Ústí nad Orlicí a starému nádraží hluboký vztah. Další významnou osobností, která se aktivně zasazuje o zvrat v plánu demolice je i zmiňovaný děkan PřF UK Prof. RNDr. Pavel Kovář, CSc, který v této budově vyrůstal a jehož dědeček zde v 30.letech přednostoval. Dalšími odpůrci demolice jsou: MUDr. Jan Cimický, CSc, ThDr. Jan Schwarz, bývalý Patriarcha Církve československé husitské, PhDr. Benjamin Fragner, ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT, Dr. Jan Rywik, ředitel mezinárodního festivalu Techné Ostrava a desítky známých osob z Česka i zahraničí. Olga Sommerová podala 14. 1. 2009 podnět na přezkum rozhodnutí MK ČR, které neprohlásilo budovu za kulturní památku. Pikantní na celém rozhodnutí je fakt, že všechny oslovené odborné instituce se vyjádřily ve prospěch prohlášení. Pouze účastník řízení, České dráhy, a.s. a oslovený investor stavby SŽDC, s.o. žádaly zamítnutí žádosti. Podnět Olgy Sommerové Ministerstvu kultury ZDE Nyní několik tisíc občanů čeká na odpověď ministra Václava Jehličky (KDU-ČSL). Zdá se však, že se z tragédie Komuny Přerov prozatím neponaučil. Jakékoliv žádosti o záchranu budovy ministr odmítá. A to i ze strany zákonodárců. Poslankyně Ladislava Zelenková (ČSSD) podala písemnou interpelaci, která se bohužel nesetkala s Jehličkovým pochopením. Na parlamentní úrovni byl řešením kauzy pověřen poslanec Petr Pleva (ODS), předseda Podvýboru pro kulturu a mediální politiku. Zda se zdaří boj Davida proti Goliáši, kterého zosobňují investiční zájmy nadnárodních stavebních lobby, je ve hvězdách. |