16. 6. 2005
Zdražení jízdného je správné !Hlavní město Praha se opět o další krůček posunulo blíž svým západoevropským sestřičkám a bratříčkům, když si se začátkem letošních prázdnin zdražilo jízdné MHD. Informace zveřejněné před časem Večerníkem Praha, že by jízdenky mohly vyšplhat až na 60,- Kč, se ukázaly být jako liché -- naštěstí. Obyvatel i návštěvník metropole si oddechl. Na mne osobně to však působí tím dojmem, jako kdyby byla tato "kachna" vypuštěna z magistrátních kuloárů záměrně, protože následná dvacetikačka vypadá v porovnání s pohrůžkou trojnásobku jako absolutní dobro. Jenomže úplně tak to není: zdražení jízdného na 20,- Kč je totiž dost! Přesto nelze než s takovým krokem souhlasit, píše čtenář Pavel Ďuran, zaměstnanec pražského Dopravního podniku.. |
Jen argumentace k téměř sedmdesátiprocentnímu zdražení jednorázových jízdenek je (řekněme) podivná: nejsem sice ekonom, nicméně ospravedlňovat tak razantní růst ceny zvýšením cen pohonných hmot (vzrostla cca o 35 %), cenami energií (uváděno přibližně stejné navýšení !!!), spotřební daně (vyšší cca o 30 %), dokonce mzdami zaměstnanců DP (také asi 30 %), mi příliš nesedí. V první řadě nevím o jakých jiných energiích by mohla být řeč, než o energii elektrické. Je sice pravda, že její cena je v porovnání s rokem 1998 vyšší, avšak roku 1999 a především pak v roce 2000 a 2001 stála poměrně vysoko nad dnešními cenami, aniž jsme jízdné jakkoli upravovali. Vývoj prodejních cen elektřiny ČEZ (v Kč/MWh)
Nikde jsem nezaznamenal argument dle mého názoru nejvýznamnější -- že totiž pražská hromadná doprava poskytuje v porovnání s ostatními městy v této zemi služby zdaleka nejkvalitnější -- velikostí území, které obsluhuje, svou rychlostí i intervaly mezi jednotlivými spoji. Namísto toho se zdůrazňuje, že platnost jednorázové jízdenky se prodloužila (žádný div, vždyť dřívějších 60 minut na jednu cestu z jednoho konce Prahy na druhý v mnoha případech nestačilo), jako plus se hovoří o seniorpasech, jejichž výhodou má být také zlevněné vstupné do muzeí či knihoven, ačkoli těmto institucím žijícím stejně jako DP ze subvencí radnice žádná kompenzace nabízena není. Zdaleka nejhorším pak shledávám to, že ruku v ruce se zdražením jízdného nedochází ke zlepšení služeb, ale naopak -- Dopravní podnik procházející transformačním procesem hledá úspory všude, kde se dá. Nejen že není na opravy kolejového svršku tramvajové sítě, který je v současnosti v doslova dezolátním stavu, ale ve jménu šetření se ruší například i zálohové tramvaje. To reprezentuje úsporu cca 12 řidičů tramvají denně, což v ročním vyjádření nebude jistě částka zanedbatelná. Co je však horší, že o poznání méně aktivně se vedení DP staví k rušení míst svého nadobyčej přebujelého administrativního aparátu, který nás stojí nepoměrně víc. K ostatním městům zemí Evropské unie jsme se tak přiblížili pouze cenou jízdného. Ta se u nás nově pohybuje někde okolo 60 % ceny jízdenek běžné v metropolích Evropy. Nedomnívám se, že vstupy by na západ od našich hranic byly lacinější těch našich. Platy zaměstnanců pražského DP jsou však v porovnání s jejich zahraničními kolegy v percentuelní výši o poznání nižší. Snad je to dobrý signál do nedaleké budoucnosti. Jen nevím, jestli na závěr napsat vykřičník nebo raději a spíš otazník... |