12. 5. 2004
Autem až do koupelnyMám pocit, že pan Kotrba ve svém úvodníku Město lidem, ale ne těm zeleným... záměrně pominul některé souvislosti, aby vyvolal diskusi. Prosím, v mém případě se mu to povedlo. Nejsem žádný příznivec Strany zelených, ostatně po letošní mediální přestřelce se nad některými aspekty jejich existence muselo asi zamyslet víc lidí. Jsem jen obyvatel naší metropole a žiji zde od svého narození. Pamatuji stav, kdy se v centru dalo tramvají dostat téměř kamkoliv, popojet stanici, dvě, přestoupit. V době, kdy se kvůli metru likvidovaly kolejové trasy v ulicích, jsem to přičítal neschopné a arogantní vládě pomazaných blbců jediné správné strany. |
Devadesátá léta mne ale donutila některé pohledy přehodnotit. Přes smělé plány se do pražských ulic nevrátily trolejbusy a tramvaje rovněž zůstaly zahnány na periferii. Dokonce ani tak velký otřes, jakým byly povodně v roce 2002 a lehlé metro, nedonutil nikoho přehodnotit chybná rozhodnutí let minulých. A tak teď máme dopravu v centru řešenou kombinací metra a individuální automobilové dopravy. Nebudu bědovat nad "urbanismem" kterým nás častuje radnice. Nad vylidňováním centra a dalšími aspekty zlatokopeckého období. Zůstanu u té dopravy. Není-li radnice schopna prosadit omezení individuální dopravy v situaci, kdy nezanedbatelná část obyvatel města a daňových poplatníků musí snášet především její negativní podobu, je na místě otázka, nakolik jsou přání obyvatel pro pražskou radnici vůbec zajímavé. To, co se denně odehrává v ulicích, svědčí o tom, že naši zastupitelé zcela ignorují potřeby celých skupin obyvatel. Co si asi myslí invalida či méně pohyblivý důchodce o dopravě do centra? Pěšky nemůže, do metra se nedostane. Na pohyblivé schody se neodváží, výtahy u stanic v centru téměř nejsou. Zeptal se někdo maminky s kočárkem, jaké je zdolávání městských ulic lemovaných zaparkovanými auty? Poleze běžný občan do metra, aby se dostal třeba z Můstku k Museu a absolvoval tak deset minut cestou po schodech nahoru a dolů? Tak jak to vlastně je s koncepcí městské dopravy v centru? Když se rušily tramvaje na Václavském náměstí, měla tam vzniknout pěší zóna. Dnes už jsme auty opět zahnáni na chodníky. Zákazy vjezdu zmizely už před lety a myšlenka zásobování v noci byla zřejmě jen taková vějička na uchlácholení. Já vím, tohle žádný zákaz nevyřeší. Ale obchází mne hrůza ze zjištění, že veškerá koncepce městské dopravy v centru končí snahou o zavlečení dalších aut do tohoto přeplněného prostoru. Objevují se (pokolikáté už) zprávy o úvahách zabývajících se návratem tramvají na Václavské náměstí. Ale když zjistíte, jak je kolejová doprava vytlačována auty i ze současně pojížděných tras, vyloudí tyto články nejvýše úsměv. Nebo spíš kyselý škleb. Kdo chce přesvědčivější důkaz, ať se postaví ve špičce na náměstí I. P. Pavlova a sleduje chvilku, jak tramvajová doprava překonává ucpanou magistrálu. Opravdu si někdo dovede představit, že tato radnice připustí v centru další úrovňové křížení magistrály s tramvají? Podzemní garáže - a v tom mají jejich odpůrci bez ohledu na zabarvení pravdu - nevyřeší problém aut v centru. Pokud nebudou vjezdy do těchto garáží řekněme na Špejchaře, v důsledku jejich existence aut v centru přibude. A že je jich už dnes víc, než město unese, je zřejmé i běžnému obyvateli. Je nesmysl domnívat se, že tohle všechno páni zastupitelé nevědí. Ano, souhlasím s panem Kotrbou, že je třeba auta někam uklidit. Jen se rozcházíme v pohledu na nejvhodnější místo. Je nás dost, co chodíme (podobně jako členové Patočkovy partaje) v centru Prahy pěšky. Ne že by to byl projev sympatií, je to nejrychlejší. Ale nezanedbatelná část našich spoluobčanů tuto možnost z nejrůznějších důvodů nemá. I oni platí daně. Na ně by si ale zastupitelé města vzpomněli, jedině pokud by je platit přestali. Dříve sotva. |