6. 11. 2007
Zavedení přímé demokracie by byl důvod k emigraciRealita staré athénské demokracie slouží spíše jako protiargument proti přímé demokracii. Je pravda, že většina antických autorů, např. Thúkydídés, Xenofón nebo Platón, byla protidemokraticky naladěna, a tak vydávají poněkud zkreslené svědectví. Ale např. Aristofanés, který představoval jakousi tresť athénské přímé demokracie, může být dobrým zdrojem informací (který ostatně podporuje např. Thúkydídův obraz Athén). Aristofanovy hry čpí davem, konzervativní průměrností, odporem k čemukoli výjimečnému. |
Před něčím podobným varoval už Tocqueville, a to psal o demokracii americké, bytostně nepřímé. Athéňané nechali popravit Sókrata a vyhnali Anaxagora kvůli jejich údajnému protináboženskému působení (o tom, jak Sókrata vnímali Athéňané, lze najít výmluvné svědectví v Aristofanově hře OBLAKY), uplatňovali imperialistickou politiku (výmluvným příkladem může být osudný pokus o invazi na Sicílii), se spojenci v Námořním spolku zacházeli jako s vazaly a během střetu se Spartou v Peloponnéské válce se chovali zcela cynicky a krutě (např. genocida, tuším na ostrově Samu) Není tedy dobré si Athény idealizovat, ačkoli - realisticky vzato - to byl jeden z nejúžasnějších politických a kulturních projektů v antické historii. Moderní doba však chápe demokracii jinak. Chápe ji ne tak moc jako "vládu lidu", spíše jde v moderní demokracii o vládu svobody a důstojnosti lidské osoby (základní lidská práva starověk pochopitelně neznal). Demokracie, jak ji známe dnes (a může mít silné přímé prvky, jako např. ve Švýcarsku), vyrostla z křesťanského pojetí lidského jedince jako někoho, na kom nekonečně záleží. Odtud humanismus a reformace, Grotiovo "přirozené právo" a slavná La Déclaration des droits de l'homme et du citoyen. Někteří autoři (jako např. Burke) potom vidí kontinuitu se středověkem v získávání svobod (např. Magna Charta Libertatum), které, jakmile jsou uděleny, jsou nedotknutelné. Taková demokracie je potom spíše vládou práva ve jménu svobody než vládou lidu (to je model britský a vlastně anglosaský vůbec). Kontinentální pohled, ovlivněný Francouzskou revolucí a Napoleonem, vidí spíše silnou diskontinuitu: svržení starého řádu a nastolení nového. Společnost je v kontinentální demokracii, velmi mladé oproti demokracii anglosaské, konstruována abstraktně, shora, podle idejí - jde potom spíše o vládu byrokracie (soudy lze v napoleonském právu chápat jako byrokracii) ve jménu celkem liberálně definovaného dobra. V žádném případě však nelze moderní demokracii chápat jako nějaké pokračování demokracie athénské, které by bylo dovedeno do dokonalosti zavedením "přímosti". To máme víc společného s republikánským římským právem (římská republika není athénská demokracie, je spíše jejím opakem, je jakýmsi korporativistickým, třídně definovaným státem s velkým vlivem lidu). Já osobně jsem velkým příznivcem obecného zákonu o referendu (i když jsem proti referendům o bezpečnostních otázkách), ale pouze jako doplňku k demokracii parlamentní. Přímé demokracie athénského typu se děsím a považoval bych její zavedení za důvod k emigraci. |