22. 11. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 11. 2006

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Hrůza v dětském pokoji, násilí ve škole, aneb Spor o slepici a vejce

Hrůza v německém Emsdettenu, hrůza ve škole. Sourozenci Schollovi. Šťastnou náhodou jen pět zraněných. Sebastian B., zuřivý osmnáctiletý mladík, stižený amokem, se zastřelil. V dopise na rozloučenou napsal, že si hnusí lidi.

Hrozný zážitek potkal děti, učitele, rodiče a všechny soucitné lidi nejen v Emsdettenu. Ale stejně tenhle případ je jen příčinou, není tématem téhle poznámky. Nechce se mi jen psát o šíleném bývalém žákovi, který ozbrojen noži, puškami a bombami zaútočil na děti a na učitele, protože za tou hrůzou hledám odpověď na to, proč budou inteligentní lidé v příštích dnech zase klást stejné otázky, jako v roce 1999 po masakru v Columbine High School, jako 2002 poté, co Robert Steinhäuser zastřelil v Erfortu 16 lidí a v září, kdy Kimveer Gill v Montrealu zranil 19 studentů a zavraždil mladou ženu. Chci začít tím, na co vědci potřebovali anketu.

Kriminologický Vědecký Institut Dolního Saska zjistil prostřednictvím ankety u 6000 dětí ve čtvrté a 17 000 v deváté třídě v Německu, jaká média mají v dětském pokoji a co a jak dlouho s nimi dělají. Ukázalo se, že skoro každý druhý desetiletý kluk má vlastní zkušenost z hraní počítačových her, který jsou povoleny pro až šestnáctileté. Každý pátý z těch dětí ze čtvrté třídy v době ankety už měl osobní zkušenost s hraním takovéto hry. Každý čtvrtý z pěti dětí z deváté třídy hrál někdy a dokonce každý třetí často hry, který byly povoleny jen dospělým. Jaké to jsou hry, o tom taky nechci mluvit nejen, abych nejmenoval tituly, ale protože mám už hrůzu z těch, které jsou povoleny pro šestnáctileté a osmnáctileté a jimž se v Německu z pro mne nepochopitelných důvodů ještě smí oficiálně dělat reklama.

Vědci informovali o zjištění, že děti, které často a dlouho používají média, mají ve škole horší známky. Když v dětském pokoji stojí televizor a počítač, dítě se na ně častěji dívá a hraje počítačové hry. Někdy fungují televizory i jako náhradní opatrovatelka dětí. Kluci víc sedí před obrazovkou. Věkové omezení nějaké hry je pro ně největší reklama. Hry, které jsou desetiletým povolené, tito kluci nehrajou, to "je jen něco pro holky".

Tolik o poznání vědců, jímž začíná zajímavá diskuse o jeho interpretaci, která se dá stručně shrnout dvěma otázkami. Zblbnou lidé, kteří hodně často hrají počítačové hry? A mohou se z nich stát vrazi? Ta první otázka mi připomíná spor o slepici a o vejce, který se asi nedá rozluštit, protože se zdánlivě neví, co bylo na Zemi jako první. Přitom je to jasné, když si vzpomenete na evoluci. Něco nového je vždy výsledkem rozmnožování a mutací, a proto první bylo vejce, z něhož pak vznikla první slepice. Hůř je to s otázkou ohledně blbosti. Existovala už dřív, nebo v době intenzivního hraní počítačových her vzrostla?

Vědecký výsledek ta anketa víceméně neměla. Jaká je to škoda. A odpovědi na tyto otázky se z těch výsledků nedají vyvodit. Jaká je to smůla. Kdyby se ale nějaký vědec opravdu chtěl dovědět, jestli má konzumace určitého média vliv na inteligenci nebo na školní známky, tak by neměl kontrolovat, co se ukáže v jednom okamžiku, ale co se děje během několika let (a nezapomenout na jiné vlivy). Teoreticky by se mohlo na základě jmenované ankety a jejích výsledků tvrdit, že jen lidé, který nejsou příliš inteligentní, začínají si delší dobu hrát s médii. A když jednou začnou, tak se její inteligence nadprůměrné zvýší, bohužel ale ne tak, aby měli v průměru lepší známky než ti, který nezačali hrát tak intenzivně a dlouho. Byl by to také po vědecké stránce nesmysl, ale alespoň by to byl zajímavý nesmysl.

I diskuse o vlivu násilí v médiích a v počítačových hrách na vraždění ve školách probíhá nějak divně. Debatuje se, zda se jen sledováním filmů či počítačových her plných násilí člověk může stát vrahem, nebo ne. Je to fiktivní dovozování, protože je jasné že ne!

Jde o něco jiného. Inspirace je inspirace, a když už je pro někoho všechno zlé, způsob pomsty může mstitel převzít ze hry, která se mu tak líbila, protože byla tak krutá a vražedná.

Co z toho vyplývá? Víme, kdo potřebuje oněch 469 milionů euro, které jen Němci vydali na nákup programů zábavní elektroniky. Na tom vlastně ale nic zlého není. Ale kdo potřebuje ty kruté hry? Proč jsou ještě povoleny? Proč musejí být povoleny dospělým a hlavně, proč je tomu tak, když není možné znemožnit k nim přístup dětem? Proč se diskutuje o nepodstatných otázkách a odpovědích, když by se něco opravdu mělo udělat, energicky a hned? A to nejen v Německu!

                 
Obsah vydání       22. 11. 2006
22. 11. 2006 Manžel a manželky
22. 11. 2006 Američtí agenti neochránili Bushovu dceru
22. 11. 2006 Rumunsko před vstupem do EU
22. 11. 2006 Labyrint revoluce byla propaganda jak za Husáka Peter  Dinuš
22. 11. 2006 Pápež kontra politik Jakub  Topol
22. 11. 2006 Nemohu uvěřit v existenci dopisu soudců! Stanislav  Křeček
22. 11. 2006 Nejsem levičák
12. 10. 2006 Jak dopisy negramotných Tomáš  Čurda
22. 11. 2006 Makrobiotika není mikrobiologie Jakub  Rolčík
22. 11. 2006 Jak vyřešit budoucnost pro Kosovo, Abcházii a jižní Osetii? Jiří G. Müller
22. 11. 2006 Veselé globálne Vianoce Radovan  Geist
22. 11. 2006 Slovensko: Strach pravice na komunálnej úrovni Jakub  Topol
22. 11. 2006 Hrůza v dětském pokoji, násilí ve škole, aneb Spor o slepici a vejce Uwe  Ladwig
22. 11. 2006 Konstruktivní dialog? Oskar  Krejčí
22. 11. 2006 Ľudia bez vody Radovan  Geist
22. 11. 2006 Kanada: dva profesoři mohou kouřit marihuanu v práci
22. 11. 2006 Podzim Václav  Hrabě
21. 11. 2006 Vřed na těle partaje Ladislav  Žák
22. 11. 2006 Mračna nad naší hlavou Pavel  Mareš
21. 11. 2006 Útěk - část 2. Alex  Koenigsmark
20. 11. 2006 After Rumsfeld Robert  Jarkovský
21. 11. 2006 Počátky československé zahraniční politiky Otto  Drexler
21. 11. 2006 Povolební krize a ústava I. Zdeněk  Jemelík
21. 11. 2006 Současné sondy do minulosti Věra  Říhová
21. 11. 2006 Nefčasné volby předefším až případně po fšem? Miloš  Dokulil
20. 11. 2006 Psí memoáry aneb Život pod nomenklaturou a bez ní Václav  Chyský
20. 11. 2006 Co platí pro kmen, nemusí platit pro stát Bohumil  Kartous
21. 11. 2006 Hospodaření OSBL za říjen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce