1. 8. 2006
Prošlé jako symbol živéhoIstván Budalo, maďarský výtvarník, vytvořil v Portu další ze svých originálních instalací, jejichž základním stavebním materiálem jsou prošlé, ale neotevřené konzervy. Pracím s použitím konzerv se umělec věnuje celý život. Kaple z konzerv, která vznikla v sídle nadace Caloustiana, měla mimořádný ohlas - ostatně vedení nadace samo umělce vyzvalo, aby vytvořil objekt k 50. výročí nadace. |
"Z nadace mě oslovili s tím, že připravují slavnostní akci k půlstoletí své existence. Vysvětlili mně, že mají vzhledem k osobě zakladatele (Gulden Calouste byl majitelem velké konzervárenské firmy) úzký vztah ke konzervám a rádi by měli k výročí něco, co jej vyjadřuje. Seznámili mě s činností nadace, která podporuje současné umění a jejich práce mě nadchla..." vysvětluje Budalo. Podle něj je sympatické i to, že nadace své bohatství neprezentuje okázale, což je vidět zejména na interiérech muzea, které jsou koncipované až v minimalisticky promyšleném stylu. Plný kamion konzervOd konce června objekt vznikal přímo na místě, vestibul se musel uzavřít. Původní záměr byl použít konzervy z produkce továrny zakladatele nadace, ale nakonec se "stavební materiál" musel dopravit z Čech a Budapešti třemi kamiony. "Potřeboval jsem asi deset tisíc konzerv, protože vestibul má komplikovanou architekturu a já měl vytvořit jeho dominantu." Na tomto základě vznikl objekt plně integrovaný do prostoru. Nejdřív se stavěl vnitřek, v němž jsou zakomponovaná reflexní zrcadla, a pak vnější plášť. Použité konzervy vytvářejí obrovský prostor, nejdřív je sevřený a postupně se otevírá vzhůru - je to jakási mandala, která má vlastní výpovědní hodnotu. Budalo se instalacím věnuje od 90. let a zdůrazňuje, že každý objekt má nejen svou filozofii, ale také přesné technické řešení. "Někdy se to nedá ani vypočítat a musím sochařsky improvizovat a detaily dodělávat na místě." Také na shánění "materiálu" má propracovaný systém - objíždí sklady a získává vyřazené konzervy. "Často nevycházím z údivu, jaké konzervy existují. Stal jsem se sběratelem etiket a postupně mi zaplňují byt." Nadace Caloustiana sídlí v Portu. Její zakladatel, původem Gruzínec, byl podnikatel a uzenářský magnát, který nashromáždil velké bohatství. Prakticky celý svůj majetek vložil do umění, sám také sbíral výtvarné umění a vybudoval kvalitní sbírku. To vše potom odkázal Portu. Nadace je nevládní organizací a její vliv na portugalskou kulturu je určující, díky ní vzniká nespočet kulturních aktivit. Nadace sponzoruje téměř všechny oblasti živého umění - literaturu, výtvarné umění, hudbu, tanec, divadlo. Věnuje se také vědě a charitě. Ukradená instalace"Hledal jsem možnosti výtvarného vyjádření přes již použité artefakty, které něco vypovídají. Konzerva měla pro mě klíčový význam. Nechtěl jsem vyjadřovat jen svět konzerv myslím si, že lidská existence je s jídlem fatálně spojená a konzerva je pouze hmatatelným vyjádřením," vysvětluje Budalo, jak se rodila filozofie jeho děl, která jsou zejména v zahraničí ceněna, zatímco ve vlasti musí dokazovat původnost svých děl. Přes šest let se táhne jeho spor s komerční televizí Cook in, která porušila jeho autorská práva. Ve svém pořadu použila plagiát Budalova díla. "Volali mi kamarádi a říkali, jestli mi to stojí za to odfláknout své věci a vydělávat na nich v televizi. Nevěděl jsem, oč jde. Ukázalo se, že televize vysílá soutěžní pořad na téma Vaříme z konzerv a architekt tam bez rozpaků okopíroval můj objekt Zeď z prošlých konzerv jako dekoraci. Proporcemi a velikostí to bylo, jako kdyby to z oka vypadlo mé instalaci." Kauza skončila u soudu. Budalo nechtěl finanční odškodnění, ale přál si, aby objekt z televize zmizel a divákům se vysvětlilo, co se stalo. Cook in naopak odvysílala 60 dílů a dohodu odmítla. "Viděl jsem to jako precedens, snažil jsem se dokázat, že mé objekty vznikají s myšlenkou, které je daná lokalitou a podobně. První posudek soudního znalce byl jak od chytré horákyně - nevyřešil nic. Pak se soud obrátil na společnost Eeeto a ta napsala posudek, z kterého mi běhal mráz po těle. Začínal tím, že moje dílo vůbec není originální, že už se takhle skládaly konzervy na počátku minulého století, všude prý byly se konzervy skládaly do kruhové věže. Dával jsem soudu vyjádření těch, kteří mi dávali ceny ve světě, ti jsou ale zřejmě stejní neumětelové jako já." Záležitost je příkladem toho, jak se stále ještě nakládá s právy autorů, jak se beztrestně kradou principy, nápady i realizace. Zatím nemá řešení, jen dospěla k vyšší instanci a bude ji projednávat budapeštský Nejvyšší soud. |