12. 5. 2004
Spotřebitelé vysílají "varovný signál" americkým obchodním značkámKlesající respekt pro americké kulturní hodnoty, vyvolaný krizí v Iráku, má potenciálně katastrofální dopad na image amerických obchodních značek, jako McDonald's, Coca Cola, Nike a Microsoft, zjistila nová celosvětová studie zvyklostí spotřebitelů. Počet lidí, kteří mají rádi a užívají výrobky amerických obchodních značek za poslední rok podstatným způsobem poklesl, zatímco popularita neamerických výrobních značek zůstává stabilní. "Nejde o masivní bojkot, spíše o postupnou erozi důvěry," uvedl Tom Miller, ředitel firmy NOP World, která průzkum provedla. |
Firma NOP zjistila, že popularita a spotřeba amerických výrobků poklesla poprvé od doby, kdy to v roce 1998 začala pravidelně zkoumat. Až do roku 2002 rostla každoročně popularita značek, jako McDonald's a Coca Cola. Loni však, podle zjištění NOP, se růst popularity všech významných spotřebitelských značek, včetně značek z Evropy a z Asie, zastavil. Za posledních 12 měsíců dochází k poklesu jejich popularity a americké značky jsou postiženy nejvíc. NOP zjistila, že počet neamerických zákazníků, kteří "důvěřují" firmě Coca cola, poklesl z 55% na 52%, McDonaldu z 56% na 53% a firmě Microsoft z 45% na 39 %. Když byli lidé dotazováni na "poctivost", Coca Cola poklesla z 18% na 15%, McDonald's z 18% na14% a Microsoft z 18% na 12%. Každoroční studie firmy NOP zkoumá postoje 30 000 lidí v zemích po celém světě a poslední průzkum byl proveden v lednu až březnu 2004, v době, kdy rostla irácká krize. Studie také zjistila, že počet zákazníků, kteří jsou přesvědčeni, že je poctivost důležitou součástí americké kultury, poklesl pod 50% v zemích jako Francie, Itálie, Německo, Španělsko a Turecko. V Německu zastává jen 31% lidí názor, že je poctivost charakteristickým rysem Američanů a v Saúdské Arábii jen 23%. V zemích jako Venezuela, Tchajwan, Filipíny, Brazílie a Austrálie uvedlo 75%dotazovaných, že sdílejí americké hodnoty. V Británii sdílí americké hodnoty 65% lidí, v Itálii a ve Francii 63% a v Německu 55%. Rostoucí počet zákazníků po celé světě má pocit, že některé pozitivní rysy americké kultury, jako je internacionalismus, altruismus a tolerance, slábnou.
Kompletní článek v angličtině ZDE
|