9. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 3. 2007

Pokažený design lidství

(Tajná válka za závojem)

Designu je dnes stále více věnována větší pozornost. Povrchnost letí. Bez designu si nedokážeme představit náš sociální životní exteriér, ani interiér. Architekti se snaží vytvořit atraktivní vzhled navrhovaných staveb. Návrháři nábytku a všech věcí denní potřeby, dbají především na líbivý vzhled. Módní návrháři a zvláště výrobci aut, dbají pečlivě na dokonalý design, neboť šaty dělají člověka a auto je jeho dnešním tělem a egem. Módní věci jsou čím dále tím více ošklivější.

Na jedno jsme však zapomněli. Zlatý řez člověka jaksi přestal platit. Všichni zapomněli na funkční vzhled lidského těla. Stalo se obtížným genetickým balíkem, který nás pouze obtěžuje svojí přítomností. Všichni zapomněli nejen na vzhled, ale především na vnitřní výraz jeho duševního a energetického napětí, které tělu dodává graciéznosti a majestátu chrámu božího.

Lidé dnes ve svém domácím okolí velice milují domácí zvířátka. Krásná lidská těla jim nabízejí média. Avšak u sebe doma, ve svém domácím interiéru, jejich vlastní tělesný zjev a proporce s těmi mediálním vzory záporně kontrastují. Alespoň, že mohou tento rozpor kompenzovat uspokojivým pohledem na domácí miláčky. Zvířata nějak překonala člověka v tělesné ušlechtilosti a duchapřítomnosti.

Lidé však touží po krásném těle. Jenomže po těle někoho jiného. Jejich vlastní tělesná přirozenost je obvykle naprosto nezajímá. Základní předpoklad jejich pozemské existence, kterým je jejich tělo, je to poslední, čemu by snad chtěli věnovat svoji pozornost. Mají k tomu přece armádu dobře placených služebníků -- kadeřníků, vizážistů, chirurgů aj.

Vyčítáme teroristům, že jsou fanatičtí sebevrahové, kteří nesmyslně pokládají své životy v boji proti našemu politickému systému, který je podle nás lepší, než ten jejich. A sami přitom pokládáme své životy za mediální a byrokratický virtuální svět, který vytváříme ve svém duševním prostoru a skrze jehož síto uboze sajeme řídké a několikrát vyvařené a macerované požitky. Dokonce jsme si z nich učinili nudnou povinnost, od které chvátáme raději ihned pryč ke svým malicherným a trapným zálibám. Naše vlastní tělo se nám stalo obtěžující přítěží. Sbíráme raději třeba fotografie sportovců, poštovní známky, vzácné a ledvinové kameny a především peníze.

Ony výjimky, které se dnes věnují designu lidské postavy jsou však většinou založeny na pumpování lidského vědomí soustavou nervů a pomocí tzv. doplňků výživy, do svalů. Způsob takového tréninku je obvykle založen na zatěžování synergistických svalových skupin, zatímco antagonistické vypadávají z vědomí cvičícího. Lidská postava a svalová profilace pak tímto způsobem někdy nabývají monstrózních tvarů (např. kulturistika), které nelze obdobně nalézt u žádných zvířat v přírodě. Tělesný pohyb zvířat je totiž založen na jiném principu a v tělesné úrovni se projevuje vyváženým zapojením antagonistických svalových skupin a nikoliv přetěžováním těch synergistických pomocí silné vůle sportovcovy.

Máme jen řídké zprávy a představy, jak si počínali designéři lidství starých dob. Můžeme tak usuzovat z různých archeologických památek a nálezů uměleckých předmětů, soch a obrazů. Jedním z příkladů je např. indická ikonografie a sochařství. V literatuře o starobylé józe, která se zabývala tréninkem lidského těla, například zcela chybí předpisy způsobů cvičení, které jsou dnes známy, díky vědeckému výzkumu. Bylo to snad nedostatečností starých národů, nebo tím, že lidé byli dříve více škaredí, než dnes? Co když tomu bylo naopak? Co když lidé v dávných dobách byli krásnější než dnes?

Mohli bychom tak uvažovat podle toho, že mladí lidé jsou obvykle krásnější než starší. Ošklivost je téměř synonymem stáří. Jeden člověk je příkladem celého lidstva. Podobně jako on, tak i lidstvo stárne a stává se ošklivějším. Nejen to, lidská krása se stala prostředkem mediální manipulace s veřejným míněním. Škaredost je pěstována negativním výběrem. Lidé by přece nehltali tolik média, kdyby tam byl reálný průměr ošklivosti a krásy, v jehož šedivosti a temnotě denně žijí. Do mediálního světa jsou přece vybíráni především lidé krásní. Vytváření napětí mezi krásou a ošklivostí je první zásadou reklamního designu.

Vnímání i tělesná konstituce lidí starých národů, ve skutečnosti mladého lidstva, byly jinačí. Nehodí se to však příliš do krámu dnešní a výlučné Darwinovské antropologii. Ohledně onoho vnímání příslušníků mladého lidstva, bylo pro ně normální, že si uvědomovali vnitřní psychosomatické pravzory člověka. Prostě řečeno, viděli boha či bohyni oblečenou v těle člověka. Teprve dlouho potom, když jejich schopnosti degenerovaly, začali umělci vytvářet hmotné vzory lidství (obrazy a sochy bohů).

Dnes však ony psychosomatické (softwarové) pravzory v lidech vidět nemůžeme. Předně obvykle nemáme ony schopnosti senzorického vnímání a potom, tam již vůbec žádné obyčejně nejsou. Tím způsobem, jakým se dnes s lidským tělem nakládá, tomu ani jinak být nemůže. Evidentně to příliš nikomu nevadí. Jestliže lidé neví, co jim schází, ačkoliv to stále podvědomě hledají, nemohou to hledat vědomě.

Krása, která byla uvnitř člověka, se obrátila naruby spolu s jeho vědomím. Jenomže tím došlo i k roztříštění souladu a harmonie, kterou zevně nelze dokonale nikdy syntetizovat. Ostatně, nezdá se vám snaha člověka přetrumfnout přírodní krásy umělým tvořením, nějaká patologická? Často se říká, že bůh tvoří prostřednictví přírody. Člověk se jednoznačně rozhodnul boha přetrumfnout. Je to dosti pošetilá myšlenka, neboť takto chce člověk ve skutečnosti přetrumfnout svoji dokonalou podstatu. Jestliže je něco již dokonalé, každý další pokus o zdokonalení je pouze pádem do nedokonalosti. Nějak nám tento fakt, při tom našem stále více a více těžkopádnějším pozemském plahočení, pořád uniká. Příliš hustý závoj naší nám to neumožňuje vidět.

                 
Obsah vydání       9. 3. 2007
10. 3. 2007 Tajné vězení CIA v Polsku bylo umístěno v bývalé výzvědné škole ze sovětské éry
9. 3. 2007 Jací jsme?
11. 3. 2007 Britští konzervativci plánují uvalit ekologickou daň na leteckou dopravu
10. 3. 2007 Putin: Zmodernizujeme ruskou armádu částkou 190 miliard dolarů
9. 3. 2007 Bushova návštěva v Jižní Americe vyvolala ostré protesty
9. 3. 2007 Londýn, město superbohatých
10. 3. 2007 Summit EU: dobrá zpráva pro klima
9. 3. 2007 Malá recenze na pana domovníka a jedno sympatické hnutí Bohuslav  Binka
9. 3. 2007 Demokraté v Kongresu vypracovali plán odchodu amerických vojsk z Iráku
10. 3. 2007 Vladimír Špidla: Zelená kniha EU modernizuje pracovní právo Jiří  Asher
9. 3. 2007 Po letech u maminky Vladimír  Holan
9. 3. 2007 Německý TV film "Útěk" vyvolal politický skandál Richard  Seemann
9. 3. 2007 Kácení lip u břevnovského kláštera v Praze
9. 3. 2007 Setkávání s profesorem Milanem Opočenským František  Schilla
9. 3. 2007 Je "prostě" ta jazyková kultura pouze "pro kočku"? Miloš  Dokulil
9. 3. 2007 Karel Bican a morální zodpovědnost církve Karel  Sýkora
9. 3. 2007 Nenásilná revoluce konzervativců, aneb Ženské směšování barev Uwe  Ladwig
9. 3. 2007 Pokažený design lidství Sandra  Wain
9. 3. 2007 Pokud jde o solární panely, pak dozajista? Miloš  Dokulil
8. 3. 2007 Vedoucí role České republiky při obraně Evropy
8. 3. 2007 Václav Klaus v New Orleansu
8. 3. 2007 Demonstrace za lidská práva v Tibetu
9. 3. 2007 Britské listy o rok později Petr  Fiala
8. 3. 2007 Karel Bican a husitské pokrytectví Fabiano  Golgo
8. 3. 2007 Nebojme se Ruska. Obávejme se amerického útoku na Írán Vít  Novotný
8. 3. 2007 Matky, blýská se nám na nečasy! Helena  Franke
8. 3. 2007 Pojetí národa je starší než tři století Lukáš  Zádrapa
8. 3. 2007 Několik poznámek k trestnímu řízení z pohledu obhájce Aleš  Uhlíř
8. 3. 2007 "Zdvořilost" Ladislava Špačka a americká žumpa v Čechách
7. 3. 2007 Dějepis je smrtelně nebezpečná věc Darina  Martykánová
7. 3. 2007 Před rekodifikací trestního řádu I. Zdeněk  Jemelík
7. 3. 2007 Šanci uvést do praxe komunu vidím jako reálnou za stovky let Tomáš  Koloc
7. 3. 2007 Doktrína etnických čistek -- usilování o národnostně homogenní státy Václav  Chyský
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce