18. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 11. 2003

Lidi, proboha, probuďte se!

Když sleduji volební preference jednotlivých stran, vstávají mi hrůzou vlasy na hlavě. Komunisté se zase derou k moci! Čtrnáct let po sametové revoluci a následovníci strany, která během čtyřiceti let zpustošila zemi a uvrhla ji do izolace, z níž se vzpamatovává jen velmi pomalu, se opět začínají vyhřívat na výsluní.

Jenže...

Ono se vlastně není ani co divit. Stačí si přečíst anketu v mimořádné příloze MF Dnes z 15. listopadu, v níž jsou zpovídání čtrnáctiletí teenageři, co vlastně vědí o pádu komunismu. Až na světlé výjimky -- NIC.

To NIC možná není úplně přesné, něco se těm dětem možná vybaví, ale mají jen velmi zkreslené představy. Pokud tedy pomineme tři naprosto špatné odpovědi (v anketě odpovídalo 14 dotazovaných), dalších osm bylo také poněkud mimo. Odpovědi typu "...byly velké demonstrace kvůli tomu, aby ze země od-jeli komunisti a přestali nás okupovat. Nakonec taky odjeli i se svými tanky." nebo "Co se stalo 17. listopadu? Umřel Brežněv?" jsou hodně smutným důkazem, že dnešní děti toho vědí o nedávné minulosti naší země velmi málo. Ale kdo za to může? Ty děti? Těžko. Ony samy říkají, že sametovou revoluci v dějepise neměly, že se v žádném předmětu o pádu komunismu neučily atd.

Upřímně řečeno nechápu, jak je možné, že se ve školách stále učí věci, které už na naši dobu nemají žádný dopad a nikoliv to, co nás stále ještě nějak ovlivňuje. Na co je současnému člověku dobré vědět, kdy byla bitva u Thermopyl, co se stalo 2. prosince 1805 (pro neznalé -- byla to bitva tří císařů u Slavkova) anebo co to byla pasivní rezistence za Rakouska-Uherska? To vše už je dávno za námi a pokud budu potřebovat si něco k těmto anebo jiným dávným událostem zjistit, můžu vzít v podstatě jakoukoli encyklopedii zaměřenou na historii a ta mi vše zodpoví.

Někdo by mohl namítnout, že totéž mohu udělat, když budu chtít něco vědět o pádu komunismu. Můžu, ale o pádu komunismu toho člověk musí vědět daleko více než o antických dějinách anebo napoleonských válkách. Není možné žít v současném světě a nevědět, proč vlastně žijeme v takové době.

Další člověk by mohl pro změnu namítnout: "A jak to mají ti učitelé stíhat, vždyť se sotva dostanou na konec druhé světové války." Tak ať se změní osnovy! Proč se musí vše probírat posloupně od pravěku až ke dnešku? Proč se musí do takových podrobností probírat kdejaká hovadina, ke které 99% lidí nemá žádný vztah?

Proč neprobrat během jednoho dvou roků vše od počátku lidstva dejme tomu k první světové válce a moderní dějiny, jimiž jsme dnes a denně ovlivňováni, neprobrat důkladně? Mně dějepis skončil ve druháku na střední škole, došli jsme, tuším-li správně, k otevření západní fronty.

V poslední hodině nám učitel (mimochodem jeden z nejlepších dějepisářů, jaké jsem kdy poznal) řekl, že zbytek prostě musíme nějak nastudovat sami. Abychom aspoň věděli, kdo to je Castro a co se stalo v osmašedesátém u nás. Jaký má potom ta škola smysl? Jak si má současná mládež uvědomit, v jaké žije době? Kdo jí má říct, že ještě před patnácti lety se nedalo do zahraničí vyjet bez výjezdní doložky, pokud chtěl člověk cizí měnu, musel si žádat o devizový příslib, že se na všechno stály fronty a že nebylo možné si zajít do supermarketu v neděli odpoledne, když všechny obchody zavíraly v pátek večer (a stejně v nich bylo jak po vymetení).

Ve zmiňované anketě jeden chlapec odpovídá: "V dějepise jsme to neměli a s rodiči se o tom nebavíme. Těm stačí, že bude státní svátek a pojedeme k babičce." No, je sice hezké, že rodiče vezmou synáčka k babičce, ale je smutné, že už mu neřeknou, díky jaké události k ní vlastně jedou.

Zde rodiče selhávají -- sametovou revoluci určitě zažili, a tak by svému chlapci mohli pár věcí objasnit. Jenže když to neudělají oni, tak holt musí nastoupit škola. Protože když to neudělá ani ona, nelze se divit, že dnešní čtrnáctiletí berou za zcela normální školní výlet do zahraničí, anebo že se obklopují moderní technikou, o níž by si v případě setrvání komunistů v této zemi mohli nechat jen zdát.

Také tato apatie a nevědomost žene komunisty nahoru. Lidé zapomínají, nevědí anebo snad ani nechtějí vědět, co by se stalo, kdyby se tahle strana zase dostala k moci. Lidi, probo-ha, probuďte se! Vždyť ty děti už vůbec nevědí, co byli komunisté zač! Změňme školní osnovy, začněme jim to vysvětlovat, ale hlavně něco dělejme! Nenechme se ukolébat tím, že už se to nemůže vrátit. Může -- a mnohem dřív, než si vůbec dokážeme představit.

                 
Obsah vydání       18. 11. 2003
18. 11. 2003 Tak, a je tu zase toho sedumnáctýho.... Petr  Kužvart
18. 11. 2003 17. november v Bratislave -- po 14 letech opäť demonštrácia za slobodné voľby Juraj  Marušiak
18. 11. 2003 Lze vůbec mluvit o historii? Josef  Trnka
18. 11. 2003 Žádost o případné restituce škod vzniklých po r. 1989 František  Nevařil
18. 11. 2003 Brzeziński: Amerika se musí vzdát paranoidní politiky
18. 11. 2003 Tony Blair obhajoval nadcházející Bushovu návštěvu v Británii
18. 11. 2003 Prezident Bush kritizován, že poskytl interview bulvárnímu listu
18. 11. 2003 Vrah nebo oběť? Josef  Vít
18. 11. 2003 Okupace Iráku pokračuje -- co bude dál? Petr  Kužvart
18. 11. 2003 Výlet na východní ostrovy Indonésie Jaroslav  Kováříček
18. 11. 2003 Poplatkové tanečky aneb daně jsou stejně daně, ať je nazvete jakkoliv Petr  Baubín
18. 11. 2003 Nechť pan Baubín neklame veřejnost
18. 11. 2003 Lidi, proboha, probuďte se! Milan  Krčmář
15. 11. 2003 Digitalizace na rozcestí - vidět dopředu znamená i vědět Štěpán  Kotrba
15. 11. 2003 BBCi: internetové stránky společnosti BBC Jan  Čulík
14. 11. 2003 První nevynucené a strategicky správné mediální rozhodnutí poslanců po mnoha letech
15. 11. 2003 Sporné rozhodnutí parlamentní komise o budoucnosti veřejného rozhlasu a televize Jan  Čulík
18. 11. 2003 Donath tvrdí, že Železný před vyšetřovací komisí nemluvil pravdu Štěpán  Kotrba
18. 11. 2003 Vzhůru s Českým telecomem do EU! Petr  Šafránek
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
14. 11. 2003 Kde jste byli, když padla berlínská zeď? Martin D. Brown
14. 11. 2003 O pádu komunismu a zmařených nadějích v Rusku
14. 11. 2003 O pádu komunismu: Jak jsem zažil dobu před čtrnácti lety Jan  Čulík
13. 11. 2003 Historie: Co vedlo k pádu komunismu: 1988 - Československo na rozcestí? Jan  Čulík
14. 11. 2003 Historie: Co vedlo k pádu komunismu: Vánoce v Praze roku 1988 Jan  Čulík
14. 11. 2003 Z historie rozkladu komunismu v Československu: Pražská zima 1989 Jan  Čulík
14. 11. 2003 Mravní pluralismus kapitalismu Oskar  Krejčí
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech