18. 9. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 9. 2006

NOVÉ LOGO ČT

Tradice, současnost a budoucnost

Když v Praze bourali přestárlé židovské město a namísto něj vznikla nová čtvrť výstavných paláců, mnozí starousedlíci plakali a obviňovali vedení města z barbarské likvidace tradic. Když ustupovaly Chourovy domy Nové scéně Národního divadla, zaznívala stejná lítost.Vždy, kdy končí jedna doba a začíná druhá, ozývá se pláč a nářek.

Doba analogové televize i analogového rádia skončila.

Změna loga je nezbytná. Logotyp - erb - vyjadřuje vždy změny, kterými prochází jeho nositel. V dobrém i ve zlém. To je archetypální funkce znaku už od dob, kdy lidé vymysleli znaky na symbolické označování věcí i dějů. Od té doby, co lidé vymysleli písmo. Od toho je i název. Logos. Logos není jen slovo. Logos je i význam slova. Logos je řád.

Logotyp Československé televize vznikl za situace, kdy oblé rohy katodových trubic černobílých obrazovek vyjadřovaly pokrok. Stejně jako Kybalova textilní expozice na světové výstavě EXPO v Bruselu v roce 1958. ČST tehdy symbolizovala technologický pokrok. Přijatou výzvu. Léta následující už byla jen dozníváním tehdejší hrdosti a slávy nad blikajícími obrázky. Televize zažila o několik let později i tvůrčí rozmach. Stejně jako u Pražského jara, inspirací byly ideály demokracie s lidskou tváří. Gerontokratická normalizace let následujících jen podtrhla podivnou roli Zelenkovy Československé televize. Změna po roce 1989 nebyla dlouho změnou. Nejdříve programové tápání, poté souboje o koryta. Odvolávání ředitelů, pokusy o divokou privatizaci. Divoký kapitalismus byl snad ještě horší než předešlá normalizace. Zakonzervoval vše špatné, nepřinesl nic dobrého.

Technologická změna, která přichází nyní, je srovnatelná se vznikem televize. Mění se vše. V prvé řadě chápání samotného média. V druhé řadě divák. V třetí řadě okruh služeb, které televize bude nabízet. Pokrok se nedá zbrzdit ani zastavit. Slovensko chtělo samostatnost a má ji. Písmeno S původního symbolu ČST nahradila mezera. ČT je televize bez tradice. Svou budoucnost si teprve nalézá. Katodové trubice obrazovek jsou nemilosrdně nahrazovány LCD a plasmovými monitory. Kamery už nepřipomínají letecké kufry a střižny už nejsou jako velíny elektráren. Nastává éra pixelů a éra digitalizace.

Tím nechci říci, že nová podoba logotypu pro novou dobu - tak jak ji Česká televize představila, je ideální . Nejspíše není. Veškeré návrhy, které komise vybraly, jsou jen školní formalistické kompozice bez nápadu, bez pochopení základní ideje. Není divu. Každý grafik potřebuje zadání - myšlenky, které neměl v tomto případě kdo napsat. Programová vize České televize, která bude určující pro nvou podobu televize, neexistuje. Existuje jen krátkodobá "držhubná" improvizace - chaotické napodobování komerční zábavy na prvním programu, stará vize ukecané undergroudové "arte" televize všemožných intelektuálů, kteří už nemají komukoliv co říci a těží stále ze své státotvornosti při revoluci 1989. Zbytek nemá jasno.

Česká televize neví, čím byla, neví ani, čím je, a tím méně ví, čím chce být. A tak je někdy ostalgicky eklektická (ale ne zas tak moc, aby nepohněvala rejžkovské komunistobijce), jindy je služebná v předklonu, místy se snaží o outsourcing veřejnoprávnosti, aniž by využívala synergií, které přináší vlastní tvorba. A jen ve vzácných okamžicích je taková, jaká má být. Stejné je i logo.

Odkaz na českou funkcionalistickou tradici je v tomto případě jen formalistickou módností použitého písma, aniž by odkazovala k tomu hlavnímu, v co funkcionalismus věřil - v přidanou hodnotu změny, ve společenský přínos pokroku a primární roli funkcí všeho, co je nově vytvořeno. V tradici dobrého designu. Nové logo televize je jen stylingem, nikoliv designem. Nové logo televize je jen krátkodobým výstřelkem, po kterém budou muset přijít moudřejší návrhy. Ale ty přijdou jen s moudrými šéfy televize.

A tak staré musí ustoupit novému, i když to ledackoho bolí. A i když to nové není ideální.

                 
Obsah vydání       18. 9. 2006
18. 9. 2006 Open Society Fund korumpuje novináře, zavádí "nové principy do praxe policie" a ještě se tím chlubí Štěpán  Kotrba
18. 9. 2006 Pražské arcibiskupství: Lidé, do kostela nechoďte, je to duchovní prostor !
18. 9. 2006 Američané posílali své lidi do Iráku podle loajality, ne na základě znalostí
18. 9. 2006 Saddám nebyl diktátor, tvrdí předseda iráckého soudu
18. 9. 2006 O globálním oteplování se teď hovoří všude
18. 9. 2006 Prezident Bush připravuje obrat americké politiky o 180 stupňů
18. 9. 2006 Na hřbitově Josef Václav Sládek
18. 9. 2006 O dvou hydrách Ladislav  Žák
18. 9. 2006 Náboženské, nebo ideologické střety? Tomáš  Jurčík
18. 9. 2006 Nejen mediální následky slov studentky H. M. Štěpán  Kotrba
18. 9. 2006 Bursík si nyní přeje, aby volby vyhrála ODS Pavel  Pečínka
18. 9. 2006 Chomsky: Vnímání světa skrze bomby
18. 9. 2006 Rezignace k zamyšlení Oldřich  Průša
18. 9. 2006 Zaminir: "Vládě pro informaci - vládnu já." Díl 2. Oldřich  Průša
18. 9. 2006 Full steam to the right! Irena  Ryšánková
18. 9. 2006 Plnou parou doprava! Irena  Ryšánková
17. 9. 2006 Papež udělal chybu, ale islámští představitelé se chovají nepřijatelně
16. 9. 2006 Co dokáže novinářská tupost Štěpán  Kotrba
18. 9. 2006 Občan? Zbytečná součást demokracie Ostravy-Poruby Pavel  Herot
18. 9. 2006 Tradice, současnost a budoucnost Štěpán  Kotrba
16. 9. 2006 Komu vadí tradice? Chce Česká televize všem vymazat paměť? Oldřich  Průša
18. 9. 2006 Víme, co Prahu trápí
18. 9. 2006 Vole kampaň a Britské listy na jejím okraji Bohumil  Kartous
18. 9. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. srpna 2006
15. 9. 2006 Česká republika podepsala kontrakt na společný nákup vojenských letadel bez výběrového řízení, aniž o tom věděla česká veřejnost či český Parlament Jiří G. Müller
15. 9. 2006 Koupí si nové země NATO od Američanů staré železo? Štěpán  Kotrba
15. 9. 2006 Zbývají už jen čtyři roky na záchranu této planety?
4. 9. 2006 Hospodaření OSBL za srpen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce