11. 8. 2003
Česká pošta: Pracuje méně, kasíruje víceZešílevší kapitalismus, o kterém nevěřícně mluvil Jan Čulík ZDE, se projevuje i na státním podniku Česká pošta. Plnění "zbytkové" univerzální služby, které má Česká pošta jako "břemeno" v ostré a nevyhratelné konkurenci bouřlivě se rozvíjejících telekomunikačních služeb dovádí tento podnik do absurdního chování, kdy doručení dopisnice mnohdy stojí více, než kdybychom si ji doručili sami tramvají...
|
Lidé, kteří jsou na její služby odkázáni, musí ale zaplatit ty částky, které si tato nekvalitní poštovní instituce napočítá. Řešení privatizací ovšem není řešení, protože podíl fixních nákladů je převážně tvořen udržováním plošné sítě poboček na které parazituje pouze Poštovní spořitelna a další "podnájemníci". Přitom pošta by se mohla stát velmi snadno "Centrem obecních telekomunikací". Přítomnost veřejné a nejlacinější internetové kavárny s trpělivým personálem, veřejného kontaktního místa e-governmentu, kanceláře všech operátorů GSM, prodejny koncových produktů telekomunikační techniky a dalších služeb by mohlo udržet univerzální službu stále ještě v kvalitě a cenách, které by odběratele nepřiváděly k infarktu. Stačí pouze přestat dělat "kapitalistické" naschvály, ždímat své klienty a začít jednat o rozsáhlé kooperaci s dalšími hráči na trhu. Tradice a značka je ppro budoucí osud pošt víc, než dnešní zisk... Počet pohledů a dopisů, které v prvním pololetí v tuzemsku doručila Česká pošta, meziročně klesl o devět procent na 292 milionů. Lidé tak poslali téměř o 30 milionů psaní méně než loni. Naopak tržby z této činnosti vzrostly o 8,6 procenta na 2,12 miliardy korun, řekl mluvčí Ladislav Vančura. Podle odborníků pokles souvisí s rostoucím využíváním moderních forem komunikace, jako je e-mail či SMS. Snížení se naopak nedotklo doporučených zásilek, které většinou využívají firmy. Pošta do června doručila 52,9 milionu doporučených psaní, což je zhruba stejně jako loni. Tržby vzrostly o 17 procent na 1,03 miliardy korun. Výrazný propad, o 23 procent na 11,8 milionu zásilek, zaznamenala pošta v mezinárodním styku. Podle mluvčího je zřejmě způsoben citelným poklesem turistů ze zahraničí, kteří pak domů posílali méně pozdravů. Výnosy z této činnosti klesly o 15 procent na 257,4 milionu korun. Z posílání poštovních poukázek pošta utržila 1,02 miliardy korun, což je o sedm procent více než loni. Počet doručených poukázek typu C a D klesl o 15 procent na 3,2 milionu. Podle Vančury jde o poukázky pro posílání a zároveň i výběr hotovosti, což je nejméně moderní způsob bankovního styku. Počet podaných poukázek typu A se zvýšil zhruba o procento na 334,6 milionu a u typu B pošta zaznamenala nárůst o dvě procenta na 13,2 milionu složenek. Už v současnosti si mohou lidé velmi efektivně poukazovat peníze a platit účty ze svých kont v některých českých bankách prostřednictvím internetu. Proč tedy užívat poštovní poukázky? Jak perspektivní budoucnost má tato služba?
Zdroj: Finanční noviny |