13. 11. 2007
Bude mít Boris Jelcin netradiční pomník?Miroslava Kožušková
V moskevském Muzeu aktuálního umění (ART4.RU) bylo možné od 11. září do 11. října zhlédnout výstavu prací finalistů soutěže na návrh pomníku nedávno zesnulého prvního ruského prezidenta Borise Jelcina. "Stavět pomníky velkým lidem patří k ruským tradicím," prohlásil ředitel muzea Igor Markin. "Cílem naší soutěže bylo nejen zvěčnit památku prvního prezidenta, ale také bořit stereotypy v současném ruském monumentálním umění." Tato Markinova poznámka se týkala skutečnosti, že většina současných moskevských pomníků a monumentů pochází z jedné dílny. Vyhlášení soutěže bylo přímou reakcí na prohlášení protežovaného sochaře a předsedy Ruské akademie výtvarných umění Zuraba Cereteliho, který několik hodin po Jelcinově smrti (23. dubna 2007) prohlásil, že se bude snažit vytvořit přesný obraz zesnulého prezidenta. |
Soutěž svými návrhy obeslalo asi sedmdesát umělců, jejichž návrhy, makety, skici, kresby a fotografie pak mohli celý měsíc hodnotit návštěvníci výstavy, a to buď přímo nebo na webových stránkách muzea. Z téměř šesti tisíc hlasujících se 2789 vyslovilo pro návrh Dmitrije Kavargy (viz zde http://art4.ru/ru/projects/detail.php?ID=2961 ). "Biomorfní černá nestvůra" symbolizuje podle slov samotného autora destrukci a rozpad. Řád je pohlcován chaosem, bez toho však nemůže vznikat nic nového. To vše přímo charakterizuje Jelcinovu dobu. Vítězný monument představuje obrovskou převrhnutou a polámanou vlnu z černého kovu, na níž hlavou dolů balancují malé bílé figurky a jen jedna jediná hrdě vzhlíží vzhůru k nebi. Vedení muzea se chce zasadit o to, aby vítězný pomník byl umístěn na Lubjanské náměstí před budovu někdejšího NKVD a dnešní FSB, odkud byl v době Jelcinovy vlády odstraněn pomník zakladatele tajné policie Felixe Dzeržinského, jenž nyní spokojeně odpočívá ve společnosti sobě podobných v parku Na Krymském valu za Treťjakovskou galerií. Na druhém místě s 2117 hlasy se v soutěži umístila práce Rostana Tavasijeva (1976), která představuje modrého zajíčka, jenž podpírá obrovský nahnutý sloup s porcelánovou vázou stojící nahoře na hraně sloupu. Velké naděje byly vkládány i do projektu Dmitrije Gutova (1960) (606 hlasů). Jeho ohromný, do dvou řádků rozdělený betonový nápis JEL/CIN (připomínající svou strukturou znamenitou sochu LOVE Roberta Indiana z roku 1966) je doprovázen melodií písně Kalinka v provedení orchestru, který v roce 1994 v Německu dirigoval opilý Boris Jelcin. Fond Borise Jelcina, v jehož čele stojí Jelcinova dcera T. Jumaševová, zpočátku soutěž vyhlášenou ART4.RU podpořil a jeho výkonný ředitel A. Drozdov dokonce označil návrhy za "zajímavé příklady umělecké tvořivosti bez zbytečného pozlátka, jež představují jakousi čistotu nebo dokonce naivitu svých tvůrců." V oficiálním říjnovém prohlášení se však Fond od celého projektu distancoval. Organizátoři výstavy oznámili, že podají oficiální žádost o schválení jednoho ze dvou vítězných návrhů. S největší pravděpodobností lze však očekávat, že ani Moskevská městská duma, ani Komise pro monumentální umění návrh "neoficiálního" umění neschválí a autorem pomníku se opět stane prokremelský sochař Zurab Cereteli. |