16. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 6. 2006

Jsou evropské univerzity druhořadé, ve srovnání s americkými?

Podle globálních "ligových tabulek" jsou nejkvalitnější univerzity ve Spojených státech. Za nejlepší univerzitu na světě se považuje Harvard, na druhém místě je anglická Cambridge, pak následuje sedm dalších amerických univerzit a na desátém místě je anglický Oxford. Tabulku sestavila Jiao Tong University v Šanghaji. Je kontroverzní, protože použitá měřítka jsou nutně subjektivní. Šanghajští analytici sestavili univerzity podle počtu nositelů Nobelovy ceny, kteří na nich vyučují, podle citací výzkumu, podle publikovaných článků a podle výkonnosti jednotlivých univerzitních expertů. Je zřejmé, že existují i další měřítka, podle nichž lze hodnotit význam univerzity.

Jenže z analýzy úrovně jednotlivých univerzit vyplývá drsná skutečnost: většina vědeckých publikací dnes pochází ze Spojených států.

Poukazuje na to studie, kterou právě vydalo Středisko pro evropskou reformu. Většina velkých evropských univerzit se na první místa tabulek vůbec nedostala.

V "ligové tabulce" 50 globálně nejkvalitnějších univerzit, kterou pro rok 2005 sestavili pro toto Středisko Richard Lambert, bývalý šéfredaktor deníku Financial Times a budoucí generální ředitel britské Konfederace britského průmyslu a Nick Butler ze společnosti BP, je jich 36 v USA a jen 9 z Evropy. Z nich je pět v Británii a jedna každá pak ve Švýcarsku, ve Švédsku, ve Francii a v Holandsku. Podle autorů této tabulky zaostává Evropa za Amerikou v mnoha oborech -- například v počítačové vědě, v nejmodernější technologii a v ekonomii.

Evropský podíl držitelů Nobelovy ceny za poslední století radikálně poklesl. Jedním z problémů je, že univerzity v evropských zemích trpí chronickým nedostatkem finančních prostředků. Jiným je to, že evropské univerzity většinou po mnoho desetiletí řídí stát -- nemají samosprávu a mají špatný management.

Spojené státy mají méně než 100 vysokoškolských institucí, které se intenzivně zabývají výzkumem. Mají-li být evropské univerzity úspěšnější, budou muset produkovat více výzkumu na nejvyšší světové úrovni, což znamená, že více peněz se bude muset soustředit v několika málo nejlepších centrech.

Pro mnoho Evropanů je toto kontroverzní pohled -- evropští univerzitní učitelé nejsou vystaveni, jako jejich britští kolegové, opakovanému statistickému hodnocení svých nejlepších publikovaných prací v tzv. Research Assessment Exercise.

Lambert a Butler -- kontroverzně -- navrhují, že aby se zvýšilo množství financí pro univerzity, evropské univerzity by měly začít vybírat školné.

Některé evropské země už s tím začaly -- v Anglii bude vysokoškolský student ze středostavovské (tj. relativně bohaté) rodiny platit od září 2006 školné ve výši 3000 liber ročně. Některé německé země plánují, že budou účtovat studentům školné 500 euro za semestr (tedy 1000 euro ročně). Avšak vyvolává to obrovskou politickou kontroverzi. Tři největší členské země Evropské unie, Francie, Německo a Británie, investují do univerzitního školství nejméně -- jen cca 1,1 procento svého HDP. Lambertova a Butlerova studie požaduje,. aby evropské vlády zvýšily výdaje na univerzitní školství na 2 procent HDP.

Nejdůležitější reformu, kterou musejí evropské univerzity provést, je však podle Lamberta reforma jejich správy. Dokazuje to případ Holandska, kde univerzity začaly prosperovat teprve, když se osamostatnily. Univerzity v Groningen, v Leidenu a v Utrechtu patří nyní mezi nejdynamičtější v Evropě.

Důležitý je tzv. "boloňský proces". Je to systém, v jehož rámci jsou slučitelné a navzájem srovnatelné univerzitní kursy po celé Evropě. Na mnoha univerzitách vedl k radikální restrukturalizaci všech kurzů. Kritikové Lambertovy a Butlerovy studie poukazují, že její autoři nemají pravdu, když kritizují stagnaci evropských univerzit. Za posledních 7 let se prý evropské univerzity změnily daleko radikálněji než za posledních 150 let. Kritikové také zpochybňují argument Lamberta a Butlera, že by bylo nejefektivnější, kdyby se vytvořila koncentrovaná střediska výzkumu, kam by šlo největší množství financí.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       16. 6. 2006
18. 6. 2006 Slovensko: Fico vítězem voleb
16. 6. 2006 Je Marx stále ještě relevantní?
17. 6. 2006 Šamani, šamani Alex  Koenigsmark
16. 6. 2006 Zdeněk Šámal: Diletanti nejsme Filip  Rožánek
16. 6. 2006 Jsou evropské univerzity druhořadé, ve srovnání s americkými?
16. 6. 2006 Irák: 60 britských vojáků měsíčně trpí duševními chorobami
16. 6. 2006 Komunismus Petr  Wagner
16. 6. 2006 Neumíme myslet
16. 6. 2006 Jsou pochody českých myslí nepochopitelné? Vojtěch  Polák
16. 6. 2006 Oranžová Morava Jiří  Faimon
17. 6. 2006 Horáček o Straně Zelených: Obavy o životní prostředí volají po řešení
16. 6. 2006 V poušti Stephen  Crane
16. 6. 2006 ČSSD prohrála kvůli své antiekologické politice v Ústí
17. 6. 2006 "Nikoliv ekoteroristi, ale blbci"
15. 6. 2006 Exponenti bývalého režimu jsou ve všech politických stranách
16. 6. 2006 Krvavá americká ruleta Karol  Dučák jr.
16. 6. 2006 Je co zařezávat?
16. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. května 2006
16. 6. 2006 Oficiální přehled koaličních ztrát války v Iráku
16. 6. 2006 Video amerického vojáka, oslavujícího zabíjení iráckých civilistů
16. 6. 2006 Pan Maňák s komunisty nemluví Josef  Vít
15. 6. 2006 Strana Zelených a ČSSD
16. 6. 2006 Několik otázek pro pana Miroslava Šutu
16. 6. 2006 Podněcuje ODS občanskou válku?
16. 6. 2006 Totalitní solidnost
15. 6. 2006 Důsledek: PR pro farmaceutickou firmu Petr  Wagner
16. 6. 2006 Konflikt -- súčasť politickej komunikácie Ľubomír  Andrassy
15. 6. 2006 Zbabělá česká inteligence nevysvětluje, co se děje Věra  Říhová
15. 6. 2006 Nejstarší portrét člověka
15. 6. 2006 K povaze většiny našich diskusí Miloš  Dokulil
14. 6. 2006 Na Paroubka! A... proč vlastně? Ondřej  Slačálek
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce