25. 10. 2006
V ČR se bojuje na papířePan Hušek ve svém protestu typickým způsobem vyjevuje chronicky svéráznou česko-moravskou verzi pojetí svobody slova. Svoboda slova je U Nás pořád problém. V českých zemích je sama svoboda pojmem natolik abstraktním, že prodlévá v mlhavé sféře idejí, v oblacích prázdných slov, aniž by se země dotýkala natož pevně stála na nohou. Jak by se nám ta svoboda jen tak přízračně netetelila, když vzduch je nasycen strachem! Proč? Boj se U Nás přece nevede násilnými, ba krvavými metodami, ale na papíře: |
Peticemi, sezónním přejmenováváním ulic a náměstí, vydáváním a odebíráním diplomů. Česká petice (manifest) obyvkle kulatými slovy z dílny jednoho myslitele nebo malé skupinky autorů vyzývá moc k diskusi, český angažovaný občan pak přistupuje s vědomím vážné chvíle k archu a připojuje svůj podpis. Tím je slavnostně zpečetěna občanova aktivita - souhlas či odpor. Nadchází chvíle pro snění, obavy, dohady, spekulace - a strach z toho, co se bude dít. Z čeho ten strach? Něco podepsat (nebo odmítnout podpis) má U Nás totiž opakovaně velmi hmatatelné důsledky (viz 2000 slov, Poučení z krizového vývoje, Charta 77, Anticharta, Několik vět ... atd.) Jakkoli bylo znění petice opatrné a krotké, po signatuře obvykle následovala perzekuce. Dnes sice za deklarovanou příslušnost k nějaké ideji nehrozí hned stínání hlav nebo kriminál, ani "měkčí" postihy jako zákazy činnosti, vyvlastňování, vysidlování apod., ale kýžená diskuse se také nekoná. Z jistého úhlu pohledu lze samozřejmě považovat imaginární a fantastické souboje za projev vyspělosti národa (respektive národní kultury/písemnictví). Z jiného úhlu ovšem třeba jako projev strachu z možného dopadu skutečné svobody, tedy odpovědnosti za vlastní skutky. Jaký je rozdíl mezi literaturou a reálným životem? Je nějaká diference mezi autorem, jeho čtenářskou (posluchačskou, diváckou) obcí, politikem a voliči, mezi politickým programem a reálnou politikou? Je stoh letáků stejně nebezpečný jako jed ve vodovodu? Vypadá to, že tohle U Nás hodně lidí nechápe. (Nebo dobře ví, že je pohodlnější zakazovat literaturu, než číst a vědět, co se mi na tom nelíbí. Je snažší zavřít oči, ucpat nos a bláto obejít, než se špíny dotknout, pojmenovat, vymyslet co s ní - a udělat to.) |